Foto: BalticTravelnews.com
Autors: Aivars Mackevičs
Avots: BalticTravelnews.com
Aivars Mackevičs tūrisma ziņu portāla Travelnews.lv redakcijas uzdevumā un sadarbībā ar auto nomu «Sixt Latvija» devās triju dienu ceļojumā ar krosoveri «Tesla Y Long Range AWD». Aivars Mackevičs pēdējo 10 gadu laikā ir devies vairāku dienu ceļojumos ar vairāk nekā 150 dažādu zīmolu un modeļu spēkratiem.
ASV uzņēmums «Tesla» tika dibināts 2003.gadā un pēdējo 20 gadu laikā ir iekarojis nozīmīgu tirgus daļu elektrospēkratu piedāvājumā. Populārākie automobiļi ir Model S, Model X, Model 3 un Model Y. 2019. gada 14. martā notika jaunā elektriskā auto «Tesla Model Y» prezentācija. Ar rūpnīcām ASV, Ķīnā un Vācijā modelis «Tesla Model Y» ir kļuvis par vienu no vislabāk pārdotāko automašīnu pasaulē 2023.gadā. «Tesla» īpašnieks un miljardieris Īlons Masks iedvesmo pasauli ar daudziem tehnoloģiskiem izaicinājumiem. Modelis «Tesla Model Y» ir tiešā konkurencē ar VW ID.4 , Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5, Škoda Enyaq iV, Ford Mustang Mach-E, Volvo XC40 Recharge un citiem elektriskās piedziņas spēkratiem.
Reklāma
Auto noma «Sixt Latvija» piedāvā «Tesla Y Long Range AWD» īstermiņa un ilgtermiņa nomā, kur diennakts nomas cena ir sākot no 100 eiro. Mans pirmais brauciens ar «Tesla» un ar «Tesla Model S» bija 2015. gada vasarā, kur atmiņā palika piecas lietas: klusums, lielā bagāžas telpa, jauda, stabilitāte ātros līkumos un milzīgais monitors. Auto zīmolam «Tesla» Latvijā nav sava apkopes servisa, tāpēc visi sarežģītākie apkopes vai remonta darbi tiek veikti Polijā un Somijā. Tāpēc labāk šo auto ņemt ilgtermiņa nomā un mazināt ekspluatācijas riskus.
Aivars Mackevičs: 5 atziņas par Sixt piedāvāto «Tesla Y Long Range AWD» (35 bildes):
1) Jāteic, ka elektrisko krosoveru «Tesla Y Long Range AWD» pirmajā brīdī varētu raksturot ar apzīmējumu ''skandināvu askētisms''. Atšķirībā no daudziem citiem elektriskās piedziņas vāģiem «Tesla» pirmajā brīdī pieprasa īsu iepazīšanās ekskursiju, jo, piemēram, stiklu tīrīšanas sistēmas šķidruma sūknis tiek iedarbināts uz pagrieziena signāla slēdža. Automašīnas cimdu nodalījumu vairs nevar atvērt mehāniski, bet gan ar monitora pieskāriena pogu. Arī visu durvju bloķēšanas poga ir atrodama monitorā. Daudzas ierastas pogas, ko atrod citos automobiļos, «Tesla» ir novirzījusi uz skārienjūtīgo monitoru. Pirmajā brīdī tas rada apjukumu un liek meklēt glābšanu «Youtube» resursos vai arī jāveic zvans draugam, kuram ir pieredze ar «Tesla» modeļiem. Aktuālais braukšanas ātrums tiek nolasīts ar acs kaktiņu monitora stūrī.
2) No braukšanas viedokļa «Tesla Y Long Range AWD» ir stabils, sportisks un drošs vāģis. Braukšanas trajektorija arī ātros līkumos ir precīza un viegli stūrējama. Ziemas apstākļos tika pamanītas dažas neprecizitātes (sekunžu simtdaļas) kāda manevra sākumā, piemēram, straujāk iebraucot apļa satiksmē, taču tās ir nenozīmīgas. Jau starta pozīcijā piedāvātās 5 sekundes līdz 100 km/h ļauj klusā mierā apliecināt žiglākā auto statusu, bet 514 zirgspēki un 4x4 piedziņa ļauj droši veikt apdzīšanas manevrus. «Tesla Model Y» ir ieguvis 5 zvaigznes Euro NCAP sadursmes testā. Daudzās kameras un sensori rada drošības sajūtu arī kritiskos manevros un palīdz nakts režīmā atpazīt cilvēkus/zvērus arī ārpus braukšanas ceļa.
3) «Tesla Y Long Range AWD» salons ir vienkāršs, praktisks, kvalitatīvs un garlaicīgs. Ļoti novērtēju, ka vienlaicīgi var uzlādēt divus viedtālruņus, kuru ekrānus var arī praktiski izmantot, piemēram, skatīt ierasto ''Waze''. Visiem pieciem pasažieriem ir pietiekoši daudz telpas, lai komfortabli pavadītu laiku 2-3 stundu ceļojumā. Arī gara auguma cilvēki var justies samēra ērti gan pirmajā, gan otrajā pasažieru līnijā.
4) No ceļošanas viedokļa «Tesla Y Long Range AWD» vasaras apstākļos ar reālajiem 400 km ļauj ērti apceļot Latviju, bet ziemas apstākļos braukšanas maršruts var samazināties arī uz pusi un tas vairs nav komfortabli. Plašais un praktiskais bagāžnieks ļauj ērti ceļot kempinga vai lielas ģimenes variantā. Kaitinoši ir durvju rokturi, kurus tumsā ir jāmeklē, jo visa virsbūves virsma ir gluda un rokturus ir jāmeklē uz tausti.
5) Aprunājoties ar «Tesla» īpašniekiem, nācu pie atziņas, ka «Tesla» galvenais trumpis ir tehnoloģijas, kuras gandrīz ik mēnesi tiek atjaunotas un pieslīpētas. Automašīna mācās iepazīt autobraucēja ieradumus un palīdz tos pozitīvākos atbalstīt. Auto mācās individualizēties ar saimnieku, kas padara to par uzticamu draugu mobilitātes jautājumos. Arī man pēc triju dienu ceļošanas radās īslaicīga vēlme būt par šāda auto saimnieku, taču 300-400 km mobilitātes ierobežojums ceļojumos uz Latgali mani vēl attur no šāda lēmuma. «Tesla» paver ceļu jaunai tendencei, kas kādreiz bija pieredzēta datoru industrijā, proti, automašīnas tehnoloģiskais aprīkojums ar dažādām programmām un gadžetiem ir lielāka vērtība nekā faktiskie auto ''dzelži''.
Paldies «Sixt Latvija» par iespēju iepazīt «Tesla Y Long Range AWD», ko arī iesaku citiem, pirms domājat, ko tādu iegādāties.
Oficiālie tehniskie dati:
- Jauda 378 kW / 514 zirgspēki
- Griezes moments 493 Nm
- Maksimālais ātrums 217 km/h
- 5 sekundēs līdz 100 km/h
- Bremzēšanas ceļš no 100 km/h ir 34,5 m
- Pašmasa 2056 kg
- Bagāžnieks 420 l (854 l, 2.158 l)
- Akumulatora ietilpība 78,1 kWh
- Apgriešanās aplis 12,6 m
- Piedziņa – pilnpiedziņa AWD
- Reālais nobraukums ar vienu uzlādi - ∼400km
- Parametri 4.751 mm x 1.921 mm x 1.624 mm
- Garantija motoram un baterijām – 8 gadi vai 192 000 noskrējiena km
- Garantija pārējām detaļām un mezgliem – 4 gadi vai noskrējiens līdz 80 000 km.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.