Pat tie autobraucēji, kuri īpaši neinteresējas par industrijas jaunumiem, bez ilgas domāšanas varētu pateikt, uz kurieni tā šobrīd virzās. Jau kādu laiku ar fosilo degvielu darbināmas automašīnas pakāpeniski aizstāj elektroauto, un tieši ar šādu mobilitāti tiek saistīta nākotne no 2035. gada. Ceļā uz šo mērķi ražotāji klajā laiž arvien vairāk elektrificētu modeļu, kuriem ir potenciāls atbilst visdažādākajām cilvēku vēlmēm.
Piemēram, japāņu uzņēmums Mazda turpina attīstīt gan benzīna, gan dīzeļa tehnoloģijas, kā arī piedāvā MX-30 elektroauto, savukārt 2023. gada vasarā zīmols iepazīstināja ar MX-30 e-Skyactiv R-EV plug-in hibrīdu.
Šāda tipa plug-in hibrīdi nav izplatīti, jo tie darbojas specifiski. Līdzās elektropiedziņai ir uzstādīts neliels iekšdedzes rotordzinējs, kas kalpo par ģeneratoru un izmanto benzīnu, lai ražotu elektrību. Var teikt, ka tas funkcionē kā uzlādējamais hibrīds ar integrētu uzlādes staciju.
Reklāma
Ir pagājuši aptuveni desmit gadi, kopš Mazda sērijveida rotordzinēju izmantoja ražošanā. Rodas jautājums – kāpēc šī tehnoloģija tagad ir atgriezusies un kāpēc tieši elektriskā auto?
Rada sirdsmieru
Mazda skaidro, ka šāds risinājums ļāvis radīt auto, kas bez kaitīgiem izmešiem spēj nobraukt pat 85 km. Turklāt tam nav obligāta klasiskā uzlāde ar kabeli. Izslavētais japāņu rotordzinējs aktivizējas brīdī, kad akumulatora uzlādes līmenis kļūst zemāks par autovadītāja iestatīto. Tiklīdz šis līmenis pārsniedz norādīto slieksni, rotordzinējs tiek izslēgts un atkal tiek iedarbināts vien tad, kad vajadzīga papildu enerģija.
Tiem, kuri apsver elektroauto iegādi, nereti svarīgākais faktors ir sniedzamība ar pilnu uzlādi. Tieši šis rādītājs uztrauc daudzus, citādi, domājams, uz elektrisko transportu jau būtu pārgājis ievērojami lielāks skaits cilvēku.
Eiropā ģimenes tradicionāli dzīvo piepilsētās. Tas ļauj gan baudīt dabas tuvumu, gan uz darbu pilsētā nemērot pārāk tālu ceļu. Šiem cilvēkiem būtu piemērots elektroauto, kas tiek darbināts ar akumulatoros uzkrāto elektrību.
Sarežģījumi var rasties brīdī, kad viņi dodas tālākā atpūtas braucienā vai uz savu lauku īpašumu. Nobraucamā distance un infrastruktūras ērtības bieži vien kļūst par izšķirošu argumentu, kāpēc ģimene nolemj iegādāties otru transportlīdzekli – ar iekšdedzes dzinēju.
"Plug-in jeb spraudņa hibrīds vienā automašīnā apvieno labāko no abām pasaulēm. Lai arī tā cena ir augstāka nekā benzīna un dīzeļa versijai, taču cilvēks savā īpašumā iegūst daudzpusīgu spēkratu, un ģimenei nevajag tērēties otrai automašīnai. Plus – lielāko daļu ikdienas maršrutu varēs veikt lētāk, izmantojot tikai elektrību. Protams, auto būs periodiski jāuzlādē, pretējā gadījumā hibrīda lielā svara dēļ pieaugs degvielas patēriņš," skaidro Raimonds Zandovskis.
Taču tirgū jau ir pieejami elektroauto, kas ar vienu uzlādi ļauj šķērsot visu Latviju un īpaši nesatraukties par tālāku ceļojumu, teiksim, uz Eiropu. Tiesa, lai tādu iegūtu, maku nāksies atvērt platāk. "Elektroauto ar lielu akumulatoru ir ievērojami dārgāki, un to piedāvājums vēl nav tik plašs kā, piemēram, ģimenēm veidotu iekšdedzes auto. Tas attiecas arī uz plug-in hibrīdiem – jo lielāks akumulators un nobraukums bez uzlādes, jo lielāks skaitlis būs cenrādī," novērojis Raimonds Zandovskis.
Hibrīdi patiks tiem, kuri meklē daudzpusību
Plug-in hibrīds ir lieliski piemērots cilvēkiem, kas meklē daudzpusību. Ar to var doties ceļā, izmantojot tikai akumulatorā uzkrāto elektrību un bez apstāšanās nobraukt vēl vairākus simtus kilometru jau tad, kad enerģijas krājumi ir izsīkuši.
Populārākie ir plug-in hibrīdi ar nelielu akumulatoru, ko var uzlādēt ātri. Šādi modeļi ir vairumam lielāko ražotāju, piemēram, Toyota, Volkswagen, Peugeot, Mercedes-Benz un BMW. Parasti bez degvielas ar tiem var nobraukt 50–70 km, un tad tiek iedarbināts iekšdedzes dzinējs. Atkarībā no modeļa tas ļauj veikt vēl 600–700 km, kas ikdienas automašīnai ir optimāli. Brīdī, kad esat papildinājis akumulatora rezerves, atkal var turpināt ceļu un izmantot abus enerģijas avotus.
Mazda inženieri novērsuši biežās apstāšanās problēmu, lai uzlādētu mazo akumulatoru. MX-30 e-Skyactiv R-EV ir vienkārša hibrīdsistēma, taču tai pievienots kompakts iekšdedzes rotordzinējs, kas savienots ar ģeneratoru. Tas negriež riteņus, bet degvielu izmanto tikai 17,8 kWh litija jonu akumulatora uzlādei. Šim nolūkam krosovers aprīkots ar 50 litru degvielas tvertni, tāpēc vadītājam nav jāmeklē uzlādes punkts, lai piepildītu akumulatoru. Tā rezultātā hibrīds spēj veikt garas distances bez apstāšanās, gluži tāpat kā modernie elektroauto.
Japāņu kompānija Mazda, kurai ir senas rotormotoru ražošanas tradīcijas, nolēma atjaunot šo dzinēja veidu kompaktuma dēļ – šādā hibrīda koncepcijā tas iederas īpaši labi. 830 cm³ motors attīsta 55 kW jaudu pie 4500 motora apgriezieniem un aizņem mazāk vietas nekā tādas pašas jaudas klasiskais dzinējs.
Uzklausot autobraucēju vēlmes
Brīdī, kad laiks atjaunot rezerves, Mazda krosoveru var lādēt gan maiņstrāvas, gan līdzstrāvas stacijās, tāpat kā jebkuru elektroauto.
Ar pilnībā uzlādētu akumulatoru bezizmešu režīmā var nobraukt 85 km, un Mazda pārstāvji stāsta, ka tāda distance izvēlēta pēc patērētāju aptaujas par elektroauto un plug-in hibrīdu lietošanas specifiku. Ar šādu attālumu pietiek ikdienas vajadzībām, turklāt automašīnai ir 1,5 kW enerģijas avots ārējām ierīcēm, kas var noderēt ceļojot un arī tad, ja mājās pārtrūkst elektrības padeve.
Tirgū ir vairāki elektroauto, kas darbojas pēc līdzīga principa. Mūsu valstī viens no zināmākajiem piemēriem ir BMW i3 REx – tam ir divu cilindru 647 cm3 benzīna dzinējs, kas pēc akumulatora izlādēšanās papildus darbojas kā ģenerators. Tomēr šis modelis ir aprīkots tikai ar deviņu litru degvielas tvertni, kas paredzēta, ne tik daudz lai pagarinātu nobraucamo distanci, bet vairāk lai nodrošinātu pret negaidītu akumulatora izlādēšanos.
Tiklīdz izgaist bažas par akumulatora rezervēm, izgaismojas vēl viena šāda tipa braucamo priekšrocība. Tā ir iespēja bez ierobežojumiem izmantot citas automašīnā uzstādītās sistēmas, kas izmanto elektrību, piemēram, klimata kontroli un sēdekļu apsildi.