Gan plašā piedāvājuma, gan īpašnieku pozitīvo atsauksmju dēļ uz autoceļiem redzam arvien vairāk elektrificēta transporta. Pērn pirmajos sešos mēnešos Latvijā tika reģistrēts par 3% vairāk uzlādējamo jeb plug-in hibrīdu. Eiropas mērogā tas bija devītais lielākais pieaugums.
Ja raugāmies gada nogrieznī, tad 67% visu jauno vieglo pasažieru auto bija darbināmi ar benzīnu un liela daļa šī apjoma bija hibrīdi. To vidū arī ekskluzīvs modelis no Japānas.
Reklāma
Gandrīz kā elektroauto
Toyota zīmols ir plaši pazīstams ar saviem tradicionālajiem jeb pašuzlādes hibrīdiem, ko darbina gan elektrība, gan benzīns. Tāpat tirgū pieejami arī plug-in hibrīdi, kam ir lielāks akumulators un kas tikai ar elektrību veic 30–100 km. Šī tehnoloģija izmanto arī iekšdedzes dzinēju un abu enerģijas avotu kombināciju.
Turpretim Nissan nolēma iet savu ceļu. Šis Japānas uzņēmums izstrādāja e-Power tehnoloģiju, kurā riteņus griež tikai elektromotors – gluži kā simtprocentīgā elektromobilī.
Zem motora pārsega gan atrodas benzīna dzinējs, taču tas kalpo kā enerģijas avots ģeneratoram. Savukārt tā uzdevums ir uzlādēt nelielo akumulatoru, kas piegādā enerģiju elektrodzinējam, kurš tad griež riteņus.
Šāda principa hibrīdsistēma jau iepriekš tika izmantota ekspresīvajā Fisker Karma, kā arī kompaktajā Chevrolet Volt. Tiesa, tajos tehnoloģija neguva cerēto atzinību. "Iespējams, tas vairāk saistīts ar konkrētajām automašīnām, nevis ar pašu piedziņu. Gan Karma, gan Volt pārāk atšķīrās no tradicionālajiem sedaniem un hečbekiem. Savukārt tādu modeli kā Nissan Qashqai zina daudzi – moderns, praktisks, ērts,” saka žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss.
Japāņi notrausa putekļus no tirgū jau pārbaudītas tehnoloģijas un deva tai jaunu elpu.
Izstrādājot e-Power, Nissan balstījās uz diviem pīlāriem, kas minēto konkurentu laikā nebija aktuāli. Pirmkārt, kompānija saprata, ka starp iekšdedzes un elektriskajām automašīnām pastāv plaisa, un ar savu jaunievedumu to samazināja. Uzņēmums atklāti atzīst – e-Power ir piemērots tiem, kas vēl nav gatavi investēt pilnībā elektriskā transportlīdzeklī.
Otrkārt, viņi secināja, ka tieši tagad šādai sistēmai ir krietni piemērotāks brīdis. Ražotājiem ir jāievieš videi saudzīgas sistēmas, un, ja elektrificētā piedziņa tiek izmantota populāros modeļos, cilvēki to labprāt pieņem.
"Šāda sistēma apvieno elektriskās un iekšdedzes piedziņas priekšrocības. Lai gan tas nedarbojas kā ierastais hibrīddzinējs, tam patiešām ir daudz bonusu. Piemēram, autobraucējs var izbaudīt elektriskās piedziņas dinamiku un klusumu, kā arī nav “piesiets” uzlādes kabelim, jo, lai nobrauktu lielāku attālumu, atliek tikai ieliet degvielu,” stāsta Guntars Pulss.
Eiropiešiem tika vairāk zirgspēku
Japānā e-Power tehnoloģija pirmoreiz tika prezentēta 2017. gadā, kad tā tika uzstādīta kompaktajā ģimenes hečbekā Note. Sistēma sastāvēja no trīscilindru 1,2 litru benzīna dzinēja, kas attīstīja vien 80 ZS, un 127 ZS elektromotora.
Eiropā pirmo reizi šī hibrīda kombinācija parādījās 2022. gadā, kad to ieguva krosoveru segmenta aizsācējs Qashqai. Šāds lēmums izrietēja no Nissan veiktās tirgus izpētes, kurā tika secināts, ka 70% krosoveru vadītāju brauc pa pilsētu vai piepilsētu. Plus lielākā daļa respondentu atzina, ka jūtas spiesti upurēt braukšanas prieku ekoloģijas vārdā. Tagad šī tehnoloģija ir uzstādīta lielākajā Nissan SUV modelī X-Trail.Eiropieši tikuši pie jaudīgākās e-Power versijas. Vecajā kontinentā pieejamos modeļus darbina 1,5 litru mainīgas kompresijas 158 ZS benzīna turbomotors. Ar degvielu saražotā enerģija darbina ģeneratoru, kas ar invertora palīdzību uzlādē 2,1 kWh akumulatoru. No tā enerģija caur invertoru tiek nodota 190 ZS elektromotoram, kas piedzen priekšējo tiltu un nodrošina 330 Nm griezes momentu.
Kompaktā sistēma nedaudz palielina transportlīdzekļa svaru, tomēr dod ievērojamu degvielas ekonomiju. Ar to aprīkotais Qashqai tērē mazāk degvielas nekā vieglais hibrīds: vidēji – 5,3 litrus uz 100 km.
Lai arī tā riteņus griež tikai elektromotors, ar pilnu 55 litru degvielas tvertni kompaktais SUV nobrauc 1030 km. Šāds rādītājs būtiski mazina bažas par veicamo attālumu, kas joprojām ir aktuāls diskusiju temats.
Kopumā X-Trail ievērojami pārsniedz tradicionālo benzīna modeļu iespējas, bet tai pašā laikā dod tādu ekonomiju, kāda ir pa spēkam vien dīzeļdzinējam. Salīdzinājumam: vidējo izmaksu ziņā tradicionālais tā paša segmenta Hyundai Kona hibrīds bez apstāšanās var nobraukt 844 kilometrus, Toyota Corolla Cross – 860 km, bet Kia Niro – 950 kilometrus.
Elektromotora un iekšdedzes dzinēja kombinācijai ir arī vairākas citas priekšrocības, no kurām viena ir raksturīga pilnībā elektriskajam transportam. "Braucot, piemēram, no kalna vai bremzējot, notiek reģenerācija, kas dod papildu enerģiju. Automašīnās, kurās ir tikai iekšdedzes dzinējs, šī bremzēšanas enerģija tiek izniekota. e-Power gadījumā tas palielina ar elektrību nobraucamo attālumu,” skaidro Guntars Pulss.
Elektroauto priekšrocības hibrīdā
“X-Trail raksturīgas arī tādas elektroauto priekšrocības kā vienmērīga braukšana bez kaitinošiem grūdieniem pārnesumu pārslēgšanas laikā, klusums ieskrienoties un mazāka vibrācija. Protams, ekonomiskāk brauks cilvēks, tā teikt, ar vieglu kāju, taču, lai būtu efektīvi, nebūt nav jāvelkas kā gliemezim,” uzsver Guntars Pulss.
Pateicoties ilgākā laikā gūtai pieredzei, ražotāji tehnoloģijas izmanto patiešām viedi. Piemēram, daži modeļi, balstoties uz navigācijas sistēmā iestatīto maršrutu, prognozē akumulatora enerģijas patēriņu un rekuperēto apjomu. Tas automašīnai ļauj darboties vēl klusāk un efektīvāk.
Vēl viena interesanta e-Power prasme ir iekšdedzes dzinēja trokšņa maskēšana ar rites troksni. Pārvietojoties pa nelīdzenu segumu, kas parasti ir skaļāks, sistēma to saprot un aktivizē benzīna dzinēju. Tas ļauj arī palādēt akumulatoru. Savukārt, ja akumulatora lādēšana nav steidzama, sistēma samazina iekšdedzes dzinēja apgriezienus.