Pircēji, kuri meklē automobili, bieži skatās uz visjaunākajiem modeļiem, cerot iegūt jaunākās tehnoloģijas un labāko braukšanas pieredzi. Vai tiešām pirms dažiem gadiem ražots automobilis vairs nespēj būt pilnvērtīgs konkurents?
Vienaudžu ir daudz
Reklāma
Sāncensība jaunu auto tirgū šobrīd ir ļoti sīva. Katrs modelis gan dzīvo savu dzīvi, bet plašajā spēles laukā to dzīves cikli pārklājas. Tāpēc, protams, sāncenšu vidū vienmēr būs kāds modelis, kas ir jaunāks par pārējiem.
Tas labi redzams īpaši populārajā kompakto krosoveru klasē. Pašreizējais Toyota RAV4 parādījās 2018. gadā, bet 2021. gadā tas tika atjaunināts. Pašreizējais Hyundai Tucson tirgū nonāca 2020. gadā, savukārt Kia Sportage – 2021. gadā. Nissan 2022. gadā sāka pārdot pilnīgi jauno X-Trail, un šogad debitēja arī jaunās paaudzes Volkswagen Tiguan. Tāpat dīleru skatlogos atrodami arī vecāki modeļi: otrās paaudzes Mazda CX-5 debitēja jau 2017. gadā, bet 2021. gadā tika modernizēts. Arī 2018. gadā ražotais Citroën C5 Aircross tika modernizēts 2022. gadā.
Vai tas nozīmē, ka ilgāk tirgū esošie modeļi ir jānoraksta? Vai jaunākais Volkswagen Tiguan, kas parādījās nupat, būs labākais? Vai gada beigās to apsteigs Peugeot 3008 ar nākamās paaudzes hibrīdu? Kā no visa šī piedāvājuma izvēlēties piemērotāko?
“Ja salīdzinām vecāka un jaunāka ražojuma modeli vienas paaudzes griezumā, tad jaunais vienmēr vinnēs, jo ražotāji savus automobiļus uzlabo, novēršot sākotnējās kļūdas. Taču, salīdzinot dažādu zīmolu automašīnas, šis apgalvojums nebūt nebūs spēkā. Piemēram, kāds modeļa jaunākajā versijā fiziskās pogas ir aizstājis ar skārienvirsmu, bet tas ne visiem cilvēkiem patīk. Turklāt – kas nav mazsvarīgi – vecākiem modeļiem bieži vien ir labāka cena nekā jaunākajiem,” skaidro Delfi Auto redaktors Raimonds Zandovskis.
Ar ko jaunie ir labāki par vecajiem?
Autoritatīvais britu žurnāls Auto Express veica divu kompakto krosoveru salīdzinošo testu. Jaunākais Volkswagen Tiguan stājās pretī savam ilggadējam konkurentam Hyundai Tucson, kas pārdošanas rādītājos nesen pārspēja iepriekšējo Tiguan. Abi ražotāji industrijā ieņem stabilas pozīcijas, un abi modeļi – gan Tiguan, gan Tucson – ir vieni no populārākajiem savā segmentā.
Kādi rezultāti? Žurnālisti uzteica Volkswagen progresu gan tehnoloģiju, gan kvalitātes ziņā. Šajos aspektos vācieši pēdējā laikā piedzīvoja kritumu, taču jaunā Tiguan interjerā atkal atgriezta kādreizējā spozme. Tas ir tieši tāds auto, kādu pircēji arī gaida no Volkswagen. Ir izzudušas fiziskās vadības ierīces, tāpēc ergonomika vairs nav tik intuitīva, taču to kompensē lielie ekrāni ar jauno multimediju sistēmu un virkne braukšanas un drošības asistentu.
Hyundai tehnoloģiju arsenāls gan neatpaliek. Ņemot vērā kvalitatīvos interjera materiālus, tā salons, pēc žurnālistu domām, izskatās vēl elegantāks. Ar ergonomiku ir līdzīgi, jo vadības elementi ir iestrādāti stiklotā virsmā.
Jaunais Tiguan ir nedaudz ietilpīgāks aizmugurē, un salonā izveidoti lielāki sīklietu nodalījumi. Vēl kas – jaunais modelis, salīdzinot ar vecāko Tiguan, ir paaudzies visās virsbūves dimensijās un nu ir viens no lielākajiem savā klasē. Tāpat vācietis ir nedaudz klusāks, braucot lielā ātrumā pa šoseju.
Salona ietilpības un dažādu tehnoloģiju ziņā jaunākais Tiguan ir pārspējis savu priekšgājēju. Tomēr, runājot par pašu braukšanu, Volkswagen nekādus pārsteigumus nav sarūpējis. Pēc Auto Express testētāju teiktā, šis ir ļoti labs un patīkami vadāms krosovers ar līganu balstiekārtu, taču komfortu varētu vēlēties lielāku.
Jaunākais ne vienmēr ir labākais
“Hyundai Tucson braukšanas ziņā joprojām pārsteidz. Lai gan tas ir nedaudz cietāks par Tiguan, dienvidkorejietis vienmērīgāk pārvar nelielus nelīdzenumus, un balstiekārtas troksnis pēc iebraukšanas lielās bedrēs tiek apslāpēts labāk,” rakstīts Auto Express pārskatā.
Lai gan šajā testā jaunās paaudzes Tiguan daudzos kritērijos nedaudz pārspēja Tucson, portāla žurnālisti par uzvarētāju atzina Tucson – jo tas ir lētāks. Turpretī jaunais Tiguan neesot galvastiesu pārāks, lai attaisnotu lielo cenu starpību. Turklāt par to pašu naudu, kas tiek prasīta par jaunu, labi aprīkotu Tiguan ar 1,5 litru 150 ZS benzīna dzinēju, var iegādāties ļoti bagātīgas komplektācijas Hyundai ar 1,6 litru 230 ZS hibrīddzinēju, kas būs gan dinamiskāks, gan ekonomiskāks.
“Auto industrijā modeļi mainās cikliski. Dizains un tehnoloģijas tiek atjauninātas, bet piecos gados parasti radikālas pārmaiņas nenotiek. Ja modelis sākotnēji bijis labs, pievilcīgs un uzticams, tad tas tāds parasti arī paliek. Krasus uzlabojumus mēs ieraugām tikai gadījumos, kad sākotnējais modelis bijis patiesi neizdevies. Piemēram, jūtami tiek uzlabota trokšņu izolācija,” stāsta Raimonds Zandovskis.
Paskatīsimies, piemēram, uz viedtālruņiem. Dažiem cilvēkiem par visām varītēm vajag pašu jaunāko iPhone, lai arī esošajam nav ne vainas. Citi labprāt izmanto jau vairākus gadus vecu modeli, kas joprojām lieliski darbojas un piedāvā plašu funkciju klāstu. “Ar auto ir līdzīgi. Cilvēki ierauga jaunu automašīnu, acis iedegas, un viņi to grib tik ļoti, ka esošais spēkrats uzreiz tiek pārdots. Savukārt tie, kas seko nevis modei, bet gan saviem personīgajiem kritērijiem, labprāt turpinās sadzīvot ar vecāku auto. Viss atkarīgs no cilvēka,” noslēgumā piebilst Raimonds.