Autors: Sam.gov.lv
Avots: Sam.gov.lv
Otrdien, 13. augustā, valdība apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotos grozījumus Ministru kabineta (MK) “Noteikumos par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa”, lai aktualizētu prasības transportlīdzekļu uzbūves un konstrukcijas pārbaudēm atbilstoši tehnoloģiskajai attīstībai.
Tehnoloģiju attīstības ietekmē pastāvīgi mainās un attīstās transportlīdzekļu un to sastāvdaļu uzbūve un konstrukcija, tostarp lukturu uzbūve, tāpēc tiek pilnveidoti transportlīdzekļu uzbūvi un konstrukciju reglamentējoši tiesību akti.
Reklāma
Atbilstoši SM, VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” un biedrības “Auto Asociācija” saskaņotajam konceptam ir izveidots jauns transportlīdzekļu saspiestās dabasgāzes (SDG) balonu pārbaudes un kontroles mehānisms, kas samazinās birokrātisko slogu un ļaus veikt pārbaudes dažādu marku transportlīdzekļiem, ja uzņēmums ir saņēmis atbilstošu pilnvarojumu no attiecīgās markas transportlīdzekļa izgatavotāja vai uzņēmuma, kas transportlīdzekļa izgatavošanas etapā uzstādījis SDG barošanas sistēmu. Uzņēmumam dati par SDG balonu pārbaudi būs jāievada Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā, un šī prasība stāsies spēkā 2025. gada 1. jūlijā, lai pārbaudes uzņēmumi nodrošinātu iespēju veikt SDG balonu pārbaudi pēc iespējas plašākam transportlīdzekļu lokam.
Tāpat plānots mainīt līdzšinējo kārtību attiecībā uz atgāzu cieto daļiņu mērīšanu. Transportlīdzekļi ar manipulētiem vai demontētiem cieto daļiņu filtriem rada ievērojamu ietekmi uz apkārtējo vidi un cilvēku veselību, tādēļ transportlīdzekļu valsts tehniskajā apskatē nepieciešams ieviest jaunu atgāzu pārbaudes metodi, kas ļautu efektīvāk atklāt vides prasībām neatbilstošus transportlīdzekļus.
Sākot ar 2025. gada 1. janvāri, automobiļiem ar dīzeļmotoru, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas un kas pirmoreiz reģistrēti, sākot ar 2013. gada 1. janvāri, tiek veikts atgāzu cieto daļiņu mērījums atbilstoši 2023. gada 20. marta Eiropas Komisijas ieteikuma 2023/688 par daļiņu skaita mērīšanu ar kompresijaizdedzes motoriem aprīkotu transportlīdzekļu periodiskās tehniskās apskates vajadzībām nosacījumiem.
Lai transportlīdzekļa īpašniekiem dotu atbilstošu laiku neatbilstības novēršanai, ņemot vērā cieto daļiņu filtra nomaiņas specifiku un remonta izmaksas, noteikts viena gada pārejas periods (līdz 2025. gada 31. decembrim), kurā automobilim par pārsniegtu cieto daļiņu normu tiek piešķirts 1. vērtējums.
Jaunajā regulējumā arī precizētas prasības transportlīdzekļiem, kas paredzēti bīstamo kravu pārvadājumiem atbilstoši Eiropas valstu nolīguma par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR) prasībām.
Tāpat noteikumos veikti grozījumi attiecībā uz prasībām par ADR transportlīdzekļiem ar elektrisku pārvadu, MEMU tipa transportlīdzekļiem attiecībā uz automātisko ugunsdzēsības sistēmu un EXIII cisterntransportlīdzekļiem attiecībā uz automātisko ugunsdzēsības sistēmu.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.