Autors: Velocita.lv
Avots: Velocita.lv
Ātrākais, modernākais, izturīgākais, efektīvākais – tie ir tikai daži no apzīmējumiem, ar ko ražotāji raksturo savus jaunākos un daudzsološākos modeļus. Ferrari, McLaren un Porsche pastāvīgi konkurē par labāko paātrinājumu no 0 līdz 100 km/h. Rolls-Royce un Bentley cenšas pierādīt, ka rada ērtākos un greznākos auto – īstenus ceļa karaļus. Savukārt plašpatēriņa zīmoli, tādi kā Hyundai, Ford un Kia, biežāk koncentrējas uz efektivitāti un ilgtermiņa izturību. Tomēr visos segmentos ražotāji saskaras ar dažādām problēmām.
Atšķirīgas metodes
Reklāma
Auto efektivitāti un izturību plašākai publikai var demonstrēt daudzos veidos. Kad Eiropā jauno automašīnu segmentā vēl bija populāri dīzeļi, uzņēmumi bieži savus jaunos modeļus sūtīja ekspedīcijā pa vairākām valstīm un dižojās, ka tie ar pilnu degvielas tvertni mierīgi var doties pat tik garos pārbraucienos. Un tā ir izrādījusies vienkārša, bet efektīva metode, tāpēc ražotāji to izmanto joprojām.
Piemēram, Volkswagen nesen pārbaudīja savu elektromobili ID.7. Testa laikā tam ar vienu uzlādi izdevās nobraukt 794 kilometrus, par 85 kilometriem pārsniedzot oficiālo WLTP jeb Pasaules vieglo transportlīdzekļu testa procedūrā iegūto rādītāju. Tomēr ceļu uz šādu iespaidīgu sasniegumu bieži vien bruģē arī kādi papildu faktori. Lai sasniegtu skaļu virsrakstu cienīgu rezultātu, ID.7 komanda rūpīgi plānoja savu stratēģiju. Volkswagen izvēlējās 81 kilometru garu maršrutu Cīrihes apkaimē Šveicē un brauca, līdz akumulators bija pilnībā tukšs.
Tomēr ne visi testus veic paredzamā un vienkāršā vidē. Daži savus elektroauto pārbauda daudz ekstrēmākos apstākļos – ne tikai lai novērtētu to izturību, bet arī lai iegūtu tiesības tikt ierakstītam pasaules rekordu grāmatās.
Viens no šādiem uzņēmumiem ir Hyundai. Dienvidkorejas kompānija ar savu Ioniq 5 elektroauto veica itin ekstrēmu maršrutu, nobraucot vairāk nekā 4900 kilometrus tikai 14 dienās. Ceļojums sākās Indijas augstākajā punktā, kas atrodas 5799 metrus virs jūras līmeņa, un beidzās Kutanadā Keralas štatā, kas atrodas trīs metrus zem jūras līmeņa.
Atšķirībā no Volkswagen testa, kas aizritēja nemainīgos laika apstākļos uz gluda, asfaltēta ceļa, Ioniq 5 nācās izturēt gandrīz 5000 kilometrus sarežģītā apvidū, kas vairāk atgādina nelīdzenu Latvijas grants ceļu pierobežas ciematos. Turklāt laiks bija stipri neparedzams, tas līdzinājās agram pavasarim, kad temperatūra svārstās katru dienu.
Testi reālos apstākļos ir objektīvākie
Neatkarīgi no tā, vai reālie apstākļi tiek izmantoti Indijā, Šveicē vai Latvijā, tas ir visdrošākais veids, kā novērtēt elektroauto dažādos aspektos. Piemēram, Lietuvā jau vairāk nekā desmit gadus tiek rīkotas elektromobiļu sacensības. Tās kalpo kā reāltestu poligons, kur pārbaudāmie tiek pakļauti neparedzamiem laikapstākļiem un satiksmes situācijām.
Šajās sacensībās ir uzvarējuši dažādi elektroauto – no Tesla Model 3 līdz greznajam Mercedes-Benz EQS. Tomēr aplūkojot statistiku, redzams, ka Hyundai ir sasnieguši visvairāk rekordu un izcīnījuši visvairāk uzvaru. Pirmais rekords šajās sacensībās tika sasniegts 2017. gadā ar pirmās paaudzes Hyundai Ioniq. Togad komandai izdevās nobraukt 337 kilometrus tikai 4 stundās un 5 minūtēs.
Tāpat Lietuvā vairākus gadus norisinājušās arī 24 stundu elektroauto sacensības, kurās piedalījies arī žurnāla Klubs auto apskatnieks un Latvijas Gada auto konkursa žūrijas tiesnesis Toms Timoško.
“Šāda veida sacensības pierāda, ka elektroauto spēj efektīvi veikt arī garas distances, taču ja vēlies uzvarēt, tad būs svarīga arī stratēģija un plānošana. Uz starta parasti stājas modeļi no dažādiem segmentiem, taču ne vienmēr uzvarēs tas, kuram ir lielāks akumulators. Šeit svarīga ir efektivitāte un tas, cik attīstīts ir akumulatora menedžments. Piemēram, izšķiroša var izrādīties 800 voltu sistēma, respektīvi – liela uzlādes jauda,” skaidro Toms.
Viņš piebilst, ka sīvajā konkurencē nereti tieši Hyundai zīmols sasniedz augstus rezultātus, turklāt par Dienvidkorejā ražoto modeļu efektivitāti viņš pārliecinājies jau vairākkārt. “Īpaši mani pārsteidza Ioniq 6 zemais patēriņš. Tā nu tas ir – efektivitātes ziņā Eiropas elektroauto nereti atpaliek no dienvidkorejiešiem,” stāsta Toms.
Tātad, izvēloties elektrisku modeli, sniedzamība nav vienīgais vērā ņemamais faktors. Citi būtiski aspekti ir svars, efektivitāte, bet svarīgākie – virsbūves tips un aerodinamika. Tieši pēdējie divi enerģijas patēriņu un sniedzamību iespaido visvairāk.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.