Saskaņā ar Eiropas Auto ražotāju asociācijas (ACEA) datiem jaunu elektroauto pārdošanas apjoms Eiropā pagājušajā gadā pēc ilga izaugsmes laika samazinājās. Šāda tendence vērojama arī Latvijā. Eksperti ir vienisprātis, ka šo tirgu atdzīvinās plašam cilvēku lokam piemēroti modeļi – mazi, stilīgi, ātri uzlādējami un, pats galvenais, par pieņemamu cenu. Šajā kontekstā 2025. gads varētu būt izšķirošs.
Akūti vajadzīgi labi un pieejami modeļi
Reklāma
Pēc ACEA aprēķiniem, pērn elektroauto veidoja 13,6% no visiem Eiropā pārdotajiem jaunajiem auto, savukārt 2023. gadā tie bija 14,6%. Latvijā 2024. gads iezīmējās ar elektroauto reģistrāciju kritumu par 22,5%, respektīvi – bija tikai 7,3% no jaunu vieglo auto tirgus (1258 vienības).
Dārgo akumulatoru dēļ elektroauto joprojām maksā vairāk par līdzīgiem iekšdedzes konkurentiem. Tāpēc ražotāji jau ilgu laiku dod priekšroku lielākiem un augstākas klases modeļiem, mudinot cilvēkus tērēt vairāk.
“Man šķiet, ka plašu popularitāti elektroauto iemantos vien tad, kad ražotāji atradīs veidus, kā apmierināt privātpersonu un mazo uzņēmumu vajadzības. Īpaši labi tas ir redzams Latvijā, kur elektroauto pircēju skaits ir salīdzinoši neliels. Tirgus ātri tika piesātināts ar dārgiem modeļiem, kas manāmi palēnināja elektromobiļu segmenta izaugsmi, un ikviens “lētā gala” modelis tiek uztverts ar patīkamu smaidu,” skaidro Delfi Auto redaktors Raimonds Zandovskis.
Taču 2025. gads varētu būt pagrieziena punkts. Pēc Raimonda teiktā, jau pērn elektroauto sortimentu papildināja vairāki pievilcīgi un pieejami modeļi. Piemēram, Citroën ë-C3 un Renault 5, kuru cena ir aptuveni 25 000 eiro. Šogad būs pieejami arī elektriski krosoveri B-SUV segmentā, tostarp Citroën ë-C3 Aircross, Fiat Grande Panda un Hyundai Inster, kas janvārī tika oficiāli prezentēts Briseles autoizstādē.
Dienvidkorejas kompānija Hyundai elektroauto segmentā sevi jau ir pieteikusi un visnotaļ skaļi. Uzņēmums to izdarīja, laižot klajā lielākus bezizmešu auto. Tādus kā Ioniq 5, kas 2022. gadā ieguva titulu “Pasaules gada auto”, un Ioniq 6, kas šo sasniegumu atkārtoja gadu vēlāk. Eksperti tagad nepacietīgi gaida, kā Hyundai atkal iepriecinās cilvēkus, kas meklē elektrobraucamo par nelielu budžetu.
Tirgus atdzīvināšana
Eiropā joprojām vieni no populārākajiem ir mazie B segmenta pārstāvji. To ik gadu apstiprina arī skaitļi. Piemēram, pērn par visvairāk pārdoto modeli kontinentā, apsteidzot Renault Clio, kļuva Dacia Sandero. Pirktāko desmitniekā iekļuva arī Peugeot 208 un Toyota Yaris. Tomēr lieliskus rezultātus uzrādījuši arī mazie SUV – sarakstā iekļuvis Volkswagen T-Roc un Toyota Yaris Cross.
“Ir skaidrs, ka Eiropā cilvēki dod priekšroku mazām automašīnām, taču viņi vēlas arī, lai tās būtu modernas. Šajā ziņā krosoveriem ir nepārprotamas priekšrocības. Viens no galvenajiem šķēršļiem plašākai elektroauto ienākšanai mūsu ikdienā ir sabiedrības nevēlēšanās mainīt savus ieradumus, bet pievilcīgāks piedāvājums varētu mudināt viņus pārdomāt, sak’ – varbūt beidzot ir pienācis laiks pāriet uz elektrību?” pieļauj auto vēstures platformas carVertical tirgus eksperts Mats Buzelis.
Lētāki elektroauto dabiski stimulētu tirgu, jo tie piesaistītu cilvēkus, kurus iepriekš atturēja augstā cena.
“Pilsētā elektromašīnas, nenoliedzami, ir izdevīgākas. Ja cenas ziņā patīkamie modeļi atbildīs cilvēku vēlmēm dizaina, tehnoloģiju un komforta ziņā, tie varētu kļūt par nopietnu pārmaiņu trigeri visā tirgū,” uzskata Mats.
Hyundai cer, ka Inster debija ievērojami paātrinās elektroauto pārdošanu Eiropā, jo šis modelis atbilst gan sabiedrības vēlmēm, gan mūsdienu realitātei. Lai gan tiek klasificēts kā vidēji dārgs elektrisks krosovers (sākumcena Latvijā ir 25 990 eiro), pēc WLTP tam ir iespaidīga sniedzamība: 327 km ar 42 kWh akumulatoru un 370 km ar 49 kWh akumulatoru.
Inster modelim ir bagātīgs standarta aprīkojums. Tajā ir apsildāmi priekšējie sēdekļi, apsildāms stūresrats, digitālais mērinstrumentu panelis un 10,25 collu centrālais displejs. Visos modeļos ir iestrādāts siltumsūknis. Savukārt kā papildopcija ir pieejama funkcija “no automobiļa patērētājam” (V2L), kas ļauj no automašīnas akumulatora darbināt ārējās ierīces ar jaudu līdz 3,6 kW.
Hyundai plāno piedāvāt arī Inster Cross. Šī versija būs piemērotāka tiem, kas brīvajā laikā dodas tuvāk dabai. Šim modelim būs papildu virsbūves aizsargpaneļi un jumta bagāžnieks, un ar pilnu uzlādi tas nobrauks 360 km.
Pilsētai tas ir pats labākais
Citroën ë-C3 Aircross būs aprīkots ar 44 kWh akumulatoru un ar pilnu uzlādi spēs veikt 300 km. Tā radiniekam Fiat Grande Panda būs līdzīgs akumulators, un tas nodrošinās pat 320 km sniedzamību. Abu modeļu cenas Latvijā vēl nav paziņotas, taču ražotāji sola, ka tās nepārsniegs 30 000 eiro.
=
Ņemot vērā to kompaktumu, visi šie modeļi būs ideāli pilsētai. Tāpat tiem būs dažādas elektroauto dizaina priekšrocības, kas ļauj izveidot plašāku iekštelpu, kompakto salonu padarot komfortablāku. Piemēram, franču modelis ir 4,39 metrus garš un ar 2,67 metru riteņu bāzi. Savukārt Inster, lai gan ir tikai 3,83 metrus garš, var lepoties ar 2,58 metru riteņu bāzi.
Visas Inster versijas būs aprīkotas ar joslas saglabāšanas palīgsistēmu un pretsadursmes sistēmu – funkcijām, kas īpaši svarīgas cilvēkiem, kas pa pilsētu brauc ātri.