Līdz šim Rīgas vecākais ugunsdzēsēju auto "stāvēja" uz pietuvinātiem kravas auto GAZ riteņiem, kuri speciāli šim transportlīdzeklim tika izgatavoti 70-tajos gados. Pēdējos gados ir veikta detalizēta riteņu konstrukciju izpēte, izstrādātas skices un apzināti izgatavotāji. Jaunie riteņi ir tapuši vairāku valstu speciālistu sadarbības rezultātā. Koka daļas ir izgatavotas Francijā, metāla aploces - Anglijā, atbilstoša parauga un izmēra riepas un kameras - ASV, bet "zeltītās riteņu rumbu cepures" un citas sīkdetaļas izgatavotas Latvijā. Riteņu komplektāciju veica Rīgas Motormuzeja speciālisti.
Projekta realizācija bija iespējama, pateicoties Latvijas Antīko automobiļu kluba biedra Jāņa Priedes mecenātismam.
Rūpnīcas "RUSSO-BALT" vēsture
Ar cara Nikolaja II lēmumu 1908.gadā Krievu - Baltijas vagonu rūpnīcā (KBVR) Rīgā, Valmieras ielā, tika atvērta nodaļa automobiļu ražošanai. Tās dibinātāju plāni bija grandiozi - Rīgā ražotajiem automobiļiem bija jākļūst par vieniem no izturīgākajiem un līdz ar to arī drošākajiem auto pasaulē. Lai sasniegtu šo mērķi par jauno auto nodaļas direktoru un galveno konstruktoru tika pieaicināts jaunais, daudzsološais šveicietis Žiljēnu Poterā (Julien Potterat), kuram jau 26 gadu vecumā bija pasaulē atzīta konstruktora un ražošanas organizatora pieredze "FONDU" markas automobiļu ražošanā Beļģijā. Plāni īstenojās un jau pēc nepilna gada 1909.g. jūnijā fabrikas vārtus atstāja pirmais "RUSSO - BALT" automobilis.
Rūpnīca orientējās uz trīs vieglo un trīs kravas automobiļu modeļu ražošanu. Sešos gados - no 1909.g. līdz 1915.g., ieskaitot arī kara resora pasūtījumus, tika izgatavoti 625 automobiļi. Pirmā pasaules kara laikā rūpnīcas iekārtas tika evakuētas uz Maskavu un Pēterburgu. Līdz ar to "RUSSO-BALT" ražotne Rīgā beidza pastāvēt. Drīz vien Maskavas tuvumā sāka būvēt jaunu "RUSSO-BALT" rūpnīcu, bet šo projektu pārtrauca 1917.gada revolūcija un pilsoņu karš Krievijā.
No kādreiz Rīgā ražotajiem RUSSO-BALT automobiļiem līdz šodienai ir saglabājušies tikai divi: viens no tiem atrodas Politehniskajā muzejā Maskavā, bet otrs - Rīgas motormuzejā.
Rīgas "RUSSO-BALT" ugunsdzēsēju auto vēsture
Rīgas Motormuzeja ekspozīcijā redzamo ugunsdzēsēju auto pēc Rīgas Pētera ugunsdzēsēju biedrības pasūtījuma izgatavoja 1912.gadā uz 1 tonnīgās D- modeļa kravas šasijas. Ugunsdzēsēju auto apkalpoja 10 cilvēki un tas varēja attīstīt ātrumu līdz 45 km/ stundā. Pirmā pasaules kara laikā automobilis tika pārbūvēts par sanitāro auto un kopā ar komandu piedalījās ievainoto evakuēšanā piefrontes zonā Lietuvas teritorijā.
Pēc kara tas atkal pārtapa par ugunsdzēsēju auto un konstruktīvi tika nedaudz pārveidots.
20-to gadu beigās auto nonāca Raunā pie ugunsdzēsēja - Jāņa Mežpapāna, kurš to pārbūvēja par kravas auto. Tas Mežpapānu ģimenes īpašumā atradās līdz 1976.gadam. Diemžēl pēc šiem gadiem auto vairāk līdzinājās lūžņu kaudzei nevis transportlīdzeklim. 1976.gadā senais ugunsdzēsēju auto tika atdāvināts LPSR Antīko automobiļu klubam. Restaurāciju 1977. - 1978.g. veica kluba biedri ar Valsts Ugunsdzēsības pārvaldes finansiālu atbalstu. Patlaban leģendāro "RUSSO BALT" ugunsdzēsēju auto var apskatīt Rīgas Motormuzejā.
Atgādinām, ka par godu "RUSSO –BALT" simtgadei Rīgas Motormuzejs sadarbībā ar Rīgas domi Rīgas pilsētas svētku ietvaros šovasar rīkoja Starptautisko seno spēkratu salidojumu "Rīga-Retro 2009".