Foto: automotivecomputing.de
Autors: Arnis Jaudzems
Avots: Sixt.lv
Lai arī automašīnas ekspluatācijas un degvielas izdevumi pieaug, Latvijas autovadītāji nav gatavi pilnībā atteikties no sava personīgā auto, apsverot iespēju to izmantot retāk vai ekonomiski plānot braukšanas paradumus un maršrutus. Savukārt svarīgākie kritēriji, izvēloties jaunu automašīnu, ir tās cena, degvielas veids un paredzamais degvielas patēriņš, ekspluatācijas izmaksas ierindojot vien kā ceturto svarīgāko kritēriju pēc dzinēja tipa.
Automašīnas cena un paredzamais degvielas patēriņš ir divi būtiskākie kritēriji, kurus, izvēloties jaunu automašīnu, izvērtē Latvijas iedzīvotāji. Šādu viedokli pauda attiecīgi 83% un 78% respondentu. Krietni retāk par sev nozīmīgiem automašīnas parametriem autovadītāji minējuši dzinēja tipu (59%) un paredzamos automašīnas ekspluatācijas izdevumus (58%). Pēc vizuālā izskata automašīnu izvēlas vien 39% aptaujāto (43% sieviešu un 35% vīriešu).
Vaicāti par iespējamu autobraukšanas paradumu maiņu, paaugstinoties degvielas cenām, gandrīz puse jeb 47% aptaujāto autovadītāju norāda, ka personīgo auto izmantos retāk, turklāt kopumā sievietes šādam solim ir gatavas biežāk (49%) nekā vīrieši (45%). Pilnīgi atteikties no automašīnas izmantošanas neplāno arī 36% respondentu, kuri apsver izmantot ekonomiskākas braukšanas principus un rūpīgāk plānot maršrutus. Aptuveni trešdaļa (27%) aptaujāto autovadītāju biežāk pārvietosies kājām.
Pēc aptaujas datiem var secināt, ka potenciālās alternatīvas personīgā auto izmantošanai ir atkarīgas arī no pieejamās infrastruktūras un mobilitātes iespējām, jo, piemēram, pilsētnieki biežāk norāda, ka pārsēdīsies sabiedriskajā transportā (34%), savukārt lauku rajonos dzīvojošie respondenti, kur sabiedriskā transporta infrastruktūra ir mazāk attīstīta, biežāk apsvēruši rūpīgāku pārvietošanās maršrutu plānošanu (43%).
Arnis Jaudzems, Sixt vadītājs Baltijas valstīs: “Gan privātpersonas, gan uzņēmumi, izvēloties jaunu automašīnu, arvien lielāku uzmanību pievērš ne tikai automašīnas pārdošanas cenai, bet arī tās ekspluatācijas izmaksām. Lai palīdzētu pieņemt ekonomiski pamatotu lēmumu, Sixt Leasing piedāvā izmantot pasaulē atzītu metodiku TCO (total costs of ownership) jeb auto dzīves cikla izmaksu aprēķinu. Sixt Leasing veiktie aprēķini pagājušajā gadā pārdotākajiem auto liecina, ka ne vienmēr ekonomiski izdevīgākā automašīna būs ar zemāku iegādes cenu. Racionālai auto izvēlei jāņem vērā ne tikai tādi faktori kā auto pārdošanas cena, bet arī tā degvielas patēriņš, apdrošināšana, kā arī apkopju, remontdarbu izmaksas. Līdz ar degvielas cenu un ekspluatācijas izmaksu sadārdzināšanos autovadītājiem kļūst būtiski izmantot ekonomiski izdevīgus braukšanas paradumus, piemēram, rūpīgāk plānot maršrutus, izmantot koplietošanas auto, kvalitatīvu degvielu un citus mobilitātes risinājumus. Par šīm un citām tendencēm nākamnedēļ runāsim jau otrajā Baltijas auto nozares forumā.”
“Baltijas auto nozares forums 2012” notiks šī gada 22.martā no plkst. 9.30 līdz 18.00 viesnīcā Radisson Blu Hotel Latvija Elizabetes ielā 55, Rīgā. Uz to var pieteikties Dienas Bizness konferences mājas lapā http://konferences.db.lv, elektroniski aizpildot pieteikuma anketu vai zvanot pa tālruni 67084468 begin_of_the_skype_highlighting 67084468 end_of_the_skype_highlighting, kā arī rakstot e-pastu uz ilze.cernova@dienasmediji.lv.
Aptauja veikta, izmantojot Snapshots interneta aptauju, kurā piedalījās 930 respondentu vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Aptauja notika no 5. līdz 12. martam.
Par Sixt
Sixt ir vadošais mobilitātes pakalpojumu sniedzējs Eiropā, kas dibināts 1912. gadā Minhenē, Vācijā. Šobrīd Sixt ir pieejams vairāk nekā 105 pasaules valstīs, 4000 apkalpošanas vietās. Sixt sniedz auto nomas, pilna servisa auto līzinga, autoparku vadības un konsultāciju pakalpojumus, būdams tehnoloģisko inovāciju līderis šajās sfērās. Vairāk par uzņēmumu: www.sixt.lv.
Par Sixt Latvija
Sixt Latvija savu darbību uzsāka 2010. gada jūnijā, kad autoparku vadības uzņēmums Transporent kļuva par Sixt Rent a Car un Sixt Leasing franšīzes partneri Baltijas valstīs. Jau vairāk nekā astoņus gadus uzņēmums sniedz auto nomas un līzinga pakalpojumus, apkalpo un konsultē Baltijas lielāko uzņēmumu autoparkus, kā arī uzņēmumus ar nelielu automašīnu skaitu. Pašlaik uzņēmums auto nomās Baltijā piedāvā vairāk nekā 170 BMW, Mercedes, VW, Toyota, Ford, Opel un citu pasaules vadošo ražotāju automašīnas ne vecākas par 2 gadiem. Sixt auto nomas biroji atrodas visās Baltijas valstu galvaspilsētās – Rīgā, Tallinā un Viļņā, kā arī šo pilsētu lidostās.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.