Tuvojoties atvaļinājumu laikam un Līgo svētkiem, kad daudzi rīdzinieki dodas ārpus pilsētas, lai izbaudītu dažādus aktīvās atpūtas priekus, aktuāls kļuvis drošas bagāžas pārvadāšanas jautājums. Velosipēdi, laivas, kaitbordi un cits inventārs, kas nereti aizņem daudz vietas automašīnā ir tikai neliela daļa no lietām, ko autovadītāji vēlas pārvadāt aktīvās sezonas laikā. Lai izglītotu Latvijas iedzīvotājus par drošas bagāžas pārvadāšanu Inchcape sadarbībā ar Thule ir apkopojis 6 mītus par bagāžas pārvadāšanu, un sniedz ekspertu komentārus, lai tos mazinātu.
Bieži uz ceļa ir redzamas situācijas, daudzas automašīnas brauc ar pārkrautiem automašīnas bagāžniekiem un auto aizmugures nodalījumiem, ka nereti rodas jautājums: Vai šāda kravas pārvadāšana ir droša pasažieru un citu ceļu satiksmes dalībnieku dzīvībai? Reizēm ir redzams, ka uz aizmugurējā krēsla atrodas bērns, kurš ir it kā bērnu krēsliņā, bet pa aizmugurējo auto daļu vēl lēkā suns, kā arī salonā ir ievietoti viens vai vairāki divriteņi. Straujas bremzēšanas vai sadursmes gadījumā nav grūti iedomāties, kas notiek ar divriteņiem, kas ir novietoti uz auto aizmugurējā sēdekļa un nav nostiprināti – tie pakļaujas visiem fizikas likumiem un pārvietojas uz automašīnas priekšu, bojājot visu, kas atrodas ceļā. Nenostiprināta un nepārdomāti izvietota bagāža ir drauds pasažieru dzīvībai!
Reklāma
Rūpējoties par savu klientu drošību, Inchcape sadarbībā ar Thule otrās Auto entuziastu ģimenes dienas ietvaros interesentiem sagatavojis vairākus drošas bagāžas pārvadāšanas, risinājumus un padomus, lai preventīvi mazinātu ceļu satiksmes negadījumus, kas var, notikt nepārdomātas bagāžas pārvadāšanas gadījumā.
Mīts Nr.1.
Novietojot velosipēdus vai bagāžu uz jumta vai uz aizmugurējām bagāžas turēšanas sistēmām, palielinās iespēja, ka tos ir vieglāk nozagt.
Jaunākās bagāžas pārvadāšanas sistēmas, kuras uzstāda ārpus automašīnas, ir pilnveidotas tā, lai nozagt esošās lietas uz jumta vai aizmugurējās sistēmas būtu maksimāli neiespējami. Katrs jumta vai bagāžnieka velosipēda statīvs vai jumta kaste ir aprīkota ar unikālām atslēgām, kas der tikai un vienīgi konkrētajai sistēmai ar konkrētu produkta sērijas numuru. Ja atslēgas tiek pazaudētas, ir jāgriežas pie tā tirgotāja, kas konkrēto produktu ir pārdevis un jaunas atslēgas klientam tiks izgatavotas. Papildus drošībai daudzi klienti izmanto arī velo slēdzamās atslēgas, ar kurām velosipēds tiek pieslēgt pie metāla konstrukcijas.
Protams, tāpat nav ieteicams automašīnas salonā atstāt vērtīgas lietas, kas varētu iekārdināt garnadžus uz nozieguma izdarīšanu, mēs iesakām auto, kas ir nokomplektēts ar tūrisma inventāru, neatstāt uz ilgāku laiku neapsargātās stāvvietās, vai arī apšaubāmās vietās.
Mīts Nr.2.
Uzliekot jumta vai aizmugures bagāžas turētāju, automašīna nevar apstāties vai braukt šaurākos ceļu posmos.
Latvijā, pēc ceļu satiksmes noteikumiem, ceļa platums ir vismaz 3 metri, krava, ko var pārvadāt uz automašīnai ārēji pievienotiem bagāžas statīviem - nedrīkst platumā izvirzīties tālāk par 0,4 metriem no priekšējo vai pakaļējo gabarītlukturu ārējās malas. Thule bagāžas konstrukcijas ir projektētas tā, lai netiktu pārkāpti ceļu satiksmes noteikumi, pārvadājot kravu ne tikai Latvijā, bet arī visā Eiropā. Šeit gan ir jāņem vērā, ka Rīgā daudzas ielas un iebrauktuves māju pagalmos ir būvētas citos gadsimtos, tādēļ ir šauras un katram individuāli būtu jānovērtē, vai pie konkrētās mājas - var vai nevar iebraukt iekšā. Tas pats attiecas, piemēram, uz lielveikalu daudzstāvu stāvvietām. Bieži vien būvnieki, lai vairāk automašīnu varētu, novietot pie tirdzniecības vietām ir izveidojuši pārāk zemus griestus. Katram autovadītājam tomēr būtu jāizvērtē, kāds ir automašīnas augstums pēc velosipēdu novietošanas uz jumta. Parasti iebraucot šādās autostāvvietās ir uzraksts, kas vēsta par auto augstumu, kuram ir iespējas iebraukt stāvvietā. Bet – ja var iebraukt stāvvietā, tas nenozīmē, ka tur tomēr būtu jābrauc, jo vietās, kur ir izvietoti sliekšņi, auto var sasvērties uz augšu un ar velosipēda stūri nereti var trāpīt autostāvvietas griestos.
Mīts Nr.3
Uzliekot aizmugurējo bagāžas turētāju, tiek nosegta aizmugurējā numura zīme un ārējās apgaismošanas ierīces!
Ja klients ir izvēlējies, piemēram, velo statīvus novietot uz automašīnas piekabes āķa, aizmugurējā numura zīme bieži vien tiek nosegta. Šādā gadījumā aicinām auto īpašniekus vērsties pie CSDD un izveidot papildu zīmi, kas tiek izvietota uz velosipēdu turētāja. Tas ir īpaši svarīgi, jo Latvijā pēc likumdošanas prasībām abām numura zīmēm ir jābūt skaidri saskatāmām. Ja tā nav, tad autovadītājam var tikt piemērots sods. Runājot par aizmugurējiem gabarītlukturiem, lielākais vairums šādu bagāžas turētāju ražotāju problēmu ir atrisinājis, radot papildu lukturus, kas tiek izvietoti statīva sānu malās un tiek savietoti ar piekabes āķi, tādejādi dublējot gabarītlukturu signālus.
Mīts Nr.4
Uzliekot aizmugurējo bagāžas turētāju, nevar atvērt bagāžas nodalījuma durvis!
Šāda veida statīvus visbiežāk izvēlas sievietes, jo velosipēda novietošana uz aizmugures statīva prasa daudz mazāk spēka nekā liekot divriteņus uz jumta. Taču nereti novietojot velosipēdus aizmugurē, ir radušās problēmas ar automašīnas bagāžas nodalījuma atvēršanu. Ērtākai un fiziski vieglākai bagāžnieka atvēršanai, turētāji nereti ir aprīkoti ar īpašu slēdzi, kas riteņus nenoņemot ļauj pagāzt statīvu nedaudz atpakaļ un ērtāk tikt pie bagāžnieka. Savukārt uz aizmugurējām durvīm uzstādāmie turētāji ļauj bez problēmām tikt pie bagāžnieka durvīm, taču jāņem vērā, ka, lai atvērtu durvis, ir jārēķina klāt pašu riteņu smagumu. Kas attiecas uz turētājiem – tie ir izgatavoti no viegla un izturīga materiāla - tāpat kā mūsdienu velosipēdi.
Mīts Nr.5
Jumta bagāžnieki palielina degvielas patēriņu!
Nepārtraukti tiek veikti dažādi pētījumu un uzlabojumi, lai tiktu optimizēts degvielas patēriņš, pārvadājot papildus kravu. Skaidrs ir tas, ka jebkura ārpusē novietota konstrukcija palielina auto pretestību un līdz ar to degvielas patēriņu. Ja runājam, piemēram, par velosipēdu pārvadāšanu, tad pretestību mazina tie velo turētāji, kas novietoti automašīnas aizmugurē, taču uz jumta – degvielas patēriņš vienmēr būs nedaudz lielāks nekā parasti. Runājot par jumta bagāžniekiem, cietā materiāla bagāžniekiem ir īpaši piemērota forma un tiem ir daudz mazāka pretestība nekā salokāmajiem jumta bagāžniekiem, kuru forma nav tik aerodinamiska. Tāpat arī daudzi izvēlas slēpes, snovbordu u.c ziemas sporta veidu inventāru pārvadāt atklātā veidā, nostiprinot uz jumta reliņiem. Taču šādu ziemas inventāra pārvadāšanas veidu Latvijā nebūtu ieteicams lietot - mazāk gan pretestības dēļ, kas palielinās, bet gan tā iemesla dēļ, ka ziemā Latvijas ceļi tiek apstrādāti ar sāls un smilšu maisījumu, kas tuvāka pārbrauciena laikā ziemas inventāru var neatgriezeniski sabojāt.
Mīts Nr.6
Jumta bagāžnieki – bīstami dzīvībai un triecienam vai straujas bremzēšanas rezultātā var aizlidot pa gaisu, tādējādi straujākas bremzēšanas gadījuma tiek bojāts uz jumt novietotais inventārs!
Thule ir viens no nedaudzajiem jumta bagāžnieku ražotājiem, kas visus savus produktus pakļauj City Crash Test. Dažādi testi ir pierādījuši, ka trieciena vai straujas bremzēšanas gadījumā, konstrukcija ir stabila un tā stabili turas pie novietotās virsmas. Tāpat arī velosipēdi, kas ir novietoti, paliek novietoti, nevis kā bieži vien ir redzēts, ka auto straujas bremzēšanas gadījumā izvairās no sadursmes, taču tiek bojāts tikai un vienīgi tādēļ, ka uz jumta bagāžnieka esošie velosipēdi kopā ar visu konstrukciju ir pārvietojušies uz priekšu un sabojājuši priekšējo stiklu, radot traumas auto vadītājam un pasažierim, kas sēž viņam blakus.