Autors: Baiba Bruzgule
Avots: DBS Autoskola
Tikai vienai piektdaļai (20%) pārbaudīto automašīnu netika konstatētas novirzes savirzes regulējumā, atklāts "Drošas Braukšanas Skolas" (DBS) un "Bosch Car Service" kopēji veiktajā akcijā, kuras laikā pie vairākām "Statoil Fuel & Retail Latvia" degvielas uzpildes stacijām tika veikta bezmaksas automašīnu balstiekārtas savirzes pārbaude. Tas nozīmē, ka liela daļa automašīnu uz Latvijas ceļiem ir tādā stāvoklī, ka strauju manevru veikšanas laikā, tās pilnībā var zaudēt vadāmību. Turklāt šo automašīnu vadītājiem arī ir jārēķinās ar liekiem izdevumiem palielināta degvielas patēriņa un detaļu nodiluma dēļ.
Akcijas laikā piecās Latvijas pilsētās – Rīgā, Jēkabpilī, Dobelē, Valmierā, Preiļos – ar Latvijā pirmā "Bosch Car Service" mobilā savirzes stenda palīdzību tika pārbaudītas automašīnas vecumā no pieciem līdz trīsdesmit gadiem. Šīs pārbaudes atklāja visai dramatisku ainu, ko nebija gaidījuši pat pieredzējušākie "Bosch Car Service" speciālisti –
tikai 20% pārbaudīto automašīnu netika konstatētas novirzes balstiekārtas savirzes regulējumos, bet 22% automašīnu tika konstatētas ļoti būtiskas nobīdes.
Māris Leperis, "Bosch Car Service" koncepta vadītājs Latvijā dalās iespaidos: "Pārbaudes atklāja visai dramatisku ainu, ko nebija gaidījuši pat pieredzējušākie "Bosch Car Service" speciālisti. Mēs apzinājāmies, ka sliktā ceļu seguma un nolietotā autoparka dēļ atklāsim daudz automašīnas ar novirzēm savirzē, bet neiedomājāmies, ka situācija būs tik dramatiska. Diemžēl situācija ir tāda, kāda tā ir, un atliek vien autovadītājus aicināt pievērst lielāku uzmanību automašīnu tehniskajam stāvoklim. Varam ieteikt arī autoservisu speciālistiem vairāk runāt ar klientiem un aicināt viņus biežāk vai retāk, bet tomēr pārbaudīt balstiekārtas savirzi."
Novirzes automašīnas savirzes regulējumā rodas automašīnas lietošanas laikā, no lielākiem vai mazākiem triecieniem, kā arī mainot vai remontējot vairākas detaļas automašīnas balstiekārtā. Nepareiza automašīnas balstiekārtas savirze un ģeometrija būtiski ietekmē automašīnas vadāmību, riepu un citu detaļu nodilšanas vienmērīgumu un ātrumu, kā arī var atstāt būtisku ietekmi uz automašīnas degvielas patēriņu.
"Interesanti, ka daudzi autovadītāji nekad nav pievērsuši uzmanību tam, ka viņu automašīna vairs nevadās tā kā agrāk vai pat nestāv uz ceļa – tiecas uz vienu vai otru pusi. Maldīgs ir priekšstats, ka automašīnu savirze ir būtiska tikai ziemā. Arī vasarā, lietus laikā, uz grants ceļiem vai veicot straujus manevrus, it īpaši strauji bremzējot nobīdes auto savirzē var būt būtisks iemesls avārijai," atzīst DBS valdes loceklis Artūrs Priednieks.
Pēc visu iegūto rādītāju un statistikas analīzes DBS un "Bosch Car Service" speciālisti ir nonākuši pie slēdziena, ka šādas akcijas noteikti nāksies atkārtot, jo autovadītāju zināšanas par šādiem jautājumiem ir ļoti minimālas vai pat niecīgas. Tajā pašā laikā tā ir lieta, kas būtiski ietekmē ceļu satiksmes drošību. Turklāt savirzes regulējums ir viena no lietām, kas netiek pārbaudīta obligātās tehniskās apskates ietvaros.
Par DBS
Drošas Braukšanas Skola darbojas kopš 2005. gada. Šī ir vienīgā šāda tipa skola, kas sagatavo B un citu kategoriju vadītājus, apmāca profesionāļus, sniedz drošas braukšanas apmācības, kā arī autoparkiem piedāvā ekonomiskas un videi draudzīgas braukšanas apmācības. DBS sadarbības partneri ir "Opel", "Statoil Fuel & Retail Latvia", AAS "BALTA", "SEB banka", "Goodyear" un "Bosch Car Service".
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.