Autors: Jana Garanča
Avots: Inchape Motors Latvia
Ford Motor Company un Sanktpēterburgas Valsts politehniskā universitāte ir sasnieguši pēdējo posmu apjomīgā projektā, kura mērķis ir uzlabot transportlīdzekļu komunikācijas tehnoloģiju. Pateicoties darbam, kurā izmantotas universitātes telemātikas jomas zināšanas kosmosa robotu komunikācijā, Ford ir iesniedzis pieteikumus vairākiem patentiem uz tehnoloģijām, kas var uzlabot automobiļu komunikāciju nākotnē.
Trīs gadu kopprojekta galvenais mērķis bija izstrādāt spēcīgu komunikācijas tehnoloģiju, kas ļautu automobiļu vadītājiem un pakalpojumu sniedzējiem iegūt informāciju un pakalpojumus mākonī. Galvenā Ford izvirzītā problēma bija uzturēt sakarus starp transportlīdzekļiem un mākoni situācijās, kad bezvadu tīklā ir pārslodze vai savienojums ir vājš.
Reklāma
Kā prototips darbojas?
Dati tika iegūti un pārraidīti no kustībā esošiem transportlīdzekļiem, kuros bija dažādi elementi, kas nodrošina savienojumu ar mākoni — mobilie tīkli, bezvadu internets, komunikācija ar citiem transportlīdzekļiem un infrastruktūra. Projekta komanda izveidoja viedu savienojamības pārvaldības sistēmu, kas izmanto programmatūru un algoritmus, lai no pieejamajiem savienojumiem izvēlētos to, kas vislabāk atbilst datu pārsūtīšanai uz mākoni, turklāt katram transportlīdzeklim bija iespēja novērtēt sakaru kanālu kvalitāti un pārsūtīt datus.
Pētnieki izstrādāja maza mēroga savienojuma pārklājuma karti, kurā tika iekļauti ainavas dati, kā arī informācija par fiksētajiem un mobilajiem bezvadu tīkla piekļuves punktiem, pieejamo sakaru kanālu kvalitāti un satiksmes apstākļiem.
Īpašu uzmanību komanda pievērsa tam, lai transportlīdzekļu vadītāji iegūtu svarīgu informāciju par avārijas situācijām uz ceļiem vietās, kurās ir slikts tīkla pārklājums. Šādas situācijas piemērs ir automobilis, kas iebrauc tunelī, kurā ir melnais ledus, un šim automobilim par slideno ceļu ir jāinformē citi transportlīdzekļi. Tunelī nav mobilo datu tīkla pārklājuma, bezvadu savienojumu izveidot nav iespējams, jo nav tīklāja, bet citam automobilim, kas brauc ārā no tuneļa pretējā virzienā, ir gan savienojums ar citiem transportlīdzekļiem, gan mobilo datu savienojums.
Viedā savienojamības pārvaldības sistēma izvēlas otrā automobiļa savienojumu ar citiem transportlīdzekļiem, lai no pirmā transportlīdzekļa iegūto informāciju nosūtītu uz mākoni un pēc tam brīdinājumu par bīstamo situāciju pie tuneļa ieejas nosūtītu arī citiem transportlīdzekļu vadītājiem. Ja citu transportlīdzekļu tuvumā nav, savienojamības pārvaldības sistēma atliek ziņojuma sūtīšanu līdz brīdim, kad pirmais automobilis izbrauc no tuneļa un tam ir pieejami mobilie dati.
Ja avārijas situāciju nav, savienojamības pārvaldības sistēma var pārbaudīt pārklājuma karti, lai atrastu labāko punktu pakalpojumu nosūtīšanai. Piemēram, ja transportlīdzeklis brauc pa nomaļu vietu un tiek izsūtīts programmatūras atjauninājums, tas tiks saņemts, kad savienojums būs spēcīgāks.
Kas notiks tālāk?
Nākotnē, kad informācija vienlaikus tiks iegūta no simtiem transportlīdzekļu, universālā savienojamības kartē nepārtraukti tiks attēloti aktuālie dati — tā būs kā viedo ceļu un viedo pilsētu projektu īstenošanas datubāze. Tas nozīmē, ka jebkurā situācijā transportlīdzekli ar stabilāko savienojumu (neatkarīgi no tā, vai tas būs kustībā vai stāvēs) varēs izmantot, lai nodrošinātu informācijas apmaiņu, tādējādi uzlabojot transportlīdzekļu savienojamību kopumā.
Projektu plānots pabeigt līdz gada beigām, un tā rezultātus varētu iekļaut Ford ražošanas programmās — transportlīdzekļu komunikācijā, ārkārtas paziņojumu nodrošināšanā un bezvadu programmatūras atjauninājumos.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.