Autors: Laima Šeniņa
Avots: P.R.A.E. Sabiedriskās attiecības
Sastrēgumi var būt ļoti nogurdinoši, apnicīgi un radīt stresu. Taču tieši tajos autovadītāji Eiropā pavada vidēji 30 stundu gadā. Nesen veiktā Ford aptaujā, kurā piedalījās 5500 respondentu – autovadītāju no lielākajām Eiropas pilsētām, tika secināts, ka došanās uz darbu ar automobili var radīt vairāk stresa nekā pats darbs. Tādēļ Ford patlaban izstrādā sistēmu, kas varētu padarīt braukšanu sastrēgumos daudz mierīgāku.
Ford sastrēgumu palīgsistēma palīdz autovadītājam noturēt automobili joslas vidū, kā arī bremzē un samazina ātrumu, lai pielāgotos priekšā braucošajam transportlīdzeklim.* Tā ir viena no Ford izstrādātajām pusautomātiskajām autovadītāja palīgsistēmām.
Reklāma
Sastrēgumu palīgsistēmu var vienkārši aktivizēt jebkurā brīdī, nospiežot pogu. Sistēma ar radiatora režģī iebūvētu radaru uztver priekšā esošo transportlīdzekļu atrašanās vietu, savukārt uz priekšu vērsta kamera aiz vējstikla reģistrē joslu apzīmējumus.
Autovadītājs var jebkurā brīdī pārņemt kontroli, nospiežot pedāli, pakustinot stūri vai ieslēdzot pagrieziena rādītāju. Sistēma regulāri uzrauga autovadītāja darbības ar stūri – uztverot nepietiekamas darbības, tā izdod skaņas signālu un vizuālu brīdinājumu. Brīdinājumu biežums ir atkarīgs no automobiļa braukšanas ātruma un atrašanās vietas. Autovadītājam gan tik un tā ir jāseko līdzi braukšanas videi un jābūt gatavam jebkurā brīdī pārņemt kontroli pār automobili.
Ford izstrādāto pusautomātisko sistēmu vidū ir tādas tehnoloģijas, kas palīdz autovadītājiem noturēties joslas vidū, un kruīza kontroles sistēma, kas ļauj ātri atsākt braukt ar vēlamo ātrumu pat pēc pilnīgas automobiļa apstādināšanas, kā arī parkošanās sistēma ar tālvadību.
Uzlabota kruīza kontrole
Sastrēgumu palīgsistēma Traffic Jam Assist ir radīta, kombinējot divas citas izstrādē esošas sistēmas – adaptīvo kruīza kontroli ar Stop & Go funkciju un joslas centrēšanas palīgsistēmu Lane Centering Aid.
Adaptīvā kruīza kontrole ar Stop & Go funkciju ir aktivizējama ar vienu pogas spiedienu, un tā izmanto radara un kameras informāciju, lai uztvertu priekšā esošo transportlīdzekļu atrašanās vietu un attālumu līdz tiem. Tā samazina braukšanas ātrumu, ja priekšā esošie transportlīdzekļi brauc lēnāk, un atkal palielina to līdz iepriekš izvēlētajam ātrumam, kad ceļš ir brīvs. Tās darbības diapazons ļauj atsākt braukt ar izvēlēto ātrumu pat pēc pilnīgas apstāšanās.*
Savukārt joslas centrēšanas palīgsistēma palīdz autovadītājam noturēt transportlīdzekli braukšanas joslas vidū. Sistēmas pamatā ir Ford joslas saglabāšanas palīgsistēma.
Parkošanās palīgsistēma ar tālvadību
Parkošanās palīgsistēma ar tālvadību ir veidota, balstoties uz patlaban Ford automobiļos pieejamo aktīvo parkošanās palīgsistēmu un automātisko parkošanās palīgsistēmu, kas ir nākamās paaudzes parkošanās tehnoloģija – tā kontrolē stūri, pārnesumu izvēli un kustību uz priekšu un atpakaļ, lai automobili varētu novietot stāvvietā ar vienu pogas spiedienu.
Pēdējo 40 gadu laikā automobiļu izmēri ir palielinājušies par 25%, turpretī garāžu un stāvvietu lielums lielākoties ir palicis tāds pats. Parkošanās palīgsistēma ar tālvadību ļaus autovadītājiem daudz vienkāršāk novietot automobili šaurās garāžās un pārpildītās apakšzemes stāvvietās. Sistēma palīdzēs optimizēt vietu stāvlaukumos arvien pārpildītākās pilsētu teritorijās. Piemēram, šī sistēma var palīdzēt vecākiem, kuriem reizēm ir grūti izņemt bērnus no automobiļa pēc tā novietošanas šaurā vietā blakus citiem transportlīdzekļiem. Izmantojot īpašu atslēgu, autovadītājam būs iespēja no attāluma iedarbināt dzinēju un pārslēgt pārnesumus, stāvot labāk pārredzamā vietā blakus automobilim. *
* Pieejams transportlīdzekļiem ar PowerShift automātisko transmisiju
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.