No 2016. gada 16. līdz 18. jūnijam Pērnavā norisināsies vienas no iespaidīgākajām autosporta nedēļas nogalēm Baltijā – Hankook Baltijas 1000 km sacensības. Auto24ring trasē savā starpā sacentīsies izcili ātri izturības sacīkšu automobiļi, tomēr šo trīs dienu laikā paralēli norisināsies vairāki citi braucieni. Viens no tādiem, kuram vērts pievērst īpašu uzmanību, ir Mannergute Mooduvott.
Tās ir sacensības, kurās nepiedalās, lai uzvarētu. Nav nekāda laika limita, nav atlīdzības par ātrumu un pēc pieciem apļiem neviens vairs nezina, kurā vietā viņš atrodas.
Reklāma
"Tās ir sacensības jautrībai. Pamatdoma ir aizvadīt drošas un jautras sacensības. Balvas iegūst nevis ātrākie, bet gan dalībnieki, kas pielikuši lielākās pūles, lai finišētu. Arī tiem, kas radījuši nepārspējama dizaina automašīnas," stāsta Mannergute Mooduvott galvenais organizators Henriks Eelte.
Galvenais sacensību noteikums ir auto cena, kas nedrīkst būt augstāka par 700 eiro.
"Šīs budžeta sacensības ir lielisks papildinājums visai nedēļas nogalei. Autosporta fani redzēs ļoti augstvērtīgas izturības sacensības, kā arī šo braucienu, kā galarezultātu neietekmē budžets. Neviens šajās sacīkstēs neuztraucas par rezultātu un nekļūst nervozs, ja nefinišē kā pirmais. Latviešiem un lietuviešiem tas arī būtu jāredz, jo viņu valstīs nav šāda tipa sacensības," tā atraktīvo nedēļas nogales papildinājumu komentē Hankook Baltijas 1000 km sacensību organizators Darius Grinbergas.
Sācies ASV
Mannergute Mooduvoot par pamatu ņemts līdzīgs sacensību seriāls, kas ASV radies kā lēta alternatīva Lemānas 24 stundu sacīkstēm – Lemonas 24 stundas. Komandas 24 stundas sacenšas automašīnās, kas vērtas vien pāris simtus dolāru.
Tomēr šo neordināro sacensību rīkotājs stāsta, ka konkurences līmenis Mannergute Mooduvoot ir augstāks nekā Lemonas 24 stundās. Kā tā?
"Konkurētspējīgākie dalībnieki tiek noņemti no trases un tiek pie soda, kuru pieprasa skatītāji," skaidro Henriks Eelte. Tādējādi braucējiem, kas ir par ātru pārējiem dalībniekiem, var likt mainīt priekšējos vai aizmugurējos riteņus, noņemt un uzlikt automašīnas gaismas vai darīt kādu citu unikālu darbību.
Tās nav sacensības, kurās dalībnieki sacenšas par to, kurš pirmais šķērsos finiša līniju. Mannergute Mooduvott organizatori un tiesneši nolemj to, kurš uzvarēs, par galveno kritēriju izvirzot brauciena laikā ieguldītās pūles.
Svarīgākais tehniskajos noteikumos - drošība
Mannergute Mooduvott tehniskie noteikumi no pirmā acu uzmetiena var izskatīties visai strikti. Auto cena nedrīkst pārsniegt 700 eiro, jaudas limits ir 75 kW uz tonnu un maksimālais svars ir 1,5 tonnas. Neviens gan automašīnas pirms sacensībām nesvērs, jo tiesneši vadīsies pēc automašīnas reģistrācijas dokumentiem.
Auto balstiekārtai jābūt standarta, tāpat arī dzinējam. Tam nedrīkst būt pievienotas turbīnas vai veiktas jebkādas citas modifikācijas. Drīkst izmantot tikai ielas riepas un parastu benzīna vai dīzeļa degvielu.
"Ja kāds auto ir pārāk ātrs vai ievērojami ātrāks par pārējiem, mēs ierobežojam jaudu, aizlīmējot gaisa filtru. Mēs atstājam vien nelielu caurumu, kur plūst gaisam, tādējādi neitralizējot jebkādus dzinēja uzlabojumus," tā Henriks.
Viņš piebilst, ka noteikumi var tikt pielāgoti dalībniekiem. Ar 700 eiro pietiek, lai nopirktu 20 gadus vecu Ford Escort, Nissan Almera, Renault Laguna, Seat Toledo vai kādu citu auto, bet ir bijuši arī tādi unikāli modeļi kā BMW 2002. Tādu auto nav iespējams nopirkt par 700 eiro, tādēļ organizators skaidro, ka noteikumi var tikt pielāgoti dažādiem unikāliem automobiļiem.
Galvenais noteikums automašīnām ir drošība. Ir aizliegts izmantot jebkādu sporta drošības ekipējumu kā sporta jostas vai kausa sēdekļus, bet visam oriģinālajam drošības aprīkojumam ir jābūt savās vietās. Izņemot gaisa drošības spilveniem, kuriem jābūt izņemtiem.
"Cilvēki nesacenšas par pozīcijām, tādēļ mēs nepārspīlējam ar prasībām un atstājam daudz vietas kreatīviem risinājumiem. Mēs paši izvēlamies, vai auto ir labi uzbūvēts vai nē. Mēs varam koriģēt noteikumus, kamēr tie neietekmē pasākuma un dalībnieku drošība," skaidro Eelte.
Bez laika ierobežojuma
Sacensībām nav laika ierobežojuma. Tās parasti ilgst no 4 līdz 6 stundām, bet organizatori precīzo ilgumu nosaka pēc sacensību sākuma.
Hankook Baltijas 1000 km ietvaros 700 eiro braucienā Auto24ring trasē uz starta vajadzētu iziet ap 60 dalībniekiem.
Tas var likties pārsteidzoši, bet šie lētie automobiļi parasti sasniedz finiša līniju. Parasti vien 4-6 auto nesasniedz finiša līniju, bet aprīļa sākumā notikušajā Mannergute Moodevott posmā finiša karogu neredzēja vien viens auto.
"Visiem auto jābūt atļauts piedalīties satiksmē un tiem nedrīkst būt eļļas noplūdes u.tml. Tie, kuri mēģina braukt ātri, tiek ātri vien nobremzēti, tādēļ nav nekādas nepieciešamības pārsniegt savas un auto spējas," tā Henriks, piebilstot, ka tieši tas ir iemesls, kādēļ tik daudzi finišē katrās Mannergute sacensībās.