LIELĀ INTERVIJA ar Paulu Gustu, darījumu tūrisma aģentūras «Carlson Wagonlit Travel» vadītāju

LIELĀ INTERVIJA ar Paulu Gustu, darījumu tūrisma aģentūras «Carlson Wagonlit Travel» vadītāju

Darījumu tūrisma aģentūras "Carlson Wagonlit Travel" vadītājs Pauls Gusts tūrismā strādā vairāk nekā 20 gadus un izaudzis kopā ar uzņēmumu, kas tagad Latvijā pārstāv starptautisku kompāniju, kurā runa ir nevis apkalpotajiem ceļotāju tūkstošiem, bet gan miljoniem visā pasaulē. 

BalticTravelnews.com: Situācija tūrismā pašreiz nav viennozīmīga. No ekonomikas viedokļa raugoties, kāda tā ir darījumu tūrismā?

Pauls Gusts: Darījumu tūrisma klientu skaita maksimums bija pirms pieciem, septiņiem gadiem. Pēc tam šis apjoms nostabilizējās, tikai mazliet palielinoties vai samazinoties. Kompānijas cenšas līdzekļus optimizēt, līdz ar to mazāk tos atvēl arī darījumu braucieniem vai arī cenšas organizēt lētākus braucienus. Starptautiskās kompānijas savas darbības specifikas  dēļ šādam mērķim tērē ļoti lielas summas. Šobrīd, 10% ceļojumu palielinājumu tuvākajos gados neprognozējam – tas nav reāli, drīzāk 2-3% gadā ir uzskatāms par stabilu pieaugumu. Ja runājam par izplatīšanas kanāliem, tad lielāka tendence attīstīties ir digitalizācijai – darījumu braucienu organizēšanai tiešsaistē (on-line), lai cilvēki paši izvēlas un nopērk sev vajadzīgo ceļojumu pakalpojumu. Sniedzot darījumu braucienu pakalpojumus, jāņem vērā specifika, ka uzņēmumu grāmatvedībai ir ērtāk, ja norēķināšanās notiek vienā vietā un par visu braucienu kopā. Darījumu brauciens pamatā sastāv no viesnīcas, lidojuma, transfēra vai automašīnas īres, un maksāt katrā vietā par katru pakalpojumu atsevišķi nav izdevīgi. Jā, pastāv, finanšu risinājums, ja, piemēram, uzņēmuma vadītājs par visu norēķinās ar uzņēmuma kredītkarti. Taču lieli uzņēmumi šo nemēdz praktizēt tādēļ, ka zūd kontrole cik kur tērēts, vai ir pārmaksāts. Un arī šeit parādās mūsu darījumu tūrisma aģentūras "Carlson Wagonlit Travel" loma, jo spējam uzturēt kvalitatīvu atskaišu sistēmu. Tā uzņēmumam pilnībā parāda, kādi bijuši tēriņi darījumu braucieniem. Ja ir atrunāti griesti, cik lielu summu gadā var tērēt šī firma ceļojumiem, tad sekojam līdzi, meklējam atbilstošus piedāvājumus, lai iekļautos atvēlētajā summā. Turklāt "Carlson Wagonlit Travel" starptautiskie sakari un zīmola spēcīgais vārds ir pietiekami, lai maksimāli dažādotu savu piedāvājumu, atsevišķos gadījumos iegūtu īpašu attieksmi no piegādātāja – aviokompānijas vai viesnīcas.

BalticTravelnews.com: Cik liels budžets Jums ir interesants, lai sadarbotos ar uzņēmumu?

Pauls Gusts: Mūs interesē jebkurš klients, kurš iegādājas ceļojumu "Carlson Wagonlit Travel", jo kopējā katlā tas veido savu daļu un apjomu, kas mūs kā tūrisma firmu raksturo piegādātāju acīs. Ja uzņēmums darījumu braucieniem atvēl aptuveni 10 000 eiro, tie ir vismaz divi-trīs braucieni mēnesī, tad var sadarboties ar mums, lai lieki netērētu savu laiku piedāvājumu meklējumos un varētu izmantot  CWT piedāvātos tehnoloģiskos risinājumus. Reālu atspaidu varam sagādāt klientam, kurš darījumu braucienos gadā tērē 30 000 eiro un vairāk.

BalticTravelnews.com: Ir situācijas, kad tūrisma firma piedāvā cenu, bet klients pats atrod, ka var ceļot vēl lētāk. Kā Jūs tad rīkojaties?

Pauls Gusts: Protams, gadās arī šādi, tad lūdzam parādīt piedāvājumu, pasakām paldies par norādījumu un pērkam šajā kanālā. Kādreiz par šādiem gadījumiem pārdzīvojām, bet tagad cenas un piedāvājumi tik strauji mainās, ka gan no cilvēciskā, gan tehniskā faktora skatoties, var būt tā, ka tieši tobrīd klients ir atradis izdevīgāku piedāvājumu.


BalticTravelnews.com: Ja uzņēmēji tērē aptuveni 30 000 - 50 000 eiro gadā par saviem darījumu braucieniem un pašreiz apsver iespēju kļūt par Jūsu klientiem, vai viņi turpmāk tērēs mazāk vai vairāk? Ko iegūs no šādas sadarbības?

Pauls Gusts: Prakse rāda, ka summa droši vien paliks nemainīga, bet ieguvums būs cita veida – par iztērēto naudu iespējams iegūsiet vairāk lidojumu, pakalpojumu dažādība un pārvaldība gada griezumā, pēcapmaksa, laika ietaupījums, nepieciešamības gadījumā kontakts ar mūsu darbiniekiem ceļojumu laikā un neparedzētu situāciju risinājumi. Protams, ka par šo visu aģentūra patur arī daļu kā savu atlīdzību par darbu.

BalticTravelnews.com: Kuru nozaru pārstāvji visvairāk izmanto darījumu tūrisma aģentūras pakalpojumus?

Pauls Gusts: Visvairāk brauc uzņēmēji, darbinieki, kuri nodarbojas ar eksportu, iesaistīti starptautiskos projektos – ražotāji, kuri meklē jaunus tirgus, tiekas ar klientiem. Spēcīga un augoša ir informācijas tehnoloģiju nozare, kuras speciālisti daudz braukā pa pasauli. Finanšu sektora darbinieki diezgan daudz ceļo. "Carlson Wagonlit Travel" līdz šim nav bijusi liela saikne ar Krievijas tirgu, līdz ar to svārstības šajā virzienā mūs nav ietekmējušas. Protams, starptautisku firmu darbinieki ļoti daudz ceļo, bieži apmeklē savu mātes uzņēmuma biroju. Ja kādreiz vairāk bija grupu braucieni uz izstādēm, tad tagad vairums ir viens līdz četru cilvēku darījumu braucieni ar konkrētu mērķi. Visbiežāk šo ceļotāju galamērķi ir Vācijā, Lielbritānijā, Skandināvijas valstīs. Ir gadījumi, kad uzņēmums īsteno savu projektu, piemēram, Telavivā, tad divus mēnešus darbinieki intensīvi lido tieši uz šo pilsētu. Reizēm atsevišķi kongresi notiek arī tālākās vietās, piemēram, Dubaijā, Toronto un citur.

BalticTravelnews.com: Pašreiz tiek virzīta ideja, ka Rīgā nepieciešams liels konferenču centrs. Kāda ir Jūsu prakse, cik liela ir darījuma tūrista valstī atstātā summa? 

Pauls Gusts: Katru oktobri sarēķinām, cik liela ir darījumu ceļotāja tērētā summa. Pēc mūsu aprēķiniem tā sanāk 400-450 eiro par braucienu un sevī ietver iegādāto aviobiļeti, viesnīcu (vidēji darījumu braucienā cilvēki uzturas 2,2 dienas), transportu no un uz lidostu. Neierēķinām dienas naudu un ēdināšanu. Būtu interesanti uzzināt kā precīzi kongresu biroji rēķina atdevi no starptautiskā delegāta, jo, manuprāt, šajā summā iekļauj izdevumus par viesnīcu, ēšanu, konferences rīkošanu, bet neskaita ceļa izdevumus un summa sanāk līdzīga.












BalticTravelnews.com: Līdz šim ticis uzskatīts, ka darījumu tūrists no iztērētās summas viedokļa ir vērtīgāks. Vai šāda tendence joprojām ir novērojama?

Pauls Gusts: Pilnīgi piekrītu! Darījumu tūrisma ceļotāji tomēr vairāk prioritē savas prasības nekā individuālie ceļotāji, kuri biežāk pielāgojas cenai. 

BalticTravelnews.com: Par cik lielu tirgu mēs runājam saistībā ar darījumu tūrismu? Kuri ir galvenie darījuma tūrisma spēlētāji Latvijā?

Pauls Gusts: Kontrolētais aviobiļešu apjoms saistība ar darījumu braucieniem Latvijā varētu būt ap 60-70 miljoniem eiro gadā. Tas ir apmēram 60% no kopējā apjoma, kuru apstrādā tūrisma aģentūras. Ja klāt pieskaita izdevumus par viesnīcu un citus faktorus, tad šis skaitlis jādubulto.

Nopietni šajā tirgus nišā strādā aptuveni 10 ceļojumu aģentūras, kas kontrolē šos +/-60% no kopējā aviolidojumu pārdošanas apgrozījuma. No tām aptuveni piecas ir saistītas ar starptautiskām darījumu braucienu pārvaldes kompānijām un arī reāli viņiem vajadzētu gūt klientus tieši savas starptautiskās piederības dēļ. Lielās starptautiskās aģentūras ir mūsu "Carlson Wagonlit Travel", "American Express", kuru Latvijā pārstāv divas vietējās aģentūras,  ka arī HRG un BCD.

BalticTravelnews.com: Kāds ir "Carlson Wagonlit Travel" juridiskais statuss Latvijā?

Pauls Gusts: Mēs esam atsevišķa juridiska vienība, kas pieder "Carlson Wagonlit Travel", atšķirībā no aģentūrām, kuras ar starptautisko uzņēmumu saista partnera attiecības vai licence par nosaukuma izmantošanu. Turklāt mēs esam pilnībā pieslēgti pie kopējā "Carlson Wagonlit Travel" tehnoloģiju tīkla, kas dod mums iespēju to izmantot no jebkuras vietas pasaulē, kur vien ir šis uzņēmums. Piemēram, ja Latvijā pilnībā apstātos interneta darbība, mūsu darbība un resursi tiktu pārslēgti  uz kaimiņvalsti, piem. Lietuvu, un darbs turpinātos tieši tāpat kā no Rīgas biroja. Tieši tehnoloģijas, standarti un darba procesi ir jautājumi, kuri visvairāk atšķir starptautisku uzņēmumu no tikai vietējas izcelsmes uzņēmuma. Jebkuri jauninājumi, kurus ievieš mātes uzņēmums, uzreiz izmantojam arī mēs. Daudzām inovatīvām lietām Latvijas tirgus ir par mazu. Žēl, jo mums būtu vēl interesantāki piedāvājumi.


BalticTravelnews.com: Kur meklējami darījumu ceļojumu aģentūras "Carlson Wagonlit Travel" pirmsākumi pasaulē?

Pauls Gusts: Vairāk nekā pirms 100 gadiem, 1872. gadā Beļģijā tiek dibināts uzņēmums "Wagons-Lits", kas kļūst par slavenā Austrumu ekspreša aizsākumu. Beļģijas novators Žoržs Nagelmakers nodibina jaunu uzņēmumu, kura galvenais mērķis ir rūpes par ceļotāju. Pievienodams vilcieniem guļamvagonus Eiropas maršrutā, viņš izveido uzņēmumu ar nosaukumu "Wagons-Lits", kas burtiski nozīmē "guļamvagoni." 1928. gadā pilna servisa "Wagons-Lits" aģentūras tiek atvērtas vilcienu biļešu kasēs visā Eiropas teritorijā, bet 1960. gadā "Compagnie des Wagons-Lits" kļūst par lielāko tūrisma braucienu organizēšanas aģentūru Eiropā.

1888. gadā ASV, St. Augustine pilsētā Floridā tiek dibināta ceļojumu aģentūra "Ask Mr. Foster". Ceļojumu aģentūra "Ask Mr. Foster" ir dibināta St Augustine pilsētā, Floridā, un tā ir viena no senākajām tūrisma aģentūrām ASV. Tās neparastais nosaukums ir cēlies no uzvārda; kāda vietējā iedzīvotāja Fostera kunga rīcībā atradās vilcienu kustības saraksts. Kad tūristi vēlējās noskaidrot vilciena atiešanas laiku, viņiem tika ieteikts: "Jautājiet Fostera kungam." 1992. gadā ceļojumu aģentūra "Ask Mr Foster" maina nosaukumu uz "Carlson Travel Network".

1994.-1997. gadā apvienojas ASV un Francijā bāzētie darījumu braucienu pārvaldes uzņēmumi un tiek izveidots "Carlson Wagonlit Travel"  - pirmais globālais darījumu braucienu pārvaldes uzņēmums pasaulē. 2011. gadā CWT iegādājas tās ilglaicīgo partneri "Kaleva Travel Group Ltd." ar birojiem Somijā, Latvijā, Igaunijā, Lietuvā un Rumānijā. 2015. gadā CWT biroji darbojās 150 pasaules valstīs un teritorijās.

Tagad mūsu mātes uzņēmuma mātes biroji atrodas Parīzē un Mineapolisā, ASV.  Kompānijā ir izteiktas amerikāniskā vadības stila iezīmes. Latvija ir Centrālās un Austrumeiropas grupā un tiekamies vismaz divreiz gadā, lai vadības līmenī vērtētu darbību reģionā. Vēl ir projektu vadības tikšanās, atsevišķi tiekas par darbinieku labklājību atbildīgie speciālisti. Ikdienas komunikācija vairāk saistīta ar tehnoloģiju un starptautisko klientu apkalpošanas jautājumiem.

BalticTravelnews.com: Vai "Carlson Wagonlit TRavel" Latvijā ir tādēļ, ka šeit ir labs bizness, vai to paredz struktūra?

Pauls Gusts: "Carlson Wagonlit Travel" ir arī Lietuvā un Igaunijā. Jāatgādina, ka 2011. gadā "Carlson Wagonlit Travel" nopirka "Kalev Travel" grupu, kurai biroji atradās ne tikai Baltijā, bet arī Somijā un Rumānijā. Pirms tam daudzus gadus bijām "Carlson Wagonlit Travel" partnera statusā. Uzņēmuma politika paredz, ka klienti redz mūsu starptautisko seju, vienotas vadlīnijas, standartus, tādēļ tika mazināta katra biroja lokālā nozīmība. Jāpiekrīt, ka biroji jau bija sākuši pārāk daudz interpretēt uzņēmuma mērķus un darbības stilu, tāpēc šādi noteikti esam klientiem starptautiskā līmenī saprotamāki. Igaunijā uzņēmums uztur atsevišķu lapu, jo daudz  pārdod arī prāmju ceļojumus, un tam ir jēga. Iespējams, tālākā nākotnē mums varētu būt Latvijas "Carlson Wagonlit Travel" biroja lapa.


BalticTravelnews.com: Vienlaikus "Carlson Wagonlit Travel" birojs atrodas Krišjāņa Barona ielā. Reti kuram ceļojumu birojam ir pārdošanas birojs pirmajā stāvā, lai ērti varētu ienākt jebkurš potenciālais klients.

Pauls Gusts: Vēsturiski tā ir izveidojies, ka esam šeit un daļa klientu arī nāk uz biroju tikties. Esam saņēmuši ieteikumus būt biroju celtnē, bet pagaidām neko neplānojam mainīt. Protams, šovasar, kad Krišjāņa Barona ielā notiek tik intensīvi remonti, piekļuve mums nav ērta. Kad es sāku 1995. gadā strādāt, birojā cilvēki stāvēja rindā, lai nopirktu sev ceļojumu. Veicām rindas pierakstu un apsvērām iegādāties automātisko rindas menedžeri, kāds tagad ir bankās. Cilvēki aizņēma rindu, gāja paēst uz "Lido" un tad nāca atpakaļ uz savu vietu rindā. Laiki mainījās, un, protams, tāda plūsma birojā sen kā nav. Tolaik ļoti svarīgi bija skatlogi, kurus centāmies atbilstoši noformēt ar lidmašīnu modeļiem utml. Tagad cilvēki iet pa ielu un skatās telefonā, arī skatlogu noformējums nav tik būtisks. Tagad sarežģīts jautājums ir atrast vietu automašīnas novietošanai. Tā kā autostāvvietas ir kļuvušas dārgākas, tad cilvēki vairs tik ilgi netur vienā vietā savu automašīnu, un mūsu klienti kaut cik labāk var atrast, kur to nolikt. Pie biroja mums ir izkārtne "Carlson Wagonlit Travel" un vēlreiz pārliecināmies, ka starptautiskam nosaukumam ir nozīme, to zina un rēķinās. Salīdzinājumam mūsu sākotnējais nosaukums "VIA Rīga" ārpus Latvijas vispār nevienam neko neizteica, ar "Kalev Travel" grupas vārdu gāja jau labāk, bet tagad par "Carlson Wagonlit Travel" vispār nav jautājumu. Ja skatāmies vēsturē, mums ir bijusi arī sadarbība ar "Lufthansa", kurai bijām oficiālais ceļojumu birojs. Tā strādājām līdz pat 2012. gadam, kad kļuvām par "Carlson Wagonlit Travel" un abus konceptus nevarējām savienot. Bet savulaik sadarbība ar "Lufthansa" mums deva ļoti daudz gan stabilitātes, gan darba procesu organizēšanas ziņā.

BalticTravelnews.com: Kāda ir Jūsu izglītība un kā sākāt strādāt tūrismā?

Pauls Gusts: Pēc skolas sāku studēt arhitektūru un celtniecību, bet laiki mainījās. Tā man ir Latvijas Universitātē iegūts angļu valodas un literatūras bakalaurs, kā arī esmu Norvēģijā apguvis starpkultūru attiecības. 1994. gadā atgriezos Latvijā, strādāju kādā amerikāņu uzņēmumā, konsultēju dažādos jautājumos, arī par konferenču organizēšanu. Tikko bija atvēries "Via Rīga" ceļojumu birojs, un mani draugi uzaicināja tur strādāt saistībā ar konferenču rīkošanu un darījumu braucienu organizēšanu. Var teikt, ka sāku no apakšas, vēlāk vadīju mārketingu un tagad esmu kļuvis par "Carlson Wagonlit Travel" vadītāju.

BalticTravelnews.com: Kāds magnēts Jūs ir noturējis tik ilgi tūrismā, jo daudzi ir pastrādājuši un aizgājuši darboties citās jomās.

Pauls Gusts: Visu laiku esošie izaicinājumi – sākumā dabūt tūristus uz Rīgu, tad parādīt sevi starptautiskā lokā, organizēt lielās konferences. Kad jau sāka kļūt nedaudz vienmuļāk, mūs pārpirka "Kalev Travel" grupa, tagad atkal jauni izaicinājumi saistībā ar "Carlson Wagonlit Travel". Tā ir pavisam cita sajūta, ja kopumā ar kompānijas partneriem runājam par 70 miljoniem klientu. It kā visu zini, bet nemitīgi palielinās ģeogrāfija un arī paša kā speciālista atpazīstamība. Man patīk, ka es vadu uzņēmumu un precīzi zinu, kā viss darbojas. Kļūdas arī bijušas un arī tā ir pieredze, kuras dēļ šodien varu pateikt, ko es negribu darīt. Ja veidotu kaut ko savu, tad tas būtu lokālas nozīmes uzņēmums – piegādātājs, ne starpnieks.

BalticTravelnews.com: Tūrisma nozarē strādājošiem ir grūti doties atpūsties, jo nemitīgi paši vērtē apkalpošanu utt. Kā Jums izdodas atpūsties, lai nejustos kā stingrais vērtētājs?

Pauls Gusts: Ceļošana ir viens no maniem atpūtas veidiem un ārpus Latvijas dodos divas, trīs reizes gadā. Ceļoju gan viens, gan ar ģimeni vairāk rudenī un agrā pavasarī, kad arī darbā nav tik saspringts laiks. Es esmu piekasīgāks darījumu braucienos, bet atpūtā tomēr cenšos uz visu paskatīties vienkāršāk un nebojāt sev dienu. Ko tas dos, ja mana atpūtas diena būs pagalam slikti uzklātu brokastu galda dēļ. Turklāt ceļojumu profesionāļi savus ceļojumus veido bieži vien balstoties uz savstarpēji sniegtiem atvieglojumiem, piemēro sev pieejamās atlaides utml., tad nu arī tā ne visai būtu lamāt gandrīz vai savējos. Otrs manas ģimenes ceļošanas veids ir apskatīt Latviju. Saucam tos par Vislatvijas braucieniem un jau kādus piecus gadus katrā reizē paskatāmies daudz interesanta kādā reģionā, kurā neesam vēl bijuši. Plānošana ir manā ziņā, un tā ir iespēja palikt viesu namos, citreiz teltīs, parādīt bērniem dabu un lauku realitāti.

Uzziņa

"Carlson Wagonlit Travel" Rīgas birojs ir izaudzis no uzņēmuma, kas savulaik, 1992. gadā sāka kā Via Rīga ceļojumu birojs, vēlāk, 2005. gadā, iekļaujoties Kalev Travel grupā, bet no 2011. gada ir "Carlson Wagonlit Travel Latvia". 

"Carlson Wagonlit Travel" strādā 14 darbinieki.

"Carlson Wagonlit Travel" galvenokārt organizē darījumu braucienus visā pasaulē.

Vadītājs Pauls Gusts Via Riga sāka darbu 1995. gadā, tagad ir "Carlson Wagonlit Travel" Latvijā vadītājs.

EKSPRESS JAUTĀJUMI & ATBILDES

Esmu dzimis un izaudzis...

Rīgā

Mana mīļākā pilsēta Latvijā ir...

Rīga

Mana iecienītākā atpūtas vieta Latvijā ir...

...Jūrmala

Mans iecienītākais restorāns...

"3 pavāri"

Mans tālākais ceļojums ir bijis uz...

Kostariku

Vislielāko iespaidu man ir atstājis ceļojums uz...

Dienvidāfrikas Republiku 1999. gadā

Mana sapņu valsts, kurp vēlos doties...

...ASV. Tur varu doties vēl un vēl

Mans iecienītākais vaļasprieks ir ...

ceļošana

Mans novēlējums BalticTravelnews.com ir...

...turpināt sastrādāties ar nozares speciālistiem un informēt par interesantiem notikumiem un pasākumiem


KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 05.12.2024 - 11.12.2024 SERRY BEACH RESORT (5) Atlantic Travel
Viesnīca atrodas Hurgadā, pie smilšu pludmales. Lieliska izvēle tiem, kas vēlas baudīt komfortablu atpūtu, skaistu dabu un augstu servisa līmeni. | Skatīt vairāk
no 1095 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 30.11.2024 - 14.12.2024 MOTIVĒJOŠIE BRAUCIENI! Latvia Tours
👉VEIDOJIET POZITĪVA UZŅĒMUMA TĒLU. 👉APBALVOJIET LOJĀLOS KLIENTUS, DARBINIEKUS. 👉MOTIVĒJIET JAUNIEM PANĀKUMIEM. 👉SALIEDĒJIET KOLEKTĪVU, | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 07.12.2024 - 14.12.2024 Liepāja – kā pa notīm! Liepājas reģiona TIB
Maršruts „Liepāja – kā pa notīm!” ir vienkāršākais veids, kā apskatīt Liepāju un iepazīt ievērojamākās vēstures, kultūras un | Skatīt vairāk
CUPRA Terramar Pilna Servisa Līzings Europcar
Atklāj CUPRA Terramar – Mild-Hybrid SUV modeli, kas ir gan sportisks, gan emocionāls. | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::0.32086492sec.