Autors: Aivis Vincevs
Avots: Uas.caa.lv
Valsts
aģentūra “Civilās aviācijas aģentūra” (CAA) ir konstatējusi gadījumus, kad,
izdejojot Jerusalema Dance Challenge deju, tās filmēšana ar dronu ir veikta vai
ir plānots to veikt neatbilstoši drošības noteikumiem, tādā veidā apdraudot
pašus dejotājus.
CAA atbalsta
sabiedrības vienotību šajā sarežģītajā laikā, tomēr šādu pasākumu organizēšanai
un iemūžināšanai jābūt likumīgai un drošai, lai pozitīvais mērķis nepārvērstos
traģiskā notikumā. Bezpilota gaisa kuģim (dronam), krītot no liela augstuma, ir
apdraudēta dalībnieku veselība un pat dzīvība.
Reklāma
Lai
dejotājus nofilmētu no gaisa, organizatori bieži piesaista tālvadības pilotus
ar droniem. CAA analizējot video, filmēšanas vietas, lidojuma augstumus un
iespējamos tālvadības pilotus, ir secinājusi, ka filmēšana tiek veikta,
pārkāpjot dronu pilotēšanas noteikumus, tādā veidā apdraudot pašus dejotājus un
trešās personas. Vienlaikus CAA sociālos tīklos novērojusi, ka tiek plānoti
filmēšanas pasākumi vietās, kur tas aizliegts un to plāno veikt tālvadības
piloti, kam nav atbilstošas pieredzes un atļaujas.
Realizējot
“Konsultē vispirms” principu, CAA šādos gadījumos iespēju robežās brīdina
pasākuma organizatorus vai tālvadības pilotus par nepieciešamību veikt
filmēšanu atbilstoši noteikumiem, lai nodrošinātu dalībnieku drošību.
Dejas
izaicinājumā lielākoties iesaistās liels cilvēku skaits, tādēļ visos gadījumos,
neatkarīgi no norises vietas, šie lidojumi ar dronu ir paaugstināta riska
lidojumi. Šāda veida lidojumus var veikt tālvadības piloti, kuri ir nokārtojuši
attiecīgus pārbaudījumus un saņēmuši CAA atļauju.
Saņemta paaugstināta
riska lidojumu atļauja un nokārtotie pārbaudījumi apliecina, ka tālvadības
pilotam ir pietiekamas teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes paaugstinātu
riska lidojumu veikšanai, tajā skaitā, skaidrs rīcības plāns ārkārtas
situācijās. Vienlaikus šādu tālvadības pilotu civiltiesiskā atbildība ir
atbilstoši nosegta ar apdrošināšanu, garantējot zaudējumu segšanu.
CAA aicina
pašvaldības, uzņēmumus un privāto teritoriju īpašniekus, iesaistoties šādu
pasākumu organizēšanā vai atbalstīšanā, pārliecināties, vai tā iemūžināšanu ar
dronu veiks tālvadības pilots ar atbilstošām zināšanām un kvalifikāciju.
Sabiedrība nosoda personas, kuras ar automašīnu pārvietojas bez autovadītāja
apliecības, tāpat lidmašīnu pasažieri vēlas lidot lidmašīnās, kuras pilotē augsti
kvalificēti piloti. Šāda attieksme sagaidāma arī attiecībā pret citiem gaisa
telpas lietotājiem – tālvadības pilotiem, jo risks, nekvalificētam tālvadības
pilotam veicot lidojumus virs cilvēkiem ar dronu, ir augsts.
CAA aptauja
liecina par vieglprātīgu attieksmi tālvadības pilotu vidū, jo vairums uzskata,
ka laika trūkums vai augsts pašvērtējums, ka lidojuma personīgā pieredze ir
liela, ir pietiekami argumenti, lai profesionāli nodarbotos ar pasākumu
filmēšanu ar dronu un nebūtu jāveic savu darbību legalizēšana atbilstoši
drošības noteikumiem. Šī gada vasarā veiktās aptaujas ietvaros vien 38%
tālvadības pilotu atzina, ka ir nokārtojuši nepieciešamos pārbaudījumus CAA.
Uz šo brīdi
CAA pārbaudes ir nokārtojuši 506 tālvadības piloti, kuri ir pierādījuši savas
zināšanas un prasmes droša drona pilotēšanā.
CAA
atgādina, ka par noteikumiem neatbilstošu drona pilotēšanu personas ir saucamas
pie administratīvās atbildības.
Par drošu
bezpilota gaisa kuģu pilotēšanu vairāk var lasīt CAA informatīvajā mājas lapā
uas.caa.lv.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.