Autors: Liene Paukšēna
Avots: Koncerta producente
Šī gada 18. jūnijā, plkst. 19:00 Mazajā ģildē skanēs kamermūzikas programma „Ar savu vēju”. Tajā ietvertas pasaules izcilākās kamermūzikas lappuses, kas rakstītas koka pūšaminstrumentiem un tās atskaņos šī žanra labākie latviešu mūziķi.
Koncerts tapis ar Aizkraukles Bankas finansiālu atbalstu.
Šodien mūzika koka pūšaminstrumentiem koncertzālēs neskan bieži, lai gan tikusi mīlēta visos gadsimtos. Iespējams, 21. gadsimts pret to kļuvis prasīgāks. Pirmkārt, vairs netop tik daudz darbu lielākiem un mazākiem sastāviem. Otrkārt, augusi pretenzija tos dzirdēt nevainojamā interpretācijā. Un tieši šādu – izcilu sniegumu – piedāvās septiņi izcili latviešu mūziķi. Latvijas labākā kamerorķestra „Sinfonietta Riga” flautu grupas koncertmeistare Ilona Meija, šī paša kamerorķestra obojists Egīls Upatnieks, klarnetists Guntis Kuzma un fagotists Jānis Semjonovs, kā arī vairāku starptautisku konkursu laureāts mežradznieks Artūrs Šulcs. Viņus papildinās izteiksmīga mecosoprāna īpašniece Baiba Berķe, bet šo kameransambli vienos daudzu projektu ideju ģeneratore un pianiste, kuras spēle nekad nepieviļ - Herta Hansena.
„Šādu programmu izvēlējāmies tālab, ka abi skaņdarbi pūtēju ansamblim - V. A. Mocarta Kvintets Mi bemol mažorā klavierēm un četriem pūtējiem, kā arī franču komponista F. Pulenka Sekstets klavierēm un pūšaminstrumentiem - pieder izcilākajiem un arī vispopulārākajiem sacerējumiem mūzikas vēsturē, kas rakstīti koka pūšaminstrumentu ansamblim un klavierēm,” stāsta koncerta veidotāji, uzsverot, ka koncerta nosaukumā atjautīgi ietverts koka pūšaminstrumentu burtiskais tulkojums (wind instruments – angļu val.).
Kvintetu Volfgangs Amadejs Mocarts (1756 – 1791) sacerējis 1784. gadā, 28 gadu vecumā. Tā pirmatskaņojums noticis 1. aprīlī jeb Joku dienā, pie klavierēm esot pašam autoram. Savā vēstulē tēvam Leopoldam šo kvintetu Volfgangs Amadejs raksturojis kā labāko lietu, ko savā dzīvē esot uzrakstījis... Gaišs, sprigans, ar ievērojamu klavieru pārsvaru faktūrā (jo Mocarts tobrīd iemīlējies klavierkoncertā!) šis darbs vairāk kā piestāv vasarai...
Savukārt Frensiss Pulenks (1899–1963) savu Sekstetu sācis rakstīt 1932. gadā, bet tā pabeigšanai bijuši nepieciešami veseli septiņi gadi! 19. gadsimtam tipisko pūtēju kvintetu viņš papildinājis ar klavieru partiju, kuru, tāpat kā Mocarts, pats arī savulaik spēlējis. Efektīgā melodija un savdabīgā harmonija šo Pulenka darbu ļauj uztvert kā franciskā šarma liecinieku.
Kontrasta vārdā koncertprogrammā ietvertas arī vokālās mūzikas starpspēles. Vispirms - Mocarta dziesmas, kas ir pārsteidzoši dažādas gan pēc rakstura, gan noskaņojuma un emocijām. No vienkāršām, pantu formā rakstītām dziesmiņām līdz izvērstām, dramatiskām ainavām, kas komponētas gan pēc vācu, gan franču un itāļu dzejdaru rindām... Skanēs arī Kloda Debisī (1862–1918) „Trīs Bilitis dziesmas”. Kā jau daudzi viņa darbi, arī šis opuss nav ierindojams tradicionālās tonālās harmonijas skalā un simbolizē unikālas arhitektūras paraugus impresionistu uzbūvētajā laikmetā.
Biļetes uz koncertu nopērkamas „Biļešu paradīzes” kasēs visā Latvijā vai internetā.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.