Biznesa augstskolas Turība Starptautiskā tūrisma fakultātes absolvente Ieva Lazdāne pēta: Latvijas tūrisma dižvietas ārvalstu tūrisma operatoru piedāvājumā – neatklātā Latvija.
Lielai daļai ārvalstu tūristu Latvija joprojām ir salīdzinoši jauns un neatklāts galamērķis, kas vienlaikus spēj piesaistīt arvien vairāk dažādu ārvalstu tūristu. Bieži tiek dzirdēts, ka pozitīvi tiek novērtēts Latvijas galvaspilsētas kultūrvēsturiskais mantojums, kultūras tradīciju bagātība un saglabāšanas spējas līdz pat mūsdienām. Latvija ir zilo ezeru zeme, zeme, kas dzied, zeme ar lielu kultūras mantojumu, dziesmām, dejām, ievērojamiem literātiem un māksliniekiem, un ne velti Rīga šogad nes Eiropas galvaspilsētas titulu, kas ir nozīmīgs notikums Latvijas vēsturē, un īpaši būtisks faktors tūrisma attīstībai valstī. Tomēr visbiežāk tūrisma galamērķus raksturo dižvietas – galvenie apskates objekti, piedāvātās aktivitātes vai citas piesaistes.
Reklāma
Latvijā Tūrisma attīstības valsts aģentūra (TAVA) ir galvenais tūrisma politikas veidotājs, kas attīsta valsts dižvietas un virza esošos un attīstot jaunus tūrisma produktus starptautiskajā tirgū. Ir izstrādāts Latvijas dižvietu Top 10, kurā ir ietvertas ievērojamākās un nozīmīgākās tūrisma vietas Latvijā. Savā diplomdarbā pētīju, kā Latvijas dižvietas tiek atspoguļotas ārvalstu tūrisma operatoru piedāvājumā. Primāri analizēju augsti prioritāro tirgu (Lietuva, Igaunija, Krievija, Vācija, Zviedrija un Somija) izejošā tūrisma operatoru piedāvājums, kā arī divu prioritāro tirgu (Lielbritānija un Itālija) izejošā tūrisma operatoru piedāvājumus. Pētījuma rezultāti atspoguļo 180 ārvalstu izejošā tūrisma operatoru piedāvājumus, pētot, kā katra no Latvijas dižvietām ir sastopama tekstā un cik bieži tā tiek atspoguļota, kā objekts tiek pozicionēts, ko ar to vēlas panākt un kādai mērķauditorijai ziņa par objektu tiek pasniegta un informācijas pasniegšanas apjoms.
Pētījumā iegūtie dati apstiprināja Latvijas galvaspilsētas Rīgas un tās vecpilsētas nozīmību Latvijas tūrisma attīstībā, kas veido lielāko daļu 60% no kopējā tūrisma piedāvājumu daudzuma tieši galvaspilsētā. Lai gan šādējādi Rīga aizēno citas Latvijas dižvietas, realizējot pārdomātu tūrisma plānošanu, situācija rāda, ka Latvijas galvaspilsēta var kalpot kā labs atspēriena solis turpmākai valsts tūrisma attīstībai un arī citu dižvietu sekmīgāku iekļaušanos Latvijas tūrisma piedāvājumā.
Jūrmala ir iecienīta vieta atpūtas tūristiem, īpaši no Krievijas, kas uz Jūrmalu dodas atpūtas, veselības un rehabilitācijas nolūkā. Ekskursiju ietvaros tiek rīkotas arī skolēnu brīvdienas vai nometnes bērniem Jūrmalā. Tā kā ceļojumi galvenokārt ir koncentrēti uz Rīgu un tuvāko apkārtni, tad pārējās Latvijas dižvietas tiek akcentētas mazāk, ar ko arī atšķiras Krievijas tūrisma operatoru ceļojumu piedāvājumi. Savukārt Vācijas tūrisma operatoru piedāvājumos ir raksturīgs plašāks un daudzveidīgāks ceļojumu piedāvājumu klāsts, un informācija par tūrisma vietām tiek atspoguļota plašāk un daudzveidīgāk, kamēr Skandināvijas valstīs Zviedrijā un Somijā ceļojumu piedāvājumi uz Latviju tiek vairāk koncentrēti individuālos nedēļas nogales ceļojumus Rīgā un tās tuvumā, maz piedāvājot ceļot uz citām Latvijas dižvietām Latvijas reģionos. Kā rezultātā būtisks nosacījums šiem tūristiem ir vietu sasniedzamība, ko ierobežo sabiedriskā transporta infrastruktūra un tā izmantošanas iespējas Latvijā.
Rīgas lidostas sniegtās priekšrocības, stratēģiski ģeogrāfiski izdevīgais novietojums un relatīvi plašais tiešo lidojumu skaits sniedz iespēju ārzemju tūristiem īsā un ērtā veidā nokļūt Rīgā, veicinot tūrisma attīstību Latvijā.
Aplūkojot ceļojumu maršrutus, ir vērojama tendence savienot tūres, apvienojot vienā ceļojuma maršrutā vairākās valstīs, kā rezultātā šie ceļojumi bieži tiek kodēti zem Baltijas valsts ceļojumu virsrakstiem, mazinot Latvijas, kā vienīgā galamērķa ceļojuma nozīmi. Vērojot ceļojumu maršrutus, veidojas sakarība starp vietu apmeklējumiem un ceļojumu plānojumu, parasti ceļojumi tiek veidoti Via Baltic ceļa maršrutā.
Latvijas reģionos visvairāk apmeklētākās dižvietas atrodas Vidzemē un Zemgalē, tās ir Rundāles un Turaidas pils, Cēsis, kā arī Gaujas Nacionālais parks. Kurzemes dižvietas – Liepāja, Ventspils un Kuldīga – ceļojumu maršrutos parādās daudz retāk, lai gan Kurzemē ir vērojama strauja infrastruktūras attīstība un aizvien vairāk tiek strādāts pie Kurzemes tūrisma attīstības, taču pētījumā iegūtie dati apstiprināja salīdzinoši zemu ceļojumu piedāvāju skaitu Kurzemes reģionā. Izceļams ir novērojums, ka Liepāja ceļojumu piedāvājumu programmās parādās biežāk nekā Ventspils pilsēta.
Palielinoties Ventspils vai Liepājas pilsētas apmeklējuma daudzumam, veidojas sakarība, kas palielina Kuldīgas pilsētas nozīmi ceļojumu maršrutu plānojumā, kā rezultātā, pieaugot Ventspils un Liepājas apmeklējumu daudzumam, Kuldīga ceļojumu maršrutu sastāvā tiek iekļauta biežāk. Tā rezultātā Kurzemes tūrisma attīstība nodrošina arī garāku uzturēšanās ilgumu Latvijas teritorijā.
Latgale Latvijas dižvietu Top 10 tiek pozicionēta ar Aglonas baziliku, līdz ar to tā ir vienīgā dižvieta Latgalē, ar ko tiek iepazīstināti ārzemju tūristi. Pētījumā tika pierādīts, ka Latgales reģons tūrismā krietni atpaliek no pārējiem Latvijas reģioniem, un Aglonas bazilika ārzemju tūrisma operatoru ceļojumu piedāvājumos gandrīz neparādās nemaz. Aglonas bazilika atrodas tālu no klasiskā Via Baltic maršruta, attiecīgi šī vieta netiek iekļauta ceļojumu maršrutos.
Kopumā vērtējot ārvalstu tūrisma operatoru ceļojumu piedāvājumu aprakstus, biežāk teksti par Latvijas tūrisma iespējām ir veidoti īsos aprakstos, galvenokārt pozicionējot Latvijas dižvietas un maz pievēršot uzmanību citām aktivitātēm un tūrisma iespējām Latvijā, lai arī šīs iespējas ir plašas, daudzveidīgas un interesantas. Būtiski atzīmēt arī to, ka ceļojumu piedāvājumu skaits vidēji 2-3 reizes biežāk tiek piedāvāti grupām nekā individuāli. Veicot pētījumu Latvijas prioritāro mērķa tirgu segmentā, analizējot Liebritānijas un Itālijas izejošā tūrisma operatoru piedāvājumu, tika secināts, ka Lielbritānijas ceļojumu piedāvājumu klāsts ir salīdzinoši daudz plašāks, nekā tas ir augsti prioritāra mērķa tirgos Zviedrijā un Somijā. Savukārt Itālijas izejošā tūrisma operatoru piedāvājumos Latvijas dižvietas ir pozicionētas līdzīgi Zviedrijas un Somijas operatoru piedāvājumiem, kas galvenokārt koncentrējas uz īsām brīvdienām Rīgā un Jūrmalā.
Pētījumā iegūtie dati arī apstiprina joprojām esošo tendenci par salīdzinoši īso Latvijā pavadīto laiku, kā rezultātā visu Latvijas dižvietu iekļaušana piedāvājumā faktiski tiek izslēgta. Apkopojot iegūtos rezultātus, tika noskaidrots, ka visvairāk (39,4%) nedēļas nogales ceļojumos tiek apmeklēta Latvijas galvaspilsēta Rīga. Nedēļas nogales ceļojumos individuālām un grupu tūrēm, kas Latvijā uzturas līdz trīs dienām, piedāvājumā ir iespēja apmeklēt Rundāles un Turaidas pili (11,7%), Gaujas Nacionālais parks (5,3%) un Cēsis (3,2%). Rīgas un Jūrmalas (22,3%) dižvietu apmeklējumos ir vērojama tendence veidot lielāku īpatsvaru īsajiem nedēļas nogales brīvdienu ceļojumiem, kas sastopami biežāk nekā vairāku dienu ceļojumi, savukārt pārējos ceļojumu maršrutos šī tendence atšķiras. Tādām dižvietām kā Rundāles (15,4%) un Turaidas pils (14,3%), Gaujas Nacionālais parks (13,1%), Cēsis (7,7%), Liepāja (3%) un Ventspils (2,1%), ir raksturīga tendence vairāk iekļaut šīs dižvietas ceļojumos, kas ir garāki par trīs dienām. Savukārt tādas dižvietas kā Kuldīga (1,7%) un Aglonas bazilika (0,4%) ir sastopamas tikai ceļojumos, kas ir garāki par 3 dienām. Kopā Top ceļojumu piedāvājumos (17%) bija nedēļas nogales ceļojumi. Lielāko daļu (83%) veidoja garāki ceļojumu maršruti, taču uzturēšanās ilgums Latvijas teritorijā garajās ceļojumu tūrēs parasti bija tikai 2 - 4 dienas.