Foto: BalticTravelnews.com
Autors: Jeļena Kašina
Avots: Sato.lv
Pieaugot interesei par Vidusāzijas valstu kultūru, Latvijā arvien populārāka kļūst arī šo valstu virtuve – šādu tendenci novērojuši restorānu biznesa attīstītāji. Jaunatklātā nacionālās uzbeku virtuves restorāna “Čaihana Sato” pārvaldītāji līdz 2011. gada beigām vien plāno sasniegt aptuveni 0,2 miljonus latu lielu apgrozījumu. Savukārt 2012. gadā “Čaihana Sato” apgrozījumu plānots divkāršot, sasniedzot pusmiljonu latu apgrozījumu.
Ieguldītās investīcijas (300 tūkstošus eiro) restorāna pārvaldošā kompānija „Restconsult”* plāno atpelnīt trijos gados.
Aleksandrs Slobins, “Restconsult” valdes loceklis, uzņēmējs ar ilggadēju pieredzi restorānu biznesā: “Pēdējos gados esam novērojuši pastiprinātu interesi par uzbeku virtuvi, šobrīd tā popularitātes ziņā jau tuvojas japāņu un ķīniešu virtuvei. Tomēr pasniegt Latvijā uzbeku nacionālo virtuvi precīzi tādā izpildījumā, kāda tā ir Uzbekistānā, nav vienkārši atšķirīgo nacionālo īpatnību dēļ. Mēs esam izstrādājuši ēdienkarti, pielāgojot to Latvijas iedzīvotāju gaumei. Piemēram, esam iekļāvuši ēdienkartē vairāk veģetāro ēdienu. Taču visus pamatproduktus mēs ievedam no Āzijas un Uzbekistānas. Tā, piemēram, plovu gatavojam no rīsu šķirnes Lazer, kas tiek audzēta tikai Uzbekistānā.”
Kā novērojusi restorāna vadība, uzbeku nacionālās virtuves TOP 1 ēdiens Latvijā ir plovs, ļoti iecienīts ir arī šašliks, it īpaši no jēra gaļas. To jaunatvērtajā restorānā gatavo šefpavārs Khusans Azimovs, kurš pirms tam ir strādājis vienā no vadošajiem Maskavas Vidusāzijas restorāniem. Arvien lielāku popularitāti Latvijas iedzīvotāju vidū iemanto arī austrumu saldumi, “Čaihana Sato” populārākais deserts ir miltu un riekstu gardums Pahlava.
“Čaihana Sato” interjera dizaina autore ir Anda Ozoliņa, kas izstrādājusi dizainu arī tādiem restorāniem kā “Kabuki Light” Jūrmalā, abus restorānus “Kabuki” Maskavā, “Vairāk saules” un citiem. Iekārtojumā izmantotos dekoratīvos priekšmetus, piemēram, senos mūzikas instrumentus (sato) un gleznas, kas atvestas šim nolūkam no Uzbekistānas. Restorāna lepnums ir autentiskā māla krāsns Tandir – izveidota pēc īpaša pasūtījuma un atvesta no Taškentas. Savukārt restorānā izvietotā fotogalerija tapusi iepazīšanās ceļojumu laikā, to veidojuši paši pārvaldītāji – Aleksandrs Slobins un Jeļena Kašina.
„Uzbekistāna kopš 1993.gada ir ANO Vispasaules Tūrisma organizācijas biedre. Šobrīd valstī ir vairāk nekā 4 tūkstoši vēsturisku arhitektūras pieminekļu, no tiem apmēram 90% ir saglabājušies no zaroastrizma un timurida perioda. No Lielā Zīda ceļa esam mantojuši nenovērtējamas materiālās un garīgās vērtības. Uzbekistānas tūrisma resursi ļauj attīstīt visa veida tūrismu, uzņemt viesus visa gada garumā. Īpašā UNESCO sarakstā „Pasaules mantojums” iekļauts Khiva Ichan-Kala komplekss, vēsturiskie centri Buhāra un Šahrisabza, antīkās Samarkandas vēstures pieminekļi.
Saskaņā ar Uzbekistānas valsts statistikas dienesta datiem, tūrisma pakalpojumu eksports pirmajos sešos 2011.gada mēnešos sastādīja 226,2 miljonus USD, kas ir par 30% vairāk nekā par tādu pat periodu pērn. Kopumā šobrīd Uzbekistānā darbojas 782 tūrisma kompānijas, 294 viesnīcas, liels skaits tūrisma kompleksu un kempingu”,stāsta Temurs Hamrohodžajevs, Uzbekistānas Republikas vēstniecības konsuls.
Restorāna trīs zāles iekārtotas atturīgā eiropeiskā stilā, bet austrumu kolorītu interjeram piešķir uzbekiem raksturīgi stila priekšmeti. “Čaihana Sato” kopējā platība ir 420 kvadrātmetru, un tas vienlaikus var apkalpot līdz 80 apmeklētāju.
* SIA “Restconsult” pārvalda restorānu “Čaihana Sato”.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.