Autors: Justīne Veinberga
Avots: BalticTravelnews.com
No šodienas Travelnews.lv veido rakstu sēriju ar ieskatu tūrisma nozares populārākajās profesijās. Katru nedēļu pievērsīsimies vienai profesijai. Kā pirmie šai sērijā ir viesmīļi, kuru ikdiena ir gana interesanta un neliek garlaikoties, tomēr pieskaitāma arī pie gana smagu amatu kategorijām. Kā pirmā savu viedokli portālam izteica restorāna Taverna izpilddirektore Gita Zariņa.
Travelnews.lv: Kādas ir nozīmīgākās un neatņemamas rakstura īpašības un prasmes, bez kurām viesmīlis nav iedomājams?
Reklāma
Gita Zariņa: Jābūt komunikablam, smaidīgam, pretimnākošam, izpalīdzīgam, ar pozitīvu attieksmi. Mūsdienās obligātas ir arī valodu prasmes, tām nav jābūt perfektām, tomēr klienti novērtē labas valodu zināšanas.
Travelnews.lv: Kas jāņem vērā, jāsaprot cilvēkiem, kuri plāno uzsākt darba gaitas šajā profesijā?
Gita Zariņa: Darbs bieži ir grūts – neskaitāmas stundas jāpavada stāvot kājās, staigājot. Visu laiku jācenšas būt smaidīgam, visu laiku jākoncentrē uzmanība – uz klientu, uz naudas skaitīšanu, jābūt precīzam. Nereti ir tā sauktie "grūtie klienti", tiem jāizpatīk, nedrīkst apvainot vai pats apvainoties.
Travelnews.lv: Jūsuprāt, viesmīļa vecumam un dzimumam ir nozīme?
Gita Zariņa: Domāju, ka izšķirošas nozīmes nav.
Travelnews.lv: Viesmīļa darba ikdienas plusi un mīnusi...
Gita Zariņa: Plusi - ja daudz un labi strādā, var neslikti nopelnīt. Darbs ar cilvēkiem - nav garlaicīgi. Mīnusi – ilgas darba stundas ar īsām un maz atpūtas pauzēm, visu laiku jākoncentrējas. Netiek uzskatīts par "prestižu amatu" jeb par "mūža amatu", tādējādi (iespējams) kaut kad šis amats jāatstāj un jāmeklē cits. Šis, manuprāt, arī ir iemesls, kāpēc netiek ieguldīts tieši viesmīļa darba specifikas mācībās. Cilvēki, kamēr jauni, piestrādā un tad meklē citu darbu.
Travelnews.lv: Cik ilgs laiks vidēji paiet līdz viesmīlis kļūst par labu, profesionālu amata meistaru?
Gita Zariņa: Tas noteikti atkarīgs no katra cilvēka. Arī no pienākumiem, kas jāveic – dažādos restorānos un bāros tie atšķiras. Un arī no pieredzes.
Travelnews.lv: Cik vidēji ilgi viesmīlis nostrādā Jūsu restorānā? Vai bieži nākas pieņemt darbā jaunus darbiniekus?
Gita Zariņa: Vidēji 2-3gadi. Tas ir vidējais klasiskais laiks, tāpēc nenākas bieži pieņemt jaunus darbiniekus.
Travelnews.lv: Ko kopumā varat teikt par šo sfēru, līmeni, kvalitāti un vispār vidi Latvijā?
Gita Zariņa: Diemžēl redzams, ka pietrūkst profesionālas pieredzes un izglītības. Tomēr pēc savas pieredzes, pēc mūsu restorāna klientu atsauksmēm, kā arī pēc dažādiem pētījumiem viedoklis apmēram sakrīt – viesmīļi Latvijā kopumā ir smaidīgi, jauki, izpalīdzīgi, laipni.
Vairāk informācijas par restorānu Taverna interneta vietnē www.latvianfood.lv
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.