Foto: Pixabay.com/ StockSnap / 27560 images
Autors: Jānis Pēteris Bērziņš
Avots: Baltictravelnews.com/dailymail.com
Ja šķiet, ka pilota darbs
profesionāļiem būtībā tāds nieka uzdevums vien ir – jāuzticās sistēmai,
tehniskajām pogām un atbildīgi jāveic pacelšanās un nolaišanās posms,
tad apdomājies vēlreiz. Daily Mail veicis aptauju pilotiem, kas atklājuši diezgan interesantas sava darba detaļas.
Piloti
ar informāciju dalījušies diezgan negribīgi, cerot, ka tā neaizbiedēs pasažierus. Kāds pilots atklājis, ka liela daļa uzskata – cik viegli
ir atrast nosēšanās vietu lidostu skrejceļos. Tas esot maldīgi, jo
lielais gaismas objektu daudzums bieži mēdz apmulsināt pilotus. Protams,
pasažieriem nav jāsatraucas, jo piloti operatīvi spēj noreaģēt šādos
mulsuma brīžos.
Reklāma
Vairāki piloti atzinuši, ka viņi nekad neatklātu
saviem pasažieriem, cik bīstama patiesība var būt turbulence un gaisa
bedres patiešām var pamatīgi sakratīt lidaparātu. Daudzos gadījumos uz
turbulences radīto reakciju gaisa kuģī nemaz nav iespējams zibenīgi
noreaģēt, tādēļ pasažieriem drošības jostas, viņuprāt, būtu jālieto visā
lidojumu laikā. Trakākais, kas lielā turbulencē var gadīties, nav vis
kāds neveikls kritiens, bet gan pamatīga svaidīšanās pa lidaparātu,
pārtikas paplāšu nekontrolēta "lidošana" pa sēdvietām, kā arī lauztas
rokas un ribas pret roku balstiem un krēslu atzveltnēm.
Veriks Lins (Verix Lin), Air of China
pirmais pilots, atzīst, ka viņš nekad pasažieriem nedarītu zināmu, ja
lidaparāta personālam būtu zināmi terorisma draudi. Viņš saka: "Jūs
patiesi negribētu izjust to haosu, kas sāktu valdīt lidmašīnā, kad taptu
zināms, ka IESPĒJAMS lidaparātā ir spridzeklis. Kāds aiz satraukuma
pavisam noteikti centīsies atvērt ārkārtas izejas durvis lidojuma
laikā."
Jaunais pilots Andijs Kerrs (Andy Kerr) stāsta, ka reti
kurš pasažieris aizdomājas, cik patiesībā vecs ir lidaparāts, ar kuru
tas devies ceļojumā. Viņš pavisam noteikti nekad nestāstītu, ka
lidaparāts, kas pacēlies gaisā, ir uzbūvēts 1968. gadā. Daudzi cilvēki
visā pasaulē 60. un 70. gados radītajiem auto neizsaka uzticību
mūsdienās. Tad kādēļ būtu jādomā, ka nosaucot lidaparāta patieso vecumu,
pasažieri nebūs satraukti un nervozi visu lidojuma laiku?
Pauls
Šavs (Paul Shaw) stāsta, ka reti kurš aizdomājas par skābekļa maskām.
Tajās reizēs, kad maskas avārijas gadījumā nolaižas vien pēdējās 10
minūtēs, notiek īpatnēja reakcija, kas izsauc degšanu. Randels Kammings
(Randall Cumming) izvairīgi, bet tomēr stāsta, cik reti tiek tīrītas
lidmašīnu sēdvietas. Reizēm starp lidojumiem ir tik īss laiks, ka
tīrīšanas līdzekļi netiek pat izmantoti – tiek iztīrītas vien miskastes,
sakārtotas skaņu atskaņojošās austiņas un aiziet – nākamais reiss.
Visbiežāk tīrīšanai piešķirtais laiks ir 10 līdz 15 minūtes. Galdi un
paplātes netiek notīrītas, pogas nav noslaucītas, ūdens krāns nav
dezinficēts, bet tualetē tiek tikai nolaists ūdens.
Randijs
Džonss (Randy Jones) piebilst, ka lielākajai pasažieru daļai nemaz nav
nojausma par to, cik daudz vai, patiesībā, cik maz reizēm pelna piloti
un apkalpojošais personās, kas strādā lidaparātā. Ja šķiet, ka visu
pilotu alga mērāma sešciparu skaitļos, tad tā vis gluži nav – ir
jāsasniedz noteikta pieredze, lai šādu algu saņemtu – jaunie piloti ir
vēl tikai ceļā uz to.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.