Autors: Arnita Beinaroviča
Avots: Smartlynx.aero
Latvijā bāzētā aviokompānija “SmartLynx Airlines”, nodrošinot pilna servisa lidmašīnu nomu, vairākām Eiropas aviosabiedrībām palīdz risināt resursu krīzi, kas saistīta ar pasažieru skaita pieaugumu, rezerves daļu un darbinieku trūkumu. Šobrīd uzņēmuma flotē ir 44 lidaparāti, un līdz vasaras sezonas beigām to skaitu plānots palielināt līdz 60, kļūstot par lielākās gaisa flotes operatoru Baltijas valstīs.
“Aviācijas tirgus pēdējo trīs gadu laikā ir piedzīvojis lielas svārstības – no vēsturē labākā gada pasažieru aviopārvadājumos līdz 2020. gadam, kad šis bizness teju pārstāja eksistēt. Šobrīd aviācijas uzņēmumi visā pasaulē piedzīvo milzīgu pasažieru pieplūdumu, taču saskaras ar grūtībām šo pieprasījumu nodrošināt. Piegādes ķēžu traucējumu dēļ kavējas rezerves daļas lidmašīnu remontam, trūkst darbinieku gan aviokompānijās, gan lidostās, kā arī būtiski augušas degvielas cenas. Šobrīd lielākās problēmas novērotas lielajās lidostās Nīderlandē un Lielbritānijā, kur veidojas garas rindas darbinieku trūkuma dēļ,” stāsta “SmartLynx Airlines” vadītājs Žigimants Surints (Žygimantas Surintas).
Reklāma
Visbiežāk pilna servisa lidmašīnu noma aviokompānijām ir īstermiņa vai vidēja termiņa risinājums, lai aktīvajās lidojumu sezonās nodrošinātu nepieciešamo lidojumu skaitu. Arī aviokompānijas ar ievērojamu flotes lielumu izmanto šo pakalpojumu, ja kādai lidmašīnai radušās tehniskas problēmas un nepieciešams ātrs risinājums ar teicamu servisu. “SmartLynx Airlines” šobrīd ir viens no lielākajiem ACMI tirgus spēlētājiem Eiropā ar 30 % tirgus daļu un lielākais tirgus spēlētājs Lielbritānijā (69 %). Tirgus kāpums Lielbritānijā skaidrojams ar to, ka aviokompānijas pēc “Brexit” saskaras ar darbinieku trūkumu, jo Apvienotajā Karalistē reģistrētu lidmašīnu apkalpei ir jābūt ar Lielbritānijas vīzu, tāpēc aviokompānijas dod priekšroku lidmašīnu nomai ar apkalpi.
“Jaunas lidmašīnas iegāde ir milzīgas investīcijas, un, lai pirkums būtu rentabls, lidmašīnai visa gada garumā ir jābūt kustībā un jāpārvadā kravas vai pasažieri. Šī iemesla dēļ aviokompānijas neiegādājas papildu lidmašīnas krīzes situācijām, bet vajadzību risina ar lidmašīnu nomu no citām lidsabiedrībām. ACMI jeb pilna servisa lidmašīnu nomu uzņēmumi aviācijas nozarē piedāvā aviosabiedrībām alternatīvu finansiālajam slogam, kas saistīts ar gaisa kuģu ilgtermiņa pārņemšanu, nodrošinot pagaidu piekļuvi gaisa kuģu jaudai, apkalpei, apkopei un apdrošināšanai,” skaidro “SmartLynx Airlines” vadītājs Ž. Surints.
Izmanto krīzi kā iespēju
Latvijas lidsabiedrība piedāvā iznomāt savas lidmašīnas citām pasažieru aviokompānijām, nodrošinot gan tikai lidmašīnu, gan lidmašīnu nomu kopā ar apkalpi - pilotiem un salona apkalpes locekļiem, kā arī veicot lidmašīnas tehnisko apkopi, tādējādi palīdzot nodrošināt lidojumus. “SmartLynx Airlines” šogad investē 50 miljonus eiro jaunās un ilgtspējīgās tehnoloģijās, kas nākotnē ļaus kļūt vēl efektīvākiem.
“Arī mums, sākoties Covid-19 pandēmijai, kad praktiski apstājās aviācijas bizness, bija jāsamazina flotes lielums, taču jau 2020. gada beigās krīzi saskatījām kā iespēju, lai ar izdevīgākiem lidaparātu izmantošanas nosacījumiem palielinātu savu floti. Šobrīd redzam, ka mūsu biznesa stratēģija ir attaisnojusies un varam palīdzēt Eiropas aviokompānijām nodrošināt pasažieru pārvadājumus šajos sarežģītajos apstākļos – spējam pielāgoties manīgajiem ekonomiskajiem un ģeopolitiskajiem apstākļiem, ātri reaģēt uz biznesa vajadzībām. Lai gan konkurence tirgū ir ļoti augsta, jo pēdējo gadu laikā parādījies daudz mazu dalībnieku, esam ļoti elastīgi un profesionāli, tāpēc pilna servisa lidmašīnu jomā redzam izaugsmi vismaz tuvākos trīs līdz piecus gadus. “SmartLynx” priekšrocība ir arī tā, ka papildu “Airbus” A320 un A321 modeļiem floti šogad papildinājuši pirmie “Boeing” MAX 737 lidaparāti, samazinot klientiem izmaksas un pazeminot CO2 emisijas,” skaidro Ž. Surints.
2022. gadā “SmartLynx Airlines” 75 % gadījumu veicis lidmašīnu nomu lidojumus, 15 % čartera lidojumus, bet 10 % – nodrošinājis kravu pārvadājumus. Aviokompānijai ir vairākas bāzes lidostas gan Eiropā, gan Āfrikā.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.