Autors: Kristīne Indriksone
Avots: BalticTravelnews.com/Eturbonews.com
Gaisa satiksmes kultūra un lidošana mūsdienās tiek pieminēta bieži. Populārajā filmā „Augšup” („Up In the Air”) galvenajā lomā ir Džordžs Klūnijs - pastāvīgs lidotājs. Uzzināt dažus interesantus faktus par aviāciju, lidošanu un gaisa satiksmi, var pat noderēt. Šeit daži fakti garastāvokļa uzlabošanai:
Astoņus gadus pirms Čārlza Lindberga Atlantijas okeānu lidaparātā šķērsoja kaķis. Viņu sauca Vupsijs un viņš bija bezbiļetnieks uz dirižabļa R34, kad tas 1919. gadā lidoja no Skotijas uz Ņujorku. Kaķis nebija vienīgā radība, kura pārspēja Lindbergu, pārlidojot Atlantijas okeānu. Toreiz to veica arī vairāk nekā 80 cilvēki, bet Lindbergs bija pirmais, kurš pārlidoja okeānu vienatnē.
Quantas, Austrālijas lidsabiedrība, savu nosaukumu dabūjusi par godu akronīmam Kvīnslenda (Queensland) un Ziemeļu teritoriju gaisa pakalpojumi (Northern Territory Aerial Services). Nosaukums ir savāds, bet citi mēdz būt vēl dīvaināki. Kā divi muļķīgākie lidsabiedrību nosaukumi tiek minēti krievu Kras Air, kas ir līdzīgs vārdam crash angļu valodā un nozīmē avāriju, un taivāniešu U-Land Airlines, kas nozīmē – piezemējies pats.
1987. gadā Amerikas lidsabiedrības par vienu samazināja olīvu skaitu pirmās klases salātu porcijas, lai gadā ietaupītu aptuveni 40 000 dolārus. Nesenākās izmaksu ietaupīšanas darbībās 2004. gadā amerikāņi paziņoja, ka viņu MD-80 markas lidmašīnās pasažieriem vairs netiks piedāvāti spilveni, jo tiek ik gadus sagādā 300 000 ASV dolāru lielus zaudējumus. Nākamajā gadā Ziemeļrietumu aviolīnijas pārtrauca piedāvāt bezmaksas sāļās uzkodas iekšzemes lidojumos otrajā klasē, tā ietaupot divus miljonus dolāru gadā.
Džozefs Kupertino (Joseph of Cupertino), 17. gadsimta Itālijas priesteris, ir pilotu un gaisa pasažieru Romas katoļu svētais patrons. Pazīstams kā „lidojošais mūks”, jo viņš esot spējis pacelties gaisā. Džozefs sadusmoja savus baznīcas sekotājus un tie viņam aizliedza apmeklēt kori vai apciemot ēdnīcu 35 gadus.
National Airlines 1970. gada sākumā uzsāka reklāmas kampaņu, attēlojot pievilcīgas, jaunas lidojumu apkalpotājas ar tādiem saukļiem kā ”Es esmu Mērija. Lido ar mani”. Grupa ar nosaukumu „Stjuartes par sieviešu tiesībām” piketēja pie aviolīniju birojiem un iesniedza sūdzības Federālajā tirdzniecības komisijā par šādu reklāmu izmantošanu. Lidsabiedrībai nācās pieklusināt kampaņu, iesaistot tajā citus aviolīnijas darbiniekus. Bet kaut kā ideja par lidošanu kopā ar Ralfu, bagāžas iekrāvēju, daudziem šķita stipri mazāk vilinoša.
1980. gada komēdijas „Lidmašīna” („Airplane”) režisori, pirms izšķīrās par labu aktierim Robertam Heizam (Robert Hays), kā potenciālo galvenās - bojāgājušā pilota Teda Straikera (Ted Striker) - lomas atveidotāju apsvēra sarunu šova vadītāju Deividu Letermenu (David Letterman) un dziedātāju Beriju Manilovu (Berry Manilow). Otrais pilots, kuru attēloja lieliskais basketbolists Karims Abduls–Džabars (Karem Abdul – jabbar), oriģinālā bija rakstīts beisbola zvaigznei Pītam Rouzam (Pete Rose). Saskaņā ar interneta filmu datu bāzes datiem, sākotnēji Rouzam tika piedāvāti 30 tūkstoši dolāru par dalību filmā, bet viņš zaudēja lomu pēc lūguma par 35 tūkstošiem dolāru, kurus viņš gribētu iztērēt austrumnieciska paklāja iegādei.
1960. gadu sākumā desmit karavīri iesēdās lidmašīnā vienā no Kalifornijas militārajām bāzēm, domājot, ka piedalīsies parastā treniņa misijā. Tā vietā kontroles komanda paziņoja, ka ir apstājies motors, nosēšanās iekārtu nav iespējams iedarbināt un lidmašīnai būs jāmēģina piespiedu kārtā nolaisties okeānā. Tad komanda izvirzīja dīvainu prasību: karavīriem būs jāaizpilda apdrošināšanas veidlapas. Kad tie būs to izdarījuši, lidmašīna nolaidīsies droši un ierastajā kārtībā. Šis bija armijas eksperiments izmērīt, kāds ir karavīru sniegums stresa situācijā. Nav pārsteidzoši, ka kontroles grupa, kas atradās uz zemes, šīs apdrošināšanas veidlapas aizpildīja daudz rūpīgāk.
2008. decembrī, gatavojoties izlidošanai ar Aeroflot reaktīvo lidmašīnu no Maskavas uz Ņujorku, tās pasažieri sadumpojās, kad pilots skaļrunī neskaidri izrunāja viņu vārdus. Krievijas aviolīniju amatpersonas mēģināja tos nomierināt. Saskaņā ar laikrakstu „Moscow Times”, aviolīnijas darbinieks sacīja: „Tas taču nav nekas traks, ja pilots ir dzēris. Patiesībā viss, kas viņam ir jāizdara, ir jānospiež poga un lidmašīna lidos pati.” Bet pasažieri pastāvēja uz savu un apkalpe tika nomainīta. Šis incidents ir tikai viens no Aeroflot kauna traipiem. 1994. gadā notika lidojums, kurā pilots atļāva pārņemt lidmašīnas kontroli savam piecpadsmit gadus vecajam dēlam. Zēns nejauši sabojāja autopilotu un tā izraisīja 75 cilvēku nāvi.
Kad Amēlija Ērharte palīdzēja organizēt Ņujorkas, Filadelfijas un Vašingtonas gaisa satiksmi rūpnieciskās aviācijas agrākajos gados, lidojuma laikā pasniegtais lenčs sastāvēja no cieti vārītām olām un sālītiem cepumiem. Tāda maltīte izvēlēta, jo valdīja uzskats, ka olas un cepumi neveicina augstuma slimību jeb nelabu dūšu lidojot.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.