Foto: Allianzdeutschland.de
Autors: Kristīne Indriksone
Avots: BalticTravelnews.com/Sueddeutsche.de
Pēc sniega haosa, kas Ziemassvētku laikā valdīja daudzās pasaules lidostās, pasažieri (ar kavēšanos vai bez) iecerētajos galamērķos ir nogādāti, tomēr lidsabiedrībām vēl jātiek galā ar desmitiem tūkstošu pazudušajām un noklīdušajām bagāžas vienībām.
Cik neaizsargāti un bezpalīdzīgi gan jūtas modernie cilvēki, kad lidostā tiek atklāts, ka bagāža ir pazudusi. Tad ceļotājs saprot, ka mazajā rokas bagāžā ir ievietots portatīvais dators, bet nav zobubirstes, ar ko vakarā iztīrīt zobus. Šādu atklāsmi piedzīvot nācās daudziem tūkstošiem ceļotāju Eiropā - koferis atrodas kaut kur pasaulē, bet ne uz bagāžas lentas, kur tas tiek gaidīts.
Aptuveni lēšot, jau Frankfurtes lidostā (Vācijā) vien Ziemsvētku laikā noklīda 45 000 bagāžas vienību. Lidostas darbinieki koferus bez saimnieka krāva lielās kaudzēs un konteineros lidostas teritorijā un tagad, kad lidmašīnas kursē bez problēmām, tās pa daļām sūta atpakaļ īpašniekiem.
Koferi noklīst ne tikai ekstrēmos laikapstākļos, kad lidostās valda haoss - 2010. gadā pasaulē kopā pazuduši 25 miljoni bagāžas vienību. Vairāk nekā puse šo koferu noklīduši pārsēšanās laikā - pasažieri dodas uz savienojuma lidojumu, bet koferis paliek turpat Hītrovas lidostā Londonā vai Šarla de Golla lidostā Parīzē (runā, ka šajās divās lidostās koferi noklīst bieži). Sniega haosa laikā iet vēl trakāk - tika atcelti neskaitāmi lidojumi, kam bagāžu pasažieru jau bija nodevuši.
Ko dara pasažieri, kam pazudusi bagāža? Viņi stājas milzu rindās pie lidsabiedrības pārstāvniecības lidostā un tādējādi iekļūst mīklainajā pazudušās bagāžas pasaulē. Katrā lidsabiedrībā bagāžas pazušanas gadījumi tiek kārtoti citādi. Dažas lidsabiedrības domā praktiski un izsniedz pasažieriem bez bagāžas tā saucamo izdzīvošanas paku ar zobubirsti, jaunu, tīru t-kreklu un citām noderīgām lietām. Citas lidsabiedrības apmaksā pasažieru pirkumus par tualetes piederumiem un apģērbu - saprātīgas cenas robežās. Jāatceras, ka lidsabiedrības nekompensēs luksusa preču iegādi parastu mantu vietā - tas nozīmē, ka, ja pasažieris steidz pazudušo mantu vietā iepirkties dārgu dizaineru veikalos, tad kompensācijas procesā var nākties piedzīvot nepatīkamu pārsteigumu, kad lidsabiedrība atsakās apmaksāt dārgās mantas. Savukārt tie ceļotāji, kas palikuši bez bagāžas, ierodoties atvaļinājuma galamērķī, protams, var iegādāties arī peldkostīmu.
Parasti noklīdušais koferis ar kurjeru tiek nogādāts atpūtniekiem dažas dienas pēc pazušanas. Vēlams atstāt lidsabiedrībai savu mobilā tālruņa numuru, lai pa to varētu ar mantu īpašnieku sazināties.
Uz neatgriešanos koferi pazūd pavisam reti - par to gādā etiķete ar svītrkodu, kas pielīmēta pie bagāžas reģistrācijas laikā. To daudzviet nolasa automātiski un tādējādi bagāžas meklēšana ir daudz vieglāka. Protams, tas palīdz tikai gadījumos, ja pasažieris var uzrādīt savu svītrkoda pusīti, uz kuras rakstīts bagāžas svītrkoda numurs un kas izsniegta, reģistrējoties lidojumam. Pretējā gadījumā bagāžas meklēšana ir ļoti grūta un sarežģīta.
Tie, kam patīk nodrošināt vēl kārtīgāk, var izveidot sarakstu, kurā apkopots to mantu saraksts, kas atrodas koferī, vai arī nofotografēt to. Tas palīdz gadījumos, kad bagāža pazūd pavisam - šādu likteni ik gadu piedzīvo aptuveni 850 000 bagāžas vienību. Tad lidsabiedrība kompensē kofera saturu, bet maksimālā kompensācijas summa ir 1200 eiro.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.