Foto: Countryvacationsandresorts.com
Autors: Mārtiņš Švarcs
Avots: Dailymail.co.uk/BalticTravelnews.com
Tā dēvētajām zemo cenu lidsabiedrībām kļūstot aizvien, jāatzīst, skopākām, pasažieriem prasot samaksu par teju visu iespējamo, sākot no iekāpšanas karšu izdrukām līdz pat uzkodām lidojuma laikā, nākas uzdot jautājumu: kas sekos tālāk?
Kā izrādās, stāvvietas lidmašīnā, papildu samaksa par tualetes izmantošanu un papildu nodeva pasažieriem ar lieko svaru, par ko ceļotāji iepriekš tikai jokoja, jau tuvā nākotnē var kļūt par realitāti. Kā liecina portāla WiseBread.com apkopotās prognozes par pasažieru aviopārvadājumu nākotni, lidsabiedrību centieni samazināt izmaksas un vienā lidmašīnā iespiest aizvien vairāk pasažieru, visticamāk, kļūs tikai pamanāmāki.
Reklāma
Vertikālās sēdvietas
Viens no neparastākajiem un, šķiet, satraucošākajiem jaunievedumiem komerciālās aviācijas nākotnē varētu būt tā dēvētās "vertikālās sēdvietas". Par iespēju, ka lidmašīnu salonos varētu tikt ieviestas sevišķi kompaktas sēdvietas vai pat stāvvietas, 2010. gadā pirmoreiz paziņoja "Ryanair" vadītājs Maikls O'Līrijs. Tiesa, nedaudz vēlāk aviokompānijas preses pārstāvji norādīja, ka tā atteikusies no šādas idejas.
Tomēr pēdējo gadu laikā pasauli pārsteiguši vairāki līdzīgi koncepti, tostarp uzņēmuma "AvioInteriors" izgudrotās sēdvietas "Skyrider". Turklāt, kā uzskata Malaizijas Putra universitātes profesors Fairuzs Romli, "vertikālās sēdvietas" aviolaineros varētu parādīties jau tuvāko piecu gadu laikā.
Nodeva korpulentajiem pasažieriem
Aizvien pieaugot degvielas cenām, aviokompānijām ir svarīgs ikkatrs pārvadātais kilograms. Tādēļ, pēc ekspertu domām, nebūtu pārsteidzoši, ja jau drīzumā tās ieviestu aviobiļešu izcenojuma struktūru, kas balstīta uz pasažieru svaru, liekot smagākajiem ceļotājiem piemaksāt.
Norvēģu ekonomists Dr. Barats P. Bata nācis klajā ar pētījumu, kurā izvērtēti trīs iespējamie risinājumi, kā smagākajiem pasažieriem varētu likt maksāt vairāk. Piemēram, tajā apskatīta papildu maksas piemērošana par katru "lieko" kilogramu tiem pasažieriem, kuru ķermeņa masa pārsniedz noteiktu slieksni, kā arī aviobiļetes cenas noteikšana, ņemot vērā kopējo pasažiera un rokas bagāžas svaru.
Nekādu glābšanas vestu
Lai samazinātu gaisa kuģu kopējo pacelšanās svaru, "Air Canada" reģionālā lidsabiedrība "Jazz" 2008. gadā pieņēma lēmumu atbrīvoties no visām glābšanas vestēm uz klāja, šādi zaudējot 25 kilogramus vienā lidmašīnā. Tas bija iespējams, jo lidsabiedrībai glābšanas vestu vietā tika atļauts lietot cita veida piepūšamās peldierīces gadījumos, kad reisa maršruts neved tālāk par 50 jūdzēm (80 kilometriem) no okeāna krasta.
Apkalpē – tikai sievietes
Vēl viens itin neparasts veids, kas ļautu aviokompānijām ietaupīt, ir tikai daiļā dzimuma apkalpes locekļu pieņemšana darbā. Ņemot vērā, ka vidēji sievietes ir par 15–20 kilogramiem vieglākas nekā vīrieši, šāds solis ļauj gūt visai ievērojamu degvielas ietaupījumu.
Indijas zemo cenu aviokompānija "GoAir" pērn paziņoja par plāniem tuvāko septiņu gadu laikā pieņemt darbā 2 000 apkalpes locekļu – visas sievietes. Tiesa, šajā gadījumā līdzšinējos stiprā dzimuma darbiniekus plānotās izmaiņas neskars.
Maksa par tualetes apmeklējumu
Līdzīgi kā sabiedriskajās tualetēs, drīz pasažieru aviolaineros par realitāti varētu kļūt maksa par tualetes apmeklējumu. "Ryanair" ir tikai viena no zemo cenu lidsabiedrībām, kas devusi mājienus par šādu izmaiņu iespējamību. Šī ideja interpretējama kā pamudinājums pasažieriem tualeti izmantot pirms lidojuma – tā, lai ar laiku borta tualešu vietā būtu iespējams uzstādīt papildu sēdvietas.
Pašapkalpošanās ik uz soļa
Pašapkalpošanās reģistrācija lidojumam vairs nebūt nav jaunums, un nu atsevišķu lidsabiedrību pasažieriem pašiem jāizdrukā bagāžas birkas. Eksperti prognozē, ka vairs nav ilgi jāgaida, līdz ceļotāji varēs iekāpt lidmašīnā, noskenējot pirkstu nospiedumus, turklāt arī ēdienus un dzērienus lidojuma laikā būs iespējams saņemt pašapkalpošanās ceļā.
Pērn "British Airways" izmēģināja atkārtoti izmantojamu digitālu bagāžas birku, kas sinhronizējama ar aviokompānijas mobilo lietotni. Ik reizi, kad pasažieris dodas ceļā, birka attēlo jaunu, unikālu elektronisko svītrkodu.
Savukārt 2008. gadā Jaunzēlandes aviokompānija "Air New Zealand" ieviesa vispārēju pašapkalpošanās sistēmu iekšzemes reisos, ļaujot pasažieriem reģistrēties lidojumam, iezīmēt un piereģistrēt bagāžu pašiem. "Ir neparasti vērot, kā lidostā nekur neveidojas rindas," tolaik atzina "Air New Zealand" vadītājs Robs Faifs.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.