Foto: Baltictravelnews.com
Autors: Aivars Mackevičs
Avots: Baltictravelnews.com
Baltictravelnews.com direktors Aivars Mackevicš aktualizēja jautājumu par tēmu, kā Latvijas autovadītājs konfliktē ar biznesu, likumu un komfortu. Turpinot vērst uzmanību uz šī temata aktualitāti, izveidots viedoklis par to, kādēļ ministriem un tūristiem negribas doties uz Latvijas reģioniem?
Aivars Mackevičs, Baltictravelnews.com direktors
Reklāma
Ņemsim par piemēru valsts nozīmes autoceļu A6 (Rīga – Daugavpils – Krāslava – Pāternieki), kura garums ir mazliet vairāk nekā 300 kilometri. Ja tas būtu uzbūvēts kā autobānis ar 4 braukšanas joslām, kur vieglās automašīnas varētu kustēties ar 120 km/h, tad autovadītājs un visi pasažieri abos virzienos ietaupītu 3 stundas.
Šobrīd vidējais braukšanas ātrums uz A6, maksimāli ievērojot visus ceļu satiksmes noteikumus, ir 76 km/h. Tas nozīmē, ka visā A6 ceļā ir jāpavada 3 stundas un 58 minūtes. Ja mums būtu autobānis, tad ceļā būtu jāpavada tikai 2 stundas un 31 minūte. Laika ietaupījums vienā virzienā ir gandrīz 1 stunda un 30 minūtes (1:27 h), bet abos virzienos ietaupījums ir gandrīz 3 stundas.
Pieņemsim, ka dažādiem piegādes uzņēmumiem reizi nedēļā jādodas uz Rīgu un atpakaļ vai arī otrādi. Matemātiski sanāk, ka 3 stundas x 52 nedēļas ir 156 stundas jeb 19 darba dienas (8 stundu darba laiks). Tas nozīmē, ka uzņēmums viena gada laikā zaudē vai lieki apmaksā 19 darba dienas.
Autobānis uzņēmējiem samazinātu automašīnu tehniskās izmaksas (serviss + apkope), palielinātu piegāžu drošību un darbinieku komfortu. Tieši laika diskomforta dēļ daudzi nu jau "vecie" ministri un tūristi līdz šim lielā mērā ignorēja Latvijas reģionus.
No tautsaimnieciskā viedokļa autobānis veicinātu Latvijas reģionu vienmērīgāku attīstību (to pierāda Vācijas un Lietuvas piemērs), paglābtu simtiem dzīvību, ļautu optimizēt piekļuves laiku dažādiem dienestiem utt. Autobānis veicinātu :) , ka ministri savas sēdes varētu ik pa brīdim pārcelt uz Daugavpili, Rēzekni, Liepāju vai Ventspili. Arī Valsts prezidents varētu ik pa vienai nedēļai mēnesī pārcelt savu rezidenci uz kādu noteiktu Latvijas pilsētu un iepazītu Latvijas pilsoņu dzīvi visā tās spektrā. Igaunijas prezidente jau to praktizē.
Protams, ka daudzi oponēs, ka tas viss ir dārgi… bet vai kāds ir nopietni parēķinājis no tautsaimnieciskā viedokļa visus ieguvumus un zaudējumus ilgākā laika posmā, padomājot par reģionālo attīstību, konkurētspēju, starptautisko tranzītu, tūrismu un mūsu valsts iedzīvotāju labsajūtu?
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.