Autors: Aivars Mackevičs
Avots: BalticTravelnews.com
Aivars Mackevičs, BalticTravelnews.com direktors: Latgales sasniedzamība un ceļu satiksmes drošība prasa steidzamu prioritāšu maiņu. Uz auto maģistrāles A6 (Rīga–Daugavpils) satiksmes intensitāte pārsniedz 10 000 transportlīdzekļu dienā, un šis ceļš ir viens no galvenajiem savienojumiem starp galvaspilsētu un Latgali. Tomēr valdības galvenais pēdējo gadu instruments – pārvietojamie fotoradari un vidējā ātruma fotoradari – nerisina visas auto satiksmes problēmas. Tie palīdz mazināt satiksmes ātrumu, bet vienlaicīgi palielina laiku novada sasniedzamībai, jo pavadītais laiks ceļā tikai palielinās.
Latvijā 2025. gadā ceļu satiksmes negadījumos bojā gājuši 111 cilvēki, kas ir vairāk nekā iepriekšējā gadā, un tas liecina, ka soda mēri nav vienīgais risinājums. Latvijas Ceļu satiksmes drošības plāns 2021–2027 paredz samazināt bojāgājušo skaitu līdz 104 gadā, taču 2025. gada rādītājs jau pārsniedz šo skaitli. Turklāt Latvijā ir 63 bojāgājušie uz miljonu iedzīvotāju, kamēr Lietuvā – 42, Igaunijā – 50, bet ES vidēji – 45, kas parāda, ka Latvija atpaliek no kaimiņvalstīm.
Reklāma

Latvijas attālākā novada sasniedzamības laiks no Rīgas kopš 2013. gada ar katru gadu tikai palielinās, jo ātruma ierobežojumi un satiksmes luksofori tranzīta pilsētās palielina ceļojuma laiku, veicinot Latgales izolāciju. Latgales tūrisms jau vairāku gadu gadu desmitu garumā aicina būvēt modernu, drošu un ātru automaģistrāli - Rēzekne - Daugavpils - Rīga, kur četru joslu satiksmē pietuvinātu Latgali gan ekonomiski, gan kulturāli, gan sociāli pārējai Latvijai.
Negadījumi ar meža zvēriem ir viena no biežākajām autoavārijām uz Latvijas autoceļu maģistrālēm. Ik gadu tiek reģistrēti vairāk nekā tūkstotis sadursmju ar dažādiem meža zvēriem, radot cilvēkiem un tautsaimniecībai vairāku miljonu eiro zaudējumus. Dzīvnieku pāreju trūkums uz A6 vai A12 palielina braukšanas risku un kavē ceļotājus. Brauciens no Rīgas līdz Daugavpilij pa A6 aizņem vidēji trīs stundas, kamēr līdz Viļņai no Daugavpils – tikai divas stundas, kas rada paradoksu, ka Latgales lielākā pilsēta arvien vairāk orientējas uz Viļņu, nevis uz Rīgu.
Garāks un nedrošāks ceļš uz Latgali tieši ietekmē tūrisma plūsmu, jo vietējie un ārvalstu ceļotāji izvēlas drošākus un ērtākus maršrutus. Latgales Tūrisma konferencē, kas notika 12.12.2025 Rēzeknē, neformālās sarunās ar Latgales tūrisma profesionāļiem tika uzsvērts, ka satiksmes plūsmas kontrole ar fotoradariem ir kļuvusi par galveno prioritāti un ''kases aparātu'', ignorējot infrastruktūras kvalitāti un dzīvnieku migrācijas risinājumus.
Lai Latgale kļūtu sasniedzamāka un drošāka, nepieciešama Satiksmes ministrijas stratēģijas maiņa, kur būtiski vairāk jāpievērš uzmanība infrastruktūras un drošības uzlabojumiem, iekļaujot dzīvnieku pāreju izbūvi, ceļu seguma kvalitātes uzlabošanu, apgaismojumu un drošības barjeras, kā arī kompleksu satiksmes drošības risinājumu ieviešanu.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.