Autors: Kristīne Toma
Avots: Bite
Gruzija ar tās 3,7 miljoniem iedzīvotāju, iekšējo kopproduktu virs 12 miljardiem eiro un augsti attīstītajām mobilajām tehnoloģijām, pašreiz ir viena no uzņēmējdarbībai vilinošākajām valstīm reģionā. Soli pretī uzņēmējiem spērušas arī abu valstu telekomunikācijas uzraugošās institūcijas – Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) un Gruzijas Nacionālā komunikāciju komisija, sadarbībā ar abu valstu mobilo sakaru operatoriem, šomēnes parakstot sadarbības memorandu.
BITE ir viens no mobilo sakaru operatoriem, kas parakstīja memorandu, kura mērķis ir aizsargāt Latvijas un Gruzijas mobilo sakaru lietotāju intereses no pārmērīgas cenas palielinājuma zvaniem, īsziņām un datu izmantošanai, atrodoties viesabonēšanas režīmā Gruzijā vai Latvijā. Saziņai ar Gruziju BITE jau šā gada pavasarī vairākos biznesa klientiem paredzētajos tarifu plānos iekļāva noteiktu skaitu zvanu minūšu un SMS, kā arī interneta apjomu lietošanai Gruzijā un NVS valstīs.
Reklāma
"Gruzīni ir ļoti aktīvi tiešsaistē, strauji pieaug sociālo tīklu un mobilo aplikāciju lietošana. Gruzijas valdība turpina paplašināt interneta pārklājumu, kas atbilstoši Pasaules Bankas datiem 2015. gadā sasniedza 45% valsts. Pašlaik valdība īsteno projektu, kas nodrošinās bezmaksas ātrgaitas interneta pārklājumu visās teritorijās, kurās dzīvo vairāk nekā 200 cilvēku," uzsver Gruzijas vēstnieks Latvijā Teimurazs Džandžalija.
Pasaules Bankas pētījumā "Doing Business" par to, cik viegli ir īstenot uzņēmējdarbību dažādās pasaules valstīs, Gruzija 2016.gadā ierindojās 16.vietā pasaulē (salīdzinājumam - Latvija ierindojās 14.vietā). "Viesmīlība ir viena no vissvarīgākajām tradīcijām Gruzijā. Tā ir īpaša Gruzijas kultūras iezīme, kas izpaužas folklorā, mākslā un ikdienas dzīvē, tostarp arī biznesa vidē," uzsver Gruzijas vēstnieks.
Vēl viens būtisks uzņēmējdarbību veicinošs faktors Gruzijā ir zemi nodokļi un baltiešiem saprotama birokrātiskā sistēma. Pēc Gruzijas vēstnieka sacītā, arī attieksme pret Latviju un latviešiem ir labvēlīga, kas atvieglo saziņu ar potenciālajiem klientiem.
Lai biznesa uzsākšana Gruzijā būtu veiksmīgāka, BITE ir apkopojusi tirgus pazinēju ieteikumus.
1.Vārda spēks
Gruzijā joprojām augstu tiek vērtēts mutisks solījums vai goda vārds. Tomēr mūsdienu biznesa vide pieprasa arī rakstisku vienošanos starp līguma slēdzējiem.
2. Ātra peļņa un karsts temperaments
Gruzīniem ir raksturīga koncentrēšanās uz tūlītēju peļņu, nevis investīcijām ilgtermiņā, kas kombinācijā ar dienvidnieku straujo raksturu var ievērojami sarežģīt pat vienkārša līguma noslēgšanu.
3.Nenormēts darba laiks
Šī Dienvidu valstīm tik raksturīgā iezīme attiecas arī uz Gruziju, kur nevienu nepārsteidz tas, ka biznesa vakariņas ievelkas līdz pusnaktij, bet darba diena sākas ap divpadsmitiem dienā.
4.Klientu pielāgošana
Tas gan neattiecas uz lieliem un starptautiskiem uzņēmumiem, bet vairumā vietējo kompāniju joprojām ir jūtama padomju laiku ietekme, kad uzņēmēji nevis mēģina izprast klientu vajadzības, bet gan cenšas piemeklēt klientus savām iespējām.
5. "Darām visu" princips
Lai arī šī tendence mazinās, Gruzijā joprojām ir uzņēmumi bez definētas specializācijas, kuri darbojas pēc principa "daru visu".
"Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka pērn Latvijas kopējais preču un pakalpojumu tirdzniecības apgrozījums ar Gruziju sasniedza gandrīz 30 miljonus eiro, bet eksports pieauga par 20%, kas skaidri parāda, ka šī valsts ir Latvijai nozīmīgs sadarbības partneris ar lielu biznesa attīstības potenciālu. To apliecina arī BITES biznesa klienti, atzīstot, ka viņiem saziņa ar Gruziju kļūst aizvien aktuālāka. Tāpēc esam pārliecināti, ka nule kā parakstītais memorands ir nozīmīgs solis ceļā uz vienošanos par zemākiem viesabonēšanas tarifiem ar Gruziju, kas mums ļaus plaši atvērt Latvijas uzņēmējiem durvis uz Gruzijas tirgu," norāda mobilo sakaru operatora BITE vadītājs Kaspars Buls.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.