Autors: Marta Mackeviča
Avots: Miltton.com
Gada siltākajos mēnešos daudzi autovadītāji dod priekšroku arī citiem pārvietošanās veidiem – 46% autovadītāju norāda, ka vasarā izmanto ne tikai auto, bet arī velosipēdu, 5% - mēdz izmantot motociklu, bet 7% - skrejriteni, liecina “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati. Teju puse (48%) arī vasaras laikā pārvietojas tikai ar auto. Pētījums liecina, ka vīrieši biežāk izvēlas alternatīvus pārvietošanās veidus, nekā sievietes, piemēram, ar velosipēdu vasarā mēdz pārvietoties 48% vīriešu un 44% sievietes, ar motociklu – 6% vīriešu un 3% sievietes, bet ar skrejriteni – 9% vīriešu un 4% sievietes.
Salīdzinot ar pērnā gada pētījuma datiem, jāsecina, ka to autovadītāju skaits, kuri vasarā izvēlas arī velosipēdu vai motociklu, ir palicis nemainīgs, taču ir nedaudz sarucis (par 1%) to autovadītāju skaits, kuri izvēlas skrejriteni. 2023. gadā bija 8% šādu autovadītāju. Iespējams, tas saistīts ar lielo skaitu negadījumu, kuros iesaistīti skrejriteņi.
Reklāma
“Ja daļa autovadītāju vasaras laikā izvēlas velosipēdu, motociklu vai skrejriteni, tas nozīmē, ka pieaug mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku skaits. Arī statistika liecina, ka smagākie negadījumi notiek tieši vasarā, kas mums uz ceļiem rodas lielāka drošības sajūta ‒ ceļš neslīd, ir gaišs, viss ir labi pārredzams. Transporta plūsma kļūst lielāka un dažādāka. Vēl jāņem vērā, ka vasaras laikā uz ceļiem ir arī vairāk bērnu – ar velosipēdiem, skrejriteņiem, skrituļdēļiem vai vienkārši – skrienot. Viņiem galvā ir vasara, brīvlaiks un atpūta, tāpēc autobraucējiem jābūt ļoti prātīgiem,” skaidro Drošas Braukšanas Skolas vadītājs Jānis Vanks.
“Velosipēdam vai skrejritenim ir vairākas priekšrocības: mazāki sastrēgumi, netiek radīts gaisa un trokšņa piesārņojums, tāpēc šie transportlīdzekļi kļūst par aizvien svarīgāku efektīvas un ilgtspējīgas transporta sistēmas sastāvdaļu. Velosipēds ir lieliska alternatīva, lai spertu kaut nelielu soli tuvāk veselīgākai un zaļākai planētai, vismaz gada siltākajā laikā,” stāsta “Carlsberg Baltic” izpilddirektors Rolandas Viršilas.
Ceļu satiksmes dalībnieku dažādība mudina domāt par lielāku piesardzību uz ceļiem, atceroties, ka arī vasarā saglabājas augsti negadījumu riski. Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem, pērn jūnija mēnesī uz Latvijas ceļiem bija 17 bojā gājušie un 52 smagi ievainotie. Statistika ir daudz melnāka, salīdzinot, piemēram, ar tā paša gada novembri, kad uz ceļiem bija 9 bojā gājušie un 34 smagi ievainotie.
Analizējot aptaujas datus dažādās vecuma grupās, iespējams secināt, ka alternatīvus pārvietošanās veidus biežāk izvēlas gados jaunākie autovadītāji, piemēram, velosipēdus izvēlas 57% autovadītāji vecumā no 18 līdz 29 gadiem, kamēr vecuma grupā no 50 līdz 59 gadiem velosipēdu izvēlas tikai 42%. Motociklu izvēlas 10% autovadītāju vecumā no 18 līdz 29 gadiem un tikai 4% vecumā no 50 līdz 59 gadiem, bet skrejriteni izvēlas 15% autovadītāju vecumā no 18 līdz 29 gadiem un 5% - vecumā no 50 līdz 59 gadiem.
“Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indekss” ir bezalkoholiskā alus “Carlsberg 0.0” pētījums, kas tapis sadarbībā ar Drošas braukšanas skolu un pētījumu centru Norstat. Pētījumā, kas veikts 2024. gada sākumā, piedalījās 1000 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Aptaujas ietvaros respondenti varēja izvēlēties vairākus atbilžu variantus. Pētījums veikts ar mērķi sekmēt atbildību braukšanu un izpratni par to, kas rada papildus riskus uz ceļiem, un kā tos novērst.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.