1982. gada septembrī parīzieši un visa auto nozare piedzīvoju īpašu dienu, jo ekstravagantā prezentācijā zem Eifeļa torņa publikas uzmanībai tika atklāts ikoniskais Citroën BX. Nu slavenais modelis svin savu 40. dzimšanas dienu.
BX bija ģimenes auto ar skatienus pievelkošu vizuālo tēlu, kuru bija radījuši itāļu kompānijas Bertone meistari, un tas tika saražots vairāk nekā 2,3 miljonos eksemplāru. BX guva milzīgus komerciālus panākumus un no 1982. līdz 1994. gadam ievērojami veicināja Citroën izaugsmi vidējās klases augstākajā segmentā.
Reklāma
Jaunā modeļa prezentācija pirms 40 gadiem notika Parīzes Marsa laukumā, pulcējot milzu cilvēku pūli. Sanākušo skatieni bija piekalti Eifeļa torņa pirmajam stāvam, kur karājās iespaidīga izmēra koka kaste ar uzrakstu “Voilà la nouvelle Citroën” jeb “Šis ir jaunais Citroën”. Galvu reibinoša gaismu un mūzikas šova laikā koka kaste lēnām tika nolaista uz zemes. Kad tā beidzot atvērās, visu uzmanībai atklājās BX. Tā pie Eifeļa torņa ar Citroën dubulto ševronu, skanot ovācijām un apkārtni izgaismojot efektīgam salūtam, jaunais auto sāka savu leģendāro karjeru.
Drīz pēc tam Versaļas izstāžu centrā Porte de Versailles durvis vēra 69. Parīzes autosalons. Tajā tika dots starts BX pārdošanai, un jaunais auto kļuva par vienu no izstādes spožākajām zvaigznēm.
XB projekts
Pašā Citroën BX projektu sauca par XB, tas tika sākts 1978. gadā, un tehnisko parametru plānošana tika pabeigta 1979. gada novembrī. Topošajam BX tika izvirzīti vairāki mērķi – būt modernam un netradicionālam transportlīdzeklim, kurā liels uzsvars likts uz novatorismu.
Tehnisko jauninājumu vidū bija šķērseniski iebūvēts dzinējs un neliela masa, kas nodrošināja labu paātrinājumu un zemu degvielas patēriņu, kas tolaik nozīmēja būtisku ekspluatācijas izmaksu ietaupījumu. Tāpat kā visi šī laika Citroën augstākās klases auto, arī BX tika aprīkots ar hidropneimatisko balstiekārtu, kas gādāja par komfortu un nevainojamu vadāmību. BX bija hečbeka virsbūve ar piecām durvīm.
Modelis tika izstrādāts Velizī tehniskajā centrā. Lai panāktu ātrāku un efektīvāku konstruēšanas procesu un uzlabotu automobiļa veiktspēju, centrs veica lielus ieguldījumus datorizētajā projektēšanā jeb CAD. Pateicoties šai metodei, BX ieguva labu aerodinamisko koeficientu – 0,34.
Inovācijas izpaudās arī materiālos. Piemēram, buferus, bagāžnieka vāku, motora pārsegu un dažus virsbūves paneļus izgatavoja no kompozītmateriāliem, kā rezultātā auto svars bija vien 885 kg.
BX bija pirmais PSA ēras auto, un tā dzinēji nāca no pašas grupas arsenāla. Jau no ražošanas sākuma BX bija pārsteidzoši dinamisks un varēja lepoties ar spēcīgiem dzinējiem – 1360 cm3 ar 62 ZS un 72 ZS, kā arī 1580 cm3 ar 90 ZS.
Pareizas līnijas
Iecerot BX, Citroën sev izvirzīja divus mērķus: iekļūt vidējās klases augstākā segmenta tirgū un radīt GSA pēcteci. Lai tos sasniegtu, BX pamatā tika likta virkne modernu tehnisko risinājumu, kas garantēja komfortu, dinamiku un ekonomisku lietošanu, kā arī revolucionārs dizains.
Citroën vērsās pie slavenā itāļu virsbūvju uzņēmuma Bertone. Dizainers Marčello Gandīni (Miura, Countach un Stratos tēvs) piedāvāja oriģinālu formu – robustu veidolu, kurā nebija ne miņas no ekscentriskiem elementiem. Tā laika mašīnu ainavā BX spilgti izcēlās, un neparastais siluets kļuva par simbolu.
Pārsteidzošs bija arī BX salons. Tajā bija CX iedvesmots instrumentu panelis ar tam laikam tipisku aprīkojumu, taču uzmanību piesaistīja tādas lietas kā “satelīta” vadības rīki abās stūres pusēs un izgaismots tahometrs.
Nenoliedzami modernais un ar vērtīgām funkcijām aprīkotais BX momentā pārliecināja presi, savaldzināja Citroën cienītājus un ieguva jaunus pircējus: tas bija liels komerciāls panākums. Modelis tika komplektēts Rennas La Janais rūpnīcā Bretaņā un Vigo rūpnīcā Spānijā, un līdz ražošanas beigām 1994. gada jūnijā pie īpašniekiem bija devušās vairāk nekā 2 337 016 mašīnas. BX ir viens no Citroën pārdotākajiem modeļiem un, neapšaubāmi, veicināja arī zīmola atdzimšanu 80. gados.
Bagāts ražošanas mūžs
Savas 12 gadus ilgās konveijera dzīves laikā BX piedzīvoja vairākas virsbūves izmaiņas. 1985. gadā modeļu klāstu papildināja elegants ģimenes universālis – 17 cm garāks Evasion, bet gadu iepriekš parādījās uzņēmumiem domāta versija. Būtiskas pārveides rezultātā 1987. gadā BX ieguva vizuāli maigāku virsbūvi un pilnīgi jaunu instrumentu paneli.
Netika aizmirsts arī par aprīkojumu. Jumta lūka, gaisa kondicionētājs, digitālie mērinstrumenti, samta polsterējums, vieglmetāla diski, digitālais pulkstenis un borta dators – tas viss, laikam ejot, ļāva BX uzturēt moderna auto tēlu. Tas bija arī pirmais masveidā ražotais auto ar motora pārsegu un bagāžnieka vāku no poliestera un stikla šķiedras kompozīta, līmētu aizmugurējo stiklu un lukturiem ar paraboliskiem atstarotājiem ar divām vienfokusa virsmām.
Augsts tehnoloģiskais līmenis BX tika saglabāts arī mehāniskajā daļā. Dzinēju jauda sasniedza 160 ZS, auto aprīkoja ar elektronisko degvielas iesmidzināšanu, katalītisko neitralizatoru un lambda zondi. Bija pieejams dīzeļdzinējs, automātiskā pārnesumkārba, pastāvīga visu riteņu piedziņa un bremzes ar ABS. 1985. gadā Citroën kļuva par pirmo Francijas ražotāju, kas piedāvāja dīzeļdzinēju apvienojumā ar automātisko pārnesumkārbu. 1987. gadā uzņēmums atkal apliecināja savu novatorismu, izlaižot pirmo masveidā ražoto Francijas automobili ar 16 vārstu motoru. Abos gadījumos pioniera gods tika BX.
BX karjerā bija arī daudzas ierobežotas sērijas – Tonic, Image, Calanque, Leader u.c., arī slavenā Digit ar pilnībā digitālu instrumentu paneli. Ierobežotā 200 eksemplāru versijā pat tika izgatavota BX 4TC B grupas sacīkšu auto ielas versija (2141 cm3, 200 ZS, 220 km/h).
BX ir bagāta un zīmīga vēsture gan Citroën, gan visas autobūves mērogā, un tas lieliski atspoguļojas komerciālajos panākumos, ko modelis guva 12 gadu pastāvēšanas laikā. Likumsakarīgi, ka BX ir īpaša vieta auto īpašnieku un kolekcionāru sirdīs, un viņi visi ar prieku svinēs modeļa 40. dzimšanas dienu.