Varētu domāt, ka uzņēmumiem, kuri lepojas ar gadsimtu ilgu pieredzi spēkratu izstrādē un ražošanā, nevajadzētu būt problēmām radīt arī izcilus elektroauto. Tomēr realitātē viss neiet tik gludi, un jaunpienācējiem, piemēram, Tesla, automašīnas sanāk progresīvākas, efektīvākas un jaudīgākas. Kāpēc tā? Un vai šajā ziņā gaidāmas kādas pārmaiņas?
Pieredze, kas nevis palīdz, bet traucē
Reklāma
Transporta nozares veterāni, protams, arī izstrādā elektroauto. Šajā procesā viņi balstās uz savām simtgadīgajām zināšanām un uzbūves ziņā veido tos diezgan līdzīgus iekšdedzes automašīnām. Taču tieši šis aspekts, izrādās, ir iemesls, kāpēc nozares smagsvari nespēj panākt tādu veiktspējas, dinamikas un programmatūras līmeni, kādu piedāvā jaunradītie uzņēmumi – kā Tesla, kura savu pirmo sērijveida modeli izlaida tikai pirms 11 gadiem.
“Tas ir paradokss. Piemēram, Volkswagen grupai ir specializēta elektroauto platforma, ko izmanto ID saimei, bet radiatori, gaisa kondicionētāji un citi komponenti ir izvietoti līdzīgi kā iekšdedzes automašīnās. Vai, teiksim, Mercedes-EQS un BMW iX – tās ir lielas automašīnas, taču tām nav priekšējā bagāžnieka. Tesla modeļiem tāds ir, turklāt ar paprāvu ietilpību,” stāsta populārā bloga Dzīve Ar Elektroauto veidotājs Mārtiņš Labāns.
Tieši pieredzes trūkums ļāvis uzņēmumam Tesla daudzas lietas skatīt iepriekš neierastā gaismā. Tiesa, tam ir bijušas arī negatīvas blaknes, tādas kā problēmas ar montāžas un apdares materiālu kvalitāti, kā arī gaitas īpašībām. Tomēr elektriskās piedziņas efektivitātes un programmatūras jomā amerikāņu kompānija ir avangardā.
“Tesla stiprā puse ir elektriskās piedziņas veiktspēja, multimediji un pašbraukšanas funkcijas, bet ir arī virkne aspektu, kurus vēl nepieciešams uzlabot. Tesla gadījumā bonuss ir arī nelielais modeļu klāsts – uzņēmums netērē spēkus iekšdedzes modeļiem, kurus tradicionālās markas joprojām piedāvā milzīgā skaitā,” piebilst Mārtiņš.
Daži vecie neatpaliek
Tomēr arī vecie ražotāji mēdz saņemt atzinību par augstas klases elektriskās mobilitātes automašīnām. Tāds ir, piemēram, Hyundai. Pēdējo divu gadu laikā tā Ioniq sērija ir saņēmusi dažādus apbalvojumus, bet Ioniq 6 pērn izcīnīja pat Pasaules gada auto titulu.
Amerikāņu izdevums Wards Automotive ik gadu izvēlas 10 labākos dzinējus un piedziņas sistēmas un jau otro reizi līderu desmitniekā ir iekļāvis uz E-GMP platformas radītu elektroauto. Pērn ekspertus pārliecināja ar 800 voltu sistēmu aprīkotā krosovera Ioniq 5 spējas, bet šogad ar zemu enerģijas patēriņu izcēlās īpaši aerodinamiskais Ioniq 6.
“Tieši salīdzināt Ioniq 6 un Tesla modeļus nav iespējams, jo Hyundai ir lielāks par Model 3 un nedaudz mazāks nekā Model S. Efektivitātes ziņā Model 3 joprojām būs nedaudz labāks, taču, salīdzinot ar Model S, sniegumam vajadzēt būt līdzīgam,” saka Mārtiņš Labāns.
Tesla Model 3 un Hyundai Ioniq 6 ir aprīkoti ar līdzīgas kapacitātes akumulatoriem, proti – 75 un 74 kWh. Ražotāji apgalvo, ka ar pilnu uzlādi tie var nobraukt attiecīgi 649 un 614 km. EV Database informācija gan liecina, ka faktiski abu spējas ir daudz tuvākas: Tesla – 505 km, bet Hyundai – 495 km.
Tomēr dienvidkorejiešiem ir vēl kāds trumpis. Runa ir par 800 V sistēmu, kas ne vien nodrošina vienmērīgu lielas jaudas piegādi divu motoru grieztiem riteņiem, bet arī ārkārtīgi ātru uzlādi, jo Ioniq 6 maksimālā uzlādes jauda ir 233 kW. Pateicoties tai, jaudīgākajās stacijās uzlādei no 10 līdz 80% nepieciešamas tikai 16 minūtes, bet Model 3 braucējam būs jāgaida 27 minūtes. Tesla modelim, tāpat kā vairumam citu elektromašīnu, ir 400 V sistēma; pašlaik 800 V sistēmu piedāvā vienīgi Hyundai, Porsche un Kia.
Jāpiebilst, ka Wards Automotive eksperti augstu novērtēja ne vien efektivitāti un ātro uzlādi, bet arī to, cik veiksmīgi izmantotas elektroauto platformas iespējas. Ioniq 5 un Ioniq 6 ir trīs metrus gara riteņu bāze, kas nodrošina limuzīna cienīgu telpu aizmugurējiem pasažieriem, kā arī plašu bagāžas nodalījumu. Hyundai modeļiem ir arī bagāžas nodalījums zem priekšējā pārsega. Tas nav tik liels kā Tesla gadījumā, tomēr ir lieliski piemērots uzlādes kabeļu glabāšanai.
Lai atgūtos, nāksies pārkārtot domāšanu
Tradicionālās markas pamazām panāk jaunpienācējus un dažos aspektos tos pat pārspēj, piedāvājot, piemēram, labāku komfortu vai pat modernāku piedziņu. Arī Mārtiņš Labāns piekrīt, ka tirgū ir kvalitatīvāki un braukšanai patīkamāki elektroauto par Tesla, tomēr ar to nepietiek. Vecajiem zīmoliem joprojām nepieciešami būtiski uzlabojumi programmatūrā, tomēr uzsver – Tesla popularitāte nav uzpūsts mīts: tās piedziņa un vadības programmatūra ir gabalu priekšā visiem. Lai to panāktu un pārspētu, vecajiem ražotājiem nāksies pārkārtot domāšanu un atmest ilūzijas, ka pieredze ar iekšdedzes automašīnām dod viņiem kādu handikapu arī elektroauto laukā.
“Faktiski Tesla pašlaik ir pārspējis tikai viens uzņēmums. Tas ir Lucid, ko nodibinājuši bijušie Tesla darbinieki. Taču viņi ir izvēlējušies citādu pieeju – radīt tehniski modernāko ideālo auto un tad skatīties, kas rezultātā iznāks. Viņu automašīnas ir iespaidīgas, taču arī ļoti dārgas, tāpēc Lucid komerciālie rezultāti uzlabosies vienīgi tad, ja uzņēmums būtiski paplašinās modeļu klāstu,” rezumē Mārtiņš Labāns.