Jaunākie statistikas dati liecina, ka Eiropas pircēji atkal ieraudzījuši potenciālu plug-in jeb lādējamos hibrīdos. Salīdzinot Vācijas Autoražotāju asociācijas (ACEA) datus par 2023. gada pirmo ceturksni un tādu pašu periodu šajā gadā, atklājas, ka plug-in auto noiets ir pieaudzis par 14 procentiem un pārdoto spēkratu skaits sasniedzis 260 000 vienību. Izskan prognozes, ka šī tendence iezīmē jaunu vilni visā Eiropā. Ar ko skaidrojams šāds pavērsiens?
Kļūst daudzpusīgāki
Reklāma
Uzlādējamie hibrīdi, kas tirgū ienāca pirms vairāk nekā desmit gadiem, ar elektrību varēja nobraukt no 20 līdz 40 km. Pateicoties efektīvākiem akumulatoriem, kā arī elektromotoriem, jaunākajiem modeļiem pa spēkam ir divas trīs reizes lielāks attālums. Piemēram, krosovera Kia Sportage lādējamā hibrīda versija elektriskajā režīmā nobrauc 70–80 km, un tieši būtiski uzlabotā elektriskā autonomija ļāvusi šādiem auto atkal nonākt uzmanības centrā.
“Vēl tad, kad lādējamo hibrīdu elektriskais sniegums bija niecīgs, es teicu, ka ikdienas vajadzībām ar to ir gana. Tagad, kad elektriskā autonomija ir dubultojusies un pat trīskāršojusies, tie ir sasnieguši principiāli jaunu līmeni – tie der ne vairs dažiem, bet vairākumam cilvēku. Protams, ir tādi, kas ikdienā mēro vairāk nekā 100 km, taču, ja runājam par sadzīves ritmu pēc principa “bērnudārzs–skola–darbs–veikals–mājas”, tad šie ikdienas maršruti tiek nosegti ar rezervi, īpaši Latvijā. Tāpēc nav brīnums, ka lādējamie hibrīdi atkal piesaista to sabiedrības daļu, kas vēlas braukt bez izmešiem, taču nevēlas nervozēt par uzlādi garākā ceļā,” spriež žurnāla Profi Latvija galvenais redaktors Guntars Pulss.
Viņš arī pieļauj – fakts, ka uzlabotas hibrīdu elektrospējas, varētu būt viens no cēloņiem elektroauto popularitātes kritumam. Galu galā – tā par līdzīgu vai zemāku summu cilvēks iegūst auto, ar ko var visu dienu braukt elektriski, bet, kad priekšā garāks ceļš, nelauzīt galvu, kur viņš lādēs akumulatoru.
“Tirgū ir elektroauto, kas, pēc ražotāju teiktā, ar pilnu uzlādi nobrauc 350–450 km. Iespējams, īpaši labvēlīgos apstākļos tā arī ir, taču atliek uz maģistrāles paātrināties, un šie kilometri jūtami sarūk. Lādējamam hibrīdam šādas problēmas nav. Pilsētā ar to mierīgi var braukt elektriskajā režīmā ar nulles izmešiem. Plus tam – ja ir iespēja izmantot savu saules enerģiju, tiešās izmaksas tuvojas nullei,” piebilst Guntars.
Perspektīvas otrreizējā tirgū
Protams, iegādājoties jaunu automašīnu, cilvēks vispirms domā par to, kā tā kalpos viņam pašam. Taču daudzi aizdomājas arī par to, cik par auto varēs saņemt, kad pienāks laiks no tā atvadīties. Vai lādējamo hibrīdu īpašnieki var gulēt mierīgi.
“Laiks rādīs, bet pagaidām šķiet, ka lādējamie hibrīdi varētu būt viena no labākajām opcijām. Īpaši tuvākajos piecos gados. Pat ja kādu dienu ieviesīs jaunus ierobežojumus, lādējamiem hibrīdiem būs jāparedz izņēmumi, jo tie var braukt tīrā elektriskajā režīmā. Un tam ir jāatspoguļojas arī pieprasījumā otrreizējā tirgū,” prognozē Guntars.
Protams, automašīnas atlikušo vērtību ietekmē arī markas reputācija un popularitāte. Jau daudzus gadus vidējā klasē līderi ir japāņu Toyota, Honda un Subaru, kā arī vācu Volkswagen, taču stabili augstus skaitļus demonstrē arī Dienvidkorejas Kia. Piemēram, ņemot vērā ASV datu analītiķu JD Power 2023. gada statistiku, Kia Sportage tika atzīts par modeli ar labāko pēcpārdošanas vērtību savā kategorijā. Tam piešķirti 87 punkti no 100, un šajā ziņā tas ir apsteidzis tādus konkurentus kā Subaru Forester, Honda CR-V un Toyota RAV4.
Vai auto konkursi vēl ir noderīgi?
Ja nevēlaties ienirt piemērotākā braucamā meklējumos un izmēģināt daudz dažādu modeļu, viens no labākajiem veidiem, kā izvēlēties dažus ievērības cienīgākos, ir meklēt informāciju internetā, televīzijā un specializētajos izdevumos, kā arī sekot starptautiskajiem un vietējiem auto konkursiem. Tur ir apkopots daudz informācijas, kas ļaus izveidot pavisam nelielu sarakstu ar modeļiem, kas visvairāk atbilst jūsu vajadzībām.
Guntars Pulss, kurš ir arī ilggadējs Latvijas Gada auto žūrijas tiesnesis, uzsver, ka ir svarīgi definēt kritērijus un testu mērķus. “Ne velti mums, Latvijas Gada auto, ir vairākas kategorijas, un katra atspoguļo specifiskus kritērijus. Tas ir tāpēc, ka nevar visas automašīnas mērīt ar vienu olekti. Un tāpat caur konkrētu prasību prizmu tos vajadzētu vērtēt arī potenciālajam pircējam. Ņemot vērā savas prioritātes, būs vieglāk nonākt pie labākā varianta. Konkursi ir kā bāka, kas palīdz labāk orientēties, jo visas lielās žūrijas izdara pamatīgu jauno modeļu vētīšanas darbu,” saka Guntars.
Piemēram, izdevums US News & World Report nesen nosauca labāko lādējamā hibrīda SUV – par to kļuva Kia Sportage PHEV. Taču, lai noteiktu 2024. gada līderus katrā kategorijā, eksperti izvērtēja 96 luksusa un plašpatēriņa pašuzlādes hibrīdus, lādējamos hibrīdus un elektroauto. Vērtēšanā tika ņemti vērā ASV Vides aizsardzības aģentūras sniegtie efektivitātes dati, cenu informācija un vispārējais preses vērtējums. Pasludinātajiem uzvarētājiem piemīt vislabākā šo īpašību attiecība. Tas nozīmē, ka ņemta vērā ne tikai hibrīda vai elektriskās piedziņas veiktspēja, bet arī citas svarīgas īpašības.