Jaunais elektroauto CUPRA Tavascan, kas pirmo reizi Latvijā bija apskatāms 2024. gada aprīlī izstādē "Auto 2024", pēc kuras tas atgriezās "Motorell" rūpnīcā. Tagad modelis ir atgriezies Latvijā uz palikšanu, un klienti to jau tagad var gan rezervēt testa braucieniem, gan iegādāties par iepazīšanās cenu, sākot no 51 500 eiro, papildus izmantojot valsts atbalstu 4 500 eiro apmērā, kas padara šo "Premium" klases elektroauto par vienu no konkurētspējīgākajiem Eiropā.
Reklāma
2019. gada Frankfurtes autoizstādē CUPRA visai pasaulei prezentēja konceptauto Tavascan, kas toreiz tika pieteikts kā “zīmola sapnis”. Tagad no tā ir atvasināta šī zīmola pirmā pilnībā elektriskā SUV kupeja, un tā uzņēmuma elektrifikāciju ievirza jaunā gultnē un dod impulsu radīt vēl emocionālākus auto, kas pārkāpj līdzšinējās robežas un ir kā radīti jaunajai auto entuziastu paaudzei.
Tavascan ir otrais pilnībā elektriskais modelis CUPRA klāstā pēc Born. Tas iemieso CUPRA elektrificētās nākotnes redzējumu un paliek uzticīgs 2019. gada konceptauto.
“Pa elektrifikācijas ceļu mūsu zīmolu virza neapturams spēks – tas ir visa mūsu darba pamatā un palīdzēs CUPRA līdz 2030. gadam kļūt pilnībā elektrificētai. Tirgū patlaban ienāk ļoti daudz caur un cauri racionāli veidotu elektroauto, taču CUPRA ir kas vairāk,” saka Veins Grifits, CUPRA izpilddirektors. “2019. gadā mums bija vīzija, kā transformēt elektrifikāciju: mēs vēlējāmies parādīt pasaulei, ka elektriskais transports var būt pārsteidzoši patīkams un seksīgs, ar lielisku dizainu un vienlaikus arī unikāli sportisks. Toreiz tas bija tikai sapnis, taču līdz ar CUPRA Tavascan iznākšanu mūsu sapnis ir kļuvis par realitāti.”
Tavascan papildina aizvien augošo zīmola elektrificēto modeļu saimi, kurā šobrīd ietilpst pilnībā elektriskais Born, kā arī Leon, Leon Sportstourer un Formentor uzlādējamais hibrīds. Bet līdz 2025. gadam CUPRA ieies jaunā laikmetā, jo plānots izlaist pilnīgi jaunus elektromodeļus – CUPRA Terramar un CUPRA UrbanRebel –, kā arī atjaunināt pašreizējo saimi.
Barselonā izstrādātais Tavascan tiks ražots Volkswagen grupas Anhui rūpnīcā Ķīnā, kas ir vismodernākais globālais e-mobilitātes inovāciju centrs.
Uzsvars uz aizraujošu braukšanu
CUPRA Tavascan ir 4644 mm garš, 1861 mm plats, 1597 mm augsts, un tā riteņu bāze ir 2766 mm. Uz Volkswagen grupas MEB platformas būvētā SUV kupeja apvieno jaunākās spēka piedziņas, šasijas, savienojamības, drošības un komforta tehnoloģijas – īpašības, ko vislabāk novērtēs tieši jaunā braucēju paaudze.
Pilnībā elektriskais modelis būs pieejams divās jaudas versijās: Endurance 210 kW (286 ZS) jaudu nodrošina elektromotors uz aizmugurējās ass, bet VZ versijas divu elektromotoru summārā jauda ir 250 kW (340 ZS). Abi lieljaudas elektromotori nodrošina pilnpiedziņu, maksimālu saķeri un iespaidīgu paātrinājumu – ar aizmugurējā elektromotora 545 Nm griezes momentu un 134 Nm griezes momentu uz priekšējās ass CUPRA Tavascan VZ spēj 100 km/h sasniegt tikai 5,6 sekundēs.
Lai pielāgotu auto konkrētā mirkļa vajadzībām un padarītu braukšanu patīkamāku, Tavascan gadījumā var izvēlēties starp vairākiem režīmiem – Range, Comfort, Performance, CUPRA, Individual un Traction (pieejams tikai pilnpiedziņas versijai). Divmotoru versijā komunikācija abu motoru starpā ir momentāna un slodzes pārdale ir ne tikai zibenīga, bet arī maksimāli efektīva. Abi elektromotori jaunas komandas saņem ar milisekundes intervālu, un tas nodrošinot plūdenu un pasažieriem nemanāmu griezes momenta sadali starp riteņiem.
Tā kā CUPRA Tavascan ir emocionāls un uz braukšanu orientēts krosovers, tas ir aprīkots ar dinamisko šasiju DCC Sport, sporta piekari un progresīvo stūri. Šie elementi apvienojumā ar augstas veiktspējas riepām, kas uzmontētas uz kaltiem 21 collas vieglmetāla diskiem, ļauj baudīt unikālu, sportisku braukšanu. Pēc izvēles ir pieejami arī 19 un 20 collu vieglmetāla diski. Neatkarīgi no disku diametra, tiem ir paredzētas īpašas aerodinamiskas uzlikas, kas labāk novirza gaisa plūsmu, samazina turbulenci un palielina efektivitāti.
Nobraucamais attālums – pat 550 km
Tavascan mugurkauls ir alumīnija konstrukcija, kurā integrēts ar ūdeni dzesējams prizmatisks litija jonu akumulators. Šī struktūra ir daļa virsbūves, turklāt šāds risinājums ne tikai palielina tās stingrību, bet arī pazemina smaguma centru un novirza to tuvāk mašīnas vidum. Papildus tam šāds risinājums samazina akumulatora ietekmi uz auto kopējo svaru, kas savukārt uzlabo Tavascan dinamiku.
Endurance versijai ar aizmugures piedziņu ir uzstādīts 77 kWh akumulators, un tas atbilstoši oficiālajam WLTP testiem ļauj veikt aptuveni 550 km. Augstākā aprīkojuma līmeņa divmotoru Tavascan VZ maksimālais attālums ar tādu pašu akumulatoru ir aptuveni 520 km.
Sistēmas efektivitāti veicina iebūvētā siltuma pārvaldība – akumulatora bloka pamatplātnē integrētie ūdens kanāli ir savienoti ar dzesēšanas šķidruma kontūru, un tie palīdz uzturēt optimālu akumulatora temperatūru. Kā papildu aprīkojumu CUPRA Tavascan var uzstādīt siltumsūkni efektīvākai salona apsildei. Šī tehnoloģija kļūst jo īpaši noderīga, pazeminoties āra temperatūrai.
Jaunā elektroauto nobraucamo attālumu par 100 km var palielināt tikai 7 minūtēs. Un, kad akumulators ir iztukšojies līdz 10% līmenim, 135 kW uzlādes stacijā līdz 80% to var piepildīt nepilnas pusstundas laikā.
Uzlādi ievērojami vienkāršo iespēja auto pievienot gan maiņstrāvas, gan līdzstrāvas tīklam. Bet pilnīgai kontrolei neatkarīgi no tā, kāda uzlādes infrastruktūra ir pieejama, var izmantot lietotni CUPRA Easy Charging. Savukārt pilnu kontroli klientiem dod lietotne My CUPRA, kas cita starpā ļauj attālināti pārvaldīt klimatkontroli, akumulatora uzlādi, kā arī mašīnas aizslēgšanu un atslēgšanu.
Impulss jaunai dizaina valodai
Tavascan piesaka jaunu, pārsteidzošu dizaina valodu ar atlētiskām un sportiskām virsbūves proporcijām. No priekšpuses uzreiz atpazīstami LED lukturi ar trim trijstūrveida lēcām un Matrix funkciju. Tā automātiski novērš citu šoferu apžilbināšanu, lai kurā virzienā, viņi brauktu – jūsu vai pretējā. Jaunā modeļa interjers ir kā modernas arhitektūras paraugs, kura centrālais elements ir priekšējais panelis ar gandrīz neredzamām ventilācijas atverēm. Tavascan standartaprīkojumā būs aprīkots ar sportiskiem kausveida sēdekļiem, bet vēlāk būs pieejami arī CUP kausveida sēdekļi. Telpa ir maksimāli optimizēta, un tas rada nevainojamu komfortu gan priekšā, gan aizmugurē. Viedā uzglabāšana Tavascan salonā nodrošina vietu visiem sadzīves sīkumiem, bet lielākām lietām var izmantot prāvo 540 litru bagāžas nodalījumu. Tā durvis, starp citu, var atvērt ar virtuālu pedāli.
Jauns cilvēka-mašīnas interfeiss
Tavascan ir ierīkota informācijas un izklaides sistēma ar 15 collu ekrānu – lielāka nevienā CUPRA modelī līdz šim nav bijis. Jaunā sistēma ar pilnīgi jaunu cilvēka-mašīnas interfeisu paver ļoti plašas personalizēšanas iespējas. Tāpat CUPRA Tavascan pirmo reizi piedāvā augstākās raudzes 12 skaļruņu audio sistēmu, kas izstrādāta sadarbībā ar premium skaņu sistēmu ražotāju Sennheiser.
Iespaidīgais displejs ļauj izmantot visas skārienekrāna priekšrocības. Tam ir izgaismota skārienjosla klimata sistēmas un skaļuma regulēšanai, kā arī ir iespējama balss vadība. Trīs konfigurējami logrīki ļauj jauno informācijas un izklaides sistēmu vēl vairāk pielāgot tieši savām vajadzībām. Tāpat Tavascan integrēta Wireless Full Link sistēma pilnvērtīgai un maksimāli ērtai Apple CarPlay un Android Auto lietošanai.
Paplašinātās realitātes head-up displejs projicē informāciju tieši uz vējstikla, lai visa vadītājam būtiskā informācija, tai skaitā ātruma dati un navigācijas indikatori, atrastos acu augstumā, būtu skaidri saskatāma un nenovērstu uzmanību no ceļa.
Īpaša vērība veltīta drošībai un komfortam, ieviešot virkni uzlabotu vadītāja atbalsta sistēmu. Piemēram, jaunā Connected Travel Assist versija datus saņem no mākoņa, un jo sevišķi tas noder, braucot pa slikti marķētiem ceļiem.
Jaunā Car2x sistēma savukārt nodrošina Tavascan saziņu ar citiem transportlīdzekļiem un ļauj apmainīties ar informāciju par apstākļiem uz ceļa, piemēram, par operatīvo transportu, salūzušiem auto, satiksmes negadījumiem u.c., tādējādi dodot iespēju laikus izvairīties no kritiskām situācijām.
Ir pieejama arī automatizēta joslu maiņa – ar to jaunā līmenī pacelta braukšana pa vairākjoslu lielceļu.
CUPRA Tavascan paplašinātajā funkciju klāstā ietilpst arī modernākās parkošanās sistēmas, tostarp attālinātas parkošanās asistents (RPA).
CUPRA ir zīmols, kas uzdrīkstas būt atšķirīgs un apvieno emocijas, elektrifikāciju un veiktspēju, lai no Barselonas iedvesmotu visu pasauli. 2018. gadā radītā CUPRA marka ir kļuvusi par vienu no visstraujāk augošajiem automobiļu zīmoliem Eiropā, un tai ir globāls specializēto izplatītāju tīkls. CUPRA pierāda, ka elektrifikācija var iet rokrokā ar sportiskumu, un 2023. gadā zīmols sasniedza jaunus rekordus, piegādājot vairāk nekā 230 000 automobiļu. Katrs klajā laistais modelis ir bijis zīmola rakstura veidotājs ar neordināru un oriģinālu dizainu: CUPRA Ateca – unikāls modelis savā segmentā, CUPRA Leon – pirmais elektrificētais modelis ar Plug-in hibrīda dzinēju, CUPRA Formentor – pirmais tieši šim zīmolam izstrādātais un līdz šim vispopulārākais modelis, un CUPRA Born – zīmola pirmais pilnībā elektriskais automobilis.
CUPRA ir oficiālais FC Barcelona autotransporta un mobilitātes partneris, Pasaules padel tenisa tūres galvenais sponsors un e-sporta kluba Finetwork KOI oficiālais sponsors. CUPRA ar lepnumu piedalās arī Formula E sacensībās. CUPRA Tribe saimi veido zīmola pārstāvji, kuri vēlas nest pārmaiņas. Tajā ietilpst Oskara balvai nominētais kinorežisors Huans Antonio Bajona, Formula E pilots Lukass Di Grassi, ielu mākslinieks TvBoy, olimpiskie zelta medaļnieki Adams Pītijs un Sauls Kravioto, vācu vārtsargs Marks ter Štēgens un divkārtējā Ballon d'Or un Best FIFA balvas ieguvēja futboliste Aleksija Puteljasa.