Pērkot jaunu automašīnu, aprakstā parasti ir minēts, cik ilgu garantiju ražotājs tai sniedz. Lielākoties šis laiks nav ilgāks par diviem trim gadiem, tomēr dažos gadījumos tie var būt pat pieci gadi. Tāpat tiek minēts arī maksimālais attālums, cik šajā laikā drīkst nobraukt, lai saglabātu garantijas segumu. Šis ierobežojums parasti ir 100 000 kilometru. Tas nozīmē, ka garantija ir spēkā līdz brīdim, kad aizritējis noteiktais laika posms vai nobraukti attiecīgie kilometri – atkarībā no tā, kurš nosacījums piepildās pirmais. Tomēr tirgū ir gadījumi, kad ražotāji dod daudz garāku termiņu. Piemēram, dažām Latvijā pārdotajām jaunajām automašīnām ir pat 7 gadu vai 150 000 kilometru garantija.
Kāpēc garantiju piedāvājumi mēdz būt tik atšķirīgi?
Reklāma
No 2 līdz 7 gadiem
Garantijas termiņš jauniem auto jau ilgu laiku tiek uzskatīts par pašsaprotamu bonusu. Šādi tiek atspoguļota ražotāju pārliecība par savu produktu, un tas ar lielu varbūtību ļauj pieņemt, ka automobilis šajā laika posmā nesalūzīs. Ja tā tomēr notiek, ražotājs novērš garantijas nosacījumos norādītos tehniskos defektus, un īpašniekam par to nekas nav jāmaksā.
Vairumā gadījumu garantija nepārsniedz 5 gadus vai 100 000 kilometru nobraukumu, tomēr ir izņēmumi. Piemēram, vācu premium segmenta zīmolu trijotne – Audi, BMW un Mercedes-Benz – piedāvā tikai 2 gadu garantiju. Tas skaidrojams ar faktu, ka luksusa modeļi ir pārpilni ar svaigākajām tehnoloģijām un sarežģītiem tehniskajiem risinājumiem, kas ir potenciālu problēmu avots. Daļēji šī iemesla dēļ attiecīgo zīmolu klientiem bieži tiek piedāvāta iespēja pagarināt garantiju par papildu samaksu.
Vidējās klases ražotāju vidū situācija ir citāda. Piemēram, Volkswagen piedāvā 5 gadu garantiju. Mazda gadījumā tie ir 6 gadi jeb 150 000 kilometri, bet KGM savam elektriskajam modelim Torres EVX dod 7 gadu jeb 150 000 kilometru garantiju. Līdztekus šim piedāvājumam Dienvidkorejas ražotājam ir vēl viena apņemšanās, kas pārspēj konkurentu solījumus. Tā ir 10 gadu jeb 1 miljona kilometru garantija svarīgākajai un dārgākajai elektroauto sastāvdaļai – akumulatoram. Jaunu elektromobiļu tirgū gaitas akumulatoram izplatīta ir standarta 8 gadu jeb 160 000 kilometru garantija, kas atbilst Eiropas Savienības normatīvo aktu minimālajām prasībām.
Īsāka garantija, tāda kā 2–3 gadi, nereti ir saistīta ar faktu, ka cilvēki bieži maina automobiļus. Respektīvi – nopērk jaunu mašīnu, nobrauc ar to tikai dažus gadus un tad atkal iegādājas jaunu. “Jaunu automašīnu pārdevēji galvenokārt orientējas uz pirmo pircēju, tāpēc viss ir loģiski: garantija tiek dota tikai tik gara, lai pietiktu laikam, kamēr tā kalpo pirmajam saimniekam. Tā vinnē gan pārdevējs, gan ražotājs,” skaidro tehnoloģiju entuziasts un Kursors.lv auto žurnālists Māris Gaugers.
Veicina uzticēšanos
Ražotāji, kas piedāvā ilgāku garantiju, parasti to dara divu iemeslu dēļ: pirmkārt – mārketinga dēļ un, otrkārt, pārliecības dēļ par savu produktu. Iespējams, daži atceras laiku, kad Kia pirmo reizi deva 7 gadu garantiju. Tobrīd šīs kompānijas modeļi neizcēlās ar uzticamību un kvalitāti, bet šāds lēmums vairoja interesi un pārliecināja potenciālos pircējus, ka viss būs kārtībā arī tad, ja radīsies kādas problēmas.
“Protams, tas pacēla latiņu citiem ražotājiem, jo neviens iepriekš nebija piedāvājis ko tik drosmīgu. KGM septiņu gadu garantiju var vērtēt līdzīgi. Tas ir salīdzinoši jauns zīmols (iepriekš uzņēmumu sauca SsangYong, bet pēc īpašnieku maiņas nomainīja arī vārdu). Tam ir jānostiprinās, skaidri jāpauž sava pārliecība un jāiedveš cilvēkos uzticība. Garāka garantija ir viens no labākajiem veidiem, kā to izdarīt,” norāda Gaugers.
Ilgāka garantija bieži vien liecina par spēcīgu pārliecību, ka transportlīdzeklis ir ilgmūžīgs. Piemēram, KGM lieliski prot izgatavot izturīgus apvidniekus, un kompānija izmanto šīs zināšanas, lai demonstrētu – mūsu automobiļi ir izveidoti tā, lai kalpotu ilgi pat sarežģītos braukšanas apstākļos.
KGM saviem iekšdedzes modeļiem, piemēram, Rexton, Korando, Musso un Torres atkarībā no modeļa dod standarta 5 gadu vai 100 000–150 000 km garantiju. Šāds piedāvājums atspoguļo zīmola apņemšanos samazināt kopējās ekspluatācijas izmaksas jaunajiem īpašniekiem, neapgrūtinot viņus ar pēkšņiem remonta izdevumiem.
Labums arī nākamajiem īpašniekiem
Eksperti norāda, ka ilgāka garantija var palielināt arī auto tālākpārdošanas vērtību. Lielākā daļa cilvēku pērk jaunu auto un maina to ik pēc 3–5 gadiem. Tas nozīmē, ka vairumam automobiļu brīdī, kad tie nonāks otrreizējā tirgū, garantijas termiņš jau būs beidzies. Taču, piemēram, Torres EVX septiņu garantijas gadu laikā var nonākt pie vairākiem īpašniekiem, un viņi joprojām būs aizsargāti ar ražotāja garantijas solījumu.
“Es iesaku ikvienam rūpīgi izpētīt garantijas noteikumus. Uz ko tā attiecas? Varbūt tā attiecas tikai uz noteiktiem automašīnas mezgliem? Vai tā piedāvā plašākas priekšrocības? Jebkurā gadījumā tad, ja garantija ir, vienmēr ir labāk nekā tad, ja tās nav. Tas, cik svarīga tā ir pircējam, ir atkarīgs no viņa vajadzībām un budžeta. Piemēram, latviešiem šis ir būtisks aspekts – pērkot četrus vai piecus gadus vecu automašīnu, kuras cena jau tā ir pievilcīga, ražotāja garantija ir liels bonuss,” rezumē Māris.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.