Viņiem ir jāšķiras: kā elektroauto ir mainījuši ražošanu

Viņiem ir jāšķiras: kā elektroauto ir mainījuši ražošanu

Automašīnas veiktspēja galvenokārt ir atkarīga no inženieru veikuma, taču viņiem ir jāņem vērā arī ražošanas iespējas. Ar rokām uzbūvēt iespaidīgu superauto, kurā izmantotas pēc pasūtījuma izgatavotas detaļas, nav gluži raķešu zinātne. It īpaši, ja nav nekādu ierobežojumu attiecībā uz izmaksām un laiku. Tomēr par saprātīgu summu radīt plašam patēriņam paredzētu automobili, kas ik gadu uz konveijera tiks montēts simtiem tūkstošos eksemplāru, gan ir nopietns pārbaudījums – jo īpaši tagad, pārejas periodā, kad tradicionālās degvielas segmentu pārņem elektrība.

Cik izmaksā pārveide?
Elektroauto izgatavošanas process šobrīd ir īpaši aktuāls jautājums, jo lielāko daļu savas pastāvēšanas laika autobūve ir koncentrējusies uz iekšdedzes dzinēja automobiļiem. Pāreja uz strukturāli atšķirīgo elektrisko piedziņu prasa ievērojamus ieguldījumus, jo nākas vai nu pielāgot vecās ražošanas līnijas, vai elektriskajiem modeļiem radīt jaunas līnijas, vai arī pilnībā pārveidot pašas rūpnīcas, lai tās specializētos tikai uz elektrisko transportu.
Iespaidīgas investīcijas var redzēt, piemēram, Dienvidkorejas uzņēmuma Kia rūpnīcā Gvangmjongā netālu no Seulas. Iepriekš tur tika izgatavotas mazas iekšdedzes automašīnas, bet tagad tā ir pilnībā pielāgota elektriskajai piedziņai. Nākamgad šeit tiks montēti arī tādi elektroauto kā Kia EV3 un EV4. Šādai reorganizācijai bija nepieciešami vairāk nekā 400 miljardi Korejas vonu jeb gandrīz 270 miljoni eiro. Liela daļa investīciju tika ieguldīta rūpnīcas pielāgošanā jaunākajiem ekoloģiskajiem standartiem, uzlabojot energoefektivitāti, palielinot automatizāciju un ieviešot videi saudzīgus risinājumus, piemēram, krāsas uz ūdens bāzes.

Tomēr, tā kā radikāla procesu transformācija joprojām ir ārkārtīgi dārga, ne visi ražotāji ir gatavi to darīt. Lai savu iespēju robežās pielāgotos elektrisko modeļu ražošanai, zīmoli izmanto dažādas stratēģijas. Piemēram, Stellantis gan elektriskos, gan iekšdedzes auto montē uz vienas līnijas. Peugeot e-3008, kas pieejams gan elektriskajā, gan hibrīda versijā, Sošo rūpnīcā Francijā tiek ražots uz līnijām, kas paredzētas elektropiedziņai, bet pielāgotas arī hibrīdiem. Līdzīgi arī elektriskais Ford Transit noripo no tās pašas līnijas, no kuras tā dīzeļdzinēja ekvivalents.

Kas elektroauto ražošanā ir tik īpašs?
Portāls Engineering.com šīs atšķirības ir izpētījis detalizēti. Eksperti ziņo, ka iekšdedzes automobiļu līnijas var pielāgot elektriskajiem transportlīdzekļiem un pat izmantot abiem tipiem vienlaicīgi. Tomēr šāda pieeja rada problēmas, jo ražošanas process ir sarežģītāks, kā rezultātā vajag vairāk darbinieku un plašākas telpas.
Rūpniecisko iekārtu ražotājs Stanley savā vietnē skaidro, ka kombinētās līnijas neatbilst ilgtspējīgas attīstības principiem. Uzņēmumiem galu galā tāpat būs jāpāriet uz specializētām ražotnēm, jo tās vienkāršo ražošanas procesus un samazina izmaksas, lai gan prasa ievērojamus sākotnējos ieguldījumus.

“Elektromotoriem ir ļoti maz kustīgu detaļu. Tiem nav jāmontē izplūdes sistēma, ģenerators, degvielas iesmidzināšanas iekārta un starteris. Šādu komponentu elektriskajā piedziņā vienkārši nav. Tāpēc izgatavot to ir vienkāršāk. Plus arī – mazāk detaļu nozīmē zemākas darbaspēka izmaksas,” norāda Stanley.

Turklāt lielākā daļa elektroauto nu jau tiek būvēti uz speciālām platformām. Atšķirībā no modeļiem, kuros izmantotas pielāgotas iekšdedzes auto konstrukcijas, šie elektromobiļi ir veidoti ap lielu un smagu akumulatoru. Akumulators, kas novietots apakšā, stabilizē smaguma centru, uzlabo automašīnas stingrību un kalpo kā virsbūves strukturālā daļa.

“Ir ievērojamas atšķirības starp automobiļiem, kas radīti tikai kā elektromobiļi, un automašīnām, kas pieejamas arī ar iekšdedzes dzinēju,” skaidro auto žurnālists un tehnoloģiju entuziasts Māris Gaugers. “Elektriskā piedziņa ir pilnīgi citāda, un tās galvenā sastāvdaļa ir akumulators. Parasti tas ir novietots apakšā, kas ļauj iegūt plašāku salonu nekā līdzīga izmēra benzīna automašīnās. Pat kompaktie elektromodeļi bieži vien pārsteidz ar savu praktiskumu. Tomēr ne visi tie ir veidoti pēc viena principa – dažiem ir masīva virsbūves priekšdaļa, nelīdzena grīda, plata viduskonsole, it kā tur būtu paslēpta izplūdes sistēma un pārnesumkārba. Turpretī Tesla savus modeļus ir projektējusi no nulles. Model 3 priekšpuse ir īsa un zema, veidota kā ķīlis, tomēr tajā ir pieklājīga izmēra priekšējais bagāžnieks.”

Agrāk vai vēlāk notiks specializācija
Kā uzsvērts Stanley rakstā – lai gan rūpnīcu pārbūve prasa pamatīgus ieguldījumus, izmaksas var kompensēt ar lielāku efektivitāti. Vienkāršoti ražošanas procesi, īsākas piegādes ķēdes un mazāks detaļu skaits optimizē izmaksas un paātrina darbu.

Tajā pašā rakstā citēts Herberts Dīss, Volkswagen vadītājs no 2018. līdz 2022. gadam. Viņš pastāstīja, ka viena Volkswagen ID.3 montāža ilgst 30 stundas, savukārt ar Tesla Model 3 tiek izgatavots 10 stundās. Tesla priekšrocība ir tā, ka visi modeļi jau sākotnēji tiek radīti kā elektroauto, kas tos padara ideālus masveida ražošanai.

Nākotnē uzņēmumiem būs jāoptimizē procesi un noteiktas rūpnīcas jāspecializē tikai uz elektromobiļiem. Tas ļaus ražot pieejamus un ietilpīgus elektroauto par pieņemamu cenu. Piemēram, Kia atjaunotajā Gvangmjongas rūpnīcā gadā tiks izgatavoti 150 000 elektromobiļu. Kompaktais, bet ietilpīgais Kia EV3 ar vienu uzlādi spēs nobraukt vairāk nekā 600 km. Šī modeļa cena Eiropā sāksies no aptuveni 40 000 eiro.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 23.11.2024 - 29.11.2024 SKAISTS GALAMĒRĶIS - KALABRIJA Atlantic Travel
Pasteidzies un rezervē savu piedzīvojumu jau tagad. Pieejami tikai 4 lidojumi 2025.gadā! | Skatīt vairāk
no 589 EUR
🎁Dāvanu Ideja Ziemassvētkos! Latvia Tours
Ja meklējat neaizmirstamus piedzīvojumus un vēlaties apvienot atpūtu ar aktīvām nodarbēm, piedāvājam apskates un atpūtas braucienus uz eksotisko | Skatīt vairāk
no 1255.0 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 21.11.2024 - 30.11.2024 Brīvdienu māja “Laimes taure” TAKA
Ir pieejams ari ziemas namiņš! Divistabu, pilnībā aprīkota māja, lai pavadītu laiku ar saviem mīļajiem. | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 30.10.2024 - 30.11.2024 Pasākumi Krāslavas novadā Oktobrī-Novembrī Krāslavas TIC
Pasākumi Krāslavas novadā Oktobrī-Novembrī | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::7.36286116sec.