Autors: Diāna Gaidaša
Avots: Inchcape BM Auto
2012. gadā, klientiem visā pasaulē piegādājot 106 000 motociklu un Maxi-Scooter modeļu, BMW Motorrad varēja svinēt vēl vienu visu laiku labāko pārdošanas rezultātu, kas reizē bija lieliska dāvana kompānijas 90 gadu jubilejas svinībās. Šis pārdošanas rekords tika sasniegts sarežģītos ekonomiskajos apstākļos, taču kompānijas deviņas desmitgades ilgajā darbībā izaicinājumu nekad nav trūcis. Skats pagātnē atklāj gan ierobežojumus un nepieciešamību piemēroties, gan sīvu konkurenci un nemitīgu inovāciju – lietas, kas palīdzējušas kompānijai kļūt par to, kas tā ir šodien.
Pirmā nodaļa: gadi, kas aizveda līdz pirmajam BMW motociklam – R 32
Reklāma
BMW tika nodibināts Pirmā pasaules kara laikā un darbību sāka kā 1913. gadā radītās lidmašīnu motoru kompānijas Rapp Motorenwerke pēctecis. Tā pirmā produkcija bija lidmašīnu motors IIIa, ko īpaši izcēla leģendārā konstruktora Makša Frica izstrādātais karburators, kas salīdzinājumā ar konkurentiem ievērojami samazināja augstuma ietekmi uz motora darbību.
1917. gada 21. jūlijā Rapp Motorewerke tika pārdēvēts par Bayrische Motoren Werke GmbH. Kara laiks nozīmēja, ka mazā kompānija strauji auga. Domājot par darbības paplašināšanu, firma izbūvēja plašu rūpnīcu tieši blakus Obervīzenfeldes lidlaukam Minhenē un turpināja armijas lidmašīnu motoru ražošanu līdz 1918. gadam.
1918. gadā karš beidzās. Lidmašīnu motoru ražošana – saskaņā ar 1919. gada Versaļas miera līgumu – tika aizliegta. Ierobežojums bija uz daudziem gadiem, taču mirkli pirms tā stāšanās spēkā rūpnīcas testa pilots Francis Ceno Dīmers devās lidojumā ar DFW 37/III. Viņa lidaparāts bija aprīkots ar BMW IV sešcilindru motoru un 87 minūtes ilgušajā lidojumā sasniedza agrāk nepieredzētu 9760 metru augstumu. Šis pasaules rekords kļuva par pirmo garā BMW panākumu ķēdē, kaut gan tolaik, Vācijai liedzot pievienoties Starptautiskajai Aeronautikas federācijai, sasniegums oficiāli netika fiksēts.
Meklējot iespējas izdzīvot un dažādot produkciju, milzīgi 19 litru sešcilindru dzinēji ar 226 ZS 1920. gadā tika aizstāti ar 500 cm³ motoru, kas attīstīja vien 6,5 ZS (BMW ar mainīgām sekmēm būvēja arī kravas auto un kuģu četrcilindru motorus). Vēl pavisam jaunās kompānijas nākotnes izredzes uzlabojās, kad dienasgaismu ieraudzīja tās izstrādātais divcilindru motors M2 B 15, kas tika piegādāts vairākiem motociklu ražotājiem. Ņemot vērā, ka motora cilindri novietoti viens otram pretī un virzuļi kustas pretējā virzienā, šos dzinējus iesāka dēvēt par bokseriem jeb Boxer. Vairums motoru nonāca Nurembergas kompānijas Victoria motociklos, palīdzot tiem 1921. gadā gūt lielu popularitāti. Arī kaimiņos strādājošais ražotājs Bayerische Flugzeugwerke modelī Helios izmantoja BMW motoru un transmisiju.
1922. gadā firma savu motoru ražošanu un BMW marku pārdeva uzņēmumam Bayerische Flugzeugwerke un ievācas tā telpās. Tādējādi lidmašīnu ražotāja dibināšanas datums – 1916. gada 7. marts – kļuva arī par Bayerische Motoren Werke AG dzimšanas dienu.
Victoria izstrādājot pašiem savus modeļus un Helios ciešot no dažādām tehniskajām problēmām, BMW ģenerālmenedžeris Francis Jozefs Pops kopā ar kolēģiem inženieriem izšķīrās par lielu soli. Labākais veids, kā noturēt BMW motoru būvētāja reputāciju, bija no daļu piegādātāja kļūt par ražotāju ar savu modernu motociklu.
Inženieris, kuram uzdeva radīt pirmo BMW motociklu, bija neviens cits kā Maksis Frics, kuru jau pirms Pirmā pasaules kara cienīja kā izcilu inženieri. Pēc tam kad Frics bija strādājis pie sensacionāla Grand Prix uzvarētāja auto 1914. gadā (Mercedes motors), viņš 1917. gadā pievienojās BMW un radīja lidmašīnas motoru IIIa – tajos laikos progresīvāko dzinēju.
Lai arī kolēģa Martina Štolles izstrādātais mazais motocikla motors M 2 B 15 pats par sevi nesagādāja grūtības, jauna motocikla konstruēšana, ņemot vēra Boxer īpatnības, talantīgajā inženierī iededzināja lielas ambīcijas.
1922. gadā dzimis uz rasēšanas dēļa, BMW pirmais motocikls – R32 – kļuva par 1923. gada Berlīnes izstādes sensāciju…
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.