BMW Motorrad 90 gadi. BMW R 68 – bokseris, kas brauca 160 km/h

Periodā no 1929. līdz 1932. gadam BMW motocikli sasniedza, lauza un atkal atguva daudzus ātruma rekordus. Tas bija posms, kad BMW patiesi nodibināja ātru un tehniski uzticamu motociklu ražotāja reputāciju. To vēl vairāk nostiprināja 1937. gada notikumi, kad BMW motocikls ar boksermotoru un kompresoru sasniedza ātruma rekordu – 279,38 km/h. Vajadzēja 15 garus gadus, lai radītu sērijveida modeli, kas spētu pārvarēt 160 km/h robežu. 1952. gadā bija pienācis R 68 laiks.

Jaunais modelis vēl prototipa statusā debitēja 1951. gada oktobrī Frankfurtes IMFA izstādē. Lai arī stendā redzamie motocikli bija noformēti R 51/ stilā – kā sešu dienu sacīkšu mašīnas – ar bezceļa riepām, platām stūrēm un augstu novietotiem "siāmas" izpūtējiem – BMW pārdošanas speciālisti klusībā bija pārliecināti, ka R 68 sērijveida versija būs līdzvērtīga ātrākajiem no konkurentiem.

1952. gadā BMW ieviesa R 68, to pievienojot aizvien augošajam modeļu klāstam. Kā bija gaidāms, R 68 bija ceļa, ne bezceļa motocikls, un izstādē redzamie izpūtēji bija tikai papildu aprīkojums. Taču jaunajam modelim bija maz kopīga ar R 51 vai R 67, vai tālaika blakusvāģu modeļiem. R 68 bija slaiks veidols, kas veidots minimālisma garā, un tas nenoliedzami bija pievilcīgs motocikls.

R 68 vairs nebija riteni aptverošā priekšējā dubļusarga – to aizstāja jaunāka, šaurāka versija, norādot, ka R 68 nebija kompromiss starp tūrisma un sporta motociklu, bet īsts sporta modelis. Sportisko iespaidu vēl vairāk pastiprināja plakans sēdeklis ar "atduri" tā galā. Kā jau tas ar BMW motocikliem bija iegājies, arī jaunajam modelim bija teleskopiska priekšējā dakša ar hidraulisko amortizāciju un pie cauruļu rāmja piestiprināta plunžera piekare aizmugurē.

Taču visu citu modeļa īpašību vidū tieši motora parametri bija tie, kas pārliecināja, ka R 68 domāts tiem braucējiem, kas vēlas gan ātrumu, gan vadāmību, un ka šis ir BMW motocikls, kas spēs mest izaicinājumu angļu Triumph divcilindru braucamajiem.

R 68 bija uzstādīta modeļos R 51/3 un R 67 izmantotā "tuneļa" dzinēja jaunākā versija. R 68 galvenā atšķirība no R 67 bija modernas cilindru galvas ar palielināta diametra ieplūdes un izplūdes vārstiem (attiecīgi 38 un 34 mm), kam bija līdz 8 mm palielināts kātu diametrs, lai nodrošinātu izturību. Kaltie Mahl virzuļi bija paredzēti lielai slodzei un palīdzēja no R 67 nākušā 594 cm3 motora kompresijas pakāpi no 5,6:1 palielināt līdz 8,0:1.

Starp R 67 un R 68 motoru bija vēl citas atšķirības, bet īpaši jāpiemin sacīkšu tipa sadales vārpstas – joprojām ar zobratu piedziņu, kas vadīja uz adatu gultņiem uzmontētas sviras, un 26 mm karburatorus, kas aizstāja R 67 paredzētos Bing 24 mm karburatorus. Šie pārveidojumi palīdzēja palielināt jaudu no 26 ZS pie 5500 apgr./min līdz 35 ZS pie 7000 apgriezienu. Tolaik tā bija nopietna jauda un pietiekama, lai R 68 padarītu par sērijveida pirmo BMW motociklu, kas spēj braukt ar ātrumu 160 km/h. Taču, kā tas dzīvē mēdz notikt, ne viss nāca viegli…

R 68 bija jaudīgs un tiešām spēja sasniegt 160 km/h. Taču maksimālo ātrumu ietekmēja ceļa stāvoklis, tas, vai ceļa gabals bija pietiekami garš, laikapstākļi utt. BMW to zināja, tāpēc gādāja, lai braucējam būtu pa rokai tehniskā palīdzība, kas izpaudās kā manuāla aizdedzes regulēšana ar sviru uz motocikla stūres. Tādā veidā pieredzējis braucējs, piemēram, kluba sportists, varēja piemērot motora darbību dažādas kvalitātes degvielai un nepieļaut detonēšanu.

Cits palīgs 160 km/h ātruma sasniegšanā bija R 68 sēdeklis. R 68 sēdeklis bija pagarināts, taču tas nebija iecerēts specifiski pasažiera uzņemšanai, bet tam, lai pilots varētu sēdēt tālāk uz aizmuguri un uz motocikla ieņemt pozu, kas samazinātu gaisa pretestību. Braucot šādi, maksimālais ātrums varēja sasniegt pat 169 kilometrus/stundā.

1952. un 1953. gadā R 68 bija supermašīna vispārākajā pakāpē (mūsdienu kolekcionāri un fani apgalvo, ka ir joprojām), kas vienādā mērā baudīja respektu un iekāri, BMW ierindojot starp gribētākajiem motocikliem. Taču R 68 veiktspēja arī parādīja, ka šasiju konstrukcija bija sākusi atpalikt no motoru attīstības, un, uz skatuves iznākot aizvien jaudīgākiem motoriem, gaitas kvalitāte vairs nebija pietiekami laba.

Lai arī R 68 priekšējā teleskopiskā dakša spēja cienījami tikt galā ar vairumu segumu pat lielā ātrumā, aizmugures plunžera piekare tādam braukšanas tempam vairs nespēja atbildēt ar adekvātu sniegumu. R 68 spēja viegli vilkt blakusvāģi, taču solo režīmā aizmugures ritenis, pilnībā izmantojot motora potenciālu, pārāk viegli zaudēja saķeri, pat neraugoties uz to, ka motocikls svēra 190 kilogramu. Sava triju gadu dzīves cikla laikā R 68 piedzīvoja dažādus uzlabojumus (pilna platuma priekšējās trumuļu bremzes, "zivs astes" slāpētājus aizstāja tagad tik ierastie cigāra formas izpūtēji u. c.), taču nepārprotami tuvojās jaunu šasiju laiks.

Par spīti tehniskajiem sasniegumiem un veiktspējai, R 68 neguva lielus pārdošanas panākumus. No 1952. līdz 1954. gadam izgatavoja tikai 1452 eksemplārus. Salīdzinājumam – no 1951. līdz 1954. gadam fabriku pameta 18420 R 51/2/3 motociklu. Tiesa, R 68 ar 2950 Vācijas marku cenu arī bija par 1200 markām dārgāks. Toties mazais ražošanas apjoms palielināja R 68, 160 km/h kluba motocikla, ekskluzivitāti, bet tas nozīmē, ka R 68 kolekcionāru un fanu vidū līdz šai baltai dienai ir viens no apjūsmotākajiem BMW Motorrad modeļiem.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 12.11.2024 - 29.11.2024 Pirts Dzintras Abarones pirts rituāli TAKA
SENSA mūsdienu eko pirts rituāli ne tikai atbrīvo cilvēku no viņa ikdienas rūpēm, bet arī dod iespēju nesteidzīgi izbaudīt dabas daudzveidību. | Skatīt vairāk
Aizraujošais ĶĪNAS ceļojums! AL SVETS
Ķīnas galvaspilsēta – Pekina, astotais pasaules brīnums Lielais Ķīnas mūris, Terakotas armija Siaņā, Lielas PANDAS Čendu rezervātā, Šanhaja. | Skatīt vairāk
1970 EUR
Jaungada ballīte Skyline Bar
Labākā Jaungada ballīte Rīgā! Viesnīcas Radisson Blu Latvija 26. stāvā - rezervē galdiņu un izbaudi izcilu skatu,dzīvo mūziku,īpašu welcome drink | Skatīt vairāk
no 340 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 22.11.2024 - 28.11.2024 EKSKLUZĪVA ATPŪTA TURCIJĀ Atlantic Travel
Swandor Topkapi Palace (5) Ultra All Lidojumi no 16.04.25 līdz 26.10.25 | Skatīt vairāk
no 880 EUR

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::1.13593793sec.