Autors: Jana Garanča
Avots: Inchcape Motors
Līdz ar ziemas iestāšanos Latvijā prezentēts jaunais, nule kā par Latvijas Gada auto 2015 kronētais Ford Mondeo automobilis, kuru īpaši gaidīja ne tikai auto cienītāji, bet arī satiksmes drošības popularizētāji. Ņemot vērā, ka 2014.gadā no 1.janvāra līdz 10.decembrim uz ceļiem bojā gāja 196 cilvēki, no kuriem 62 bija tieši gājēji, jaunā Mondeo pirmssadursmes palīgsistēma ar gājēju uztveršanas funkciju Latvijas autovadītājiem ir īpaši noderīga tumšajā laikā, kas gājējiem ir visbīstamākais.
''Galvenokārt negadījumi, kuros cieš gājēji, notiek diennakts tumšajā laikā - gājējs, ģērbies tumšās drēbēs bez atstarotāja, saplūst ar tumsu, autovadītājs viņu pamana tikai mirkli pirms sadursmes. Liela daļa traģisko negadījumu notiek ārpus apdzīvotām vietām, kur braukšanas ātrums ir ievērojami lielāks nekā pilsētās. Bieži pat sekunde var izšķirt dzīvību un nāvi - ja auto brauc ar 90 kilometriem stundā, tad sekundē tas nobrauc 25 metrus. Pieredzējušam autovadītājam reakcijas laiks ir aptuveni sekundi garš, dažiem nepieciešama pat pusotra vai divas sekundes, lai pēc šķēršļa pamanīšanas uzsāktu bremzēšanu. Viena sekunde citam var nozīmēt mūžu,'' stāsta Toms Sadovskis, Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja vietnieks.
Reklāma
Lai pamanītu gājējus, par Latvijas Gada auto 2015 atzītā Ford Mondeo inovatīvā sistēma automātiski izvēlas vienu no septiņiem iestatījumiem atbilstoši automašīnas braukšanas ātrumam, salona apgaismojumam, stūres pagrieziena leņķim, attālumam līdz priekšā esošajam automobilim un tam, vai vējstikla tīrītāji ir ieslēgti. Priekšējo lukturu gaismas stars ir garāks un taisnāks, lai nodrošinātu labāku redzamību tālumā, braucot ar lielu ātrumu, kā arī gaismas stars ir izstiepts virzienā uz leju, lai intensīvāk izgaismotu brauktuvi automobiļa tuvumā, braucot pa pilsētām. Lēni braucot pagriezienos, sistēma gaismas staru pavērš brauktuves malas virzienā, lai ļautu labāk pamanīt riteņbraucējus un gājējus, bet, ātri braucot pagriezienos, priekšējie lukturi pavērš gaismas staru līkuma virzienā.
Funkcija spēj uztvert gājējus, kas atrodas automobiļa priekšā vai var šķērsot tā braukšanas trajektoriju. Ja iespējamas sadursmes gadījumā autovadītājs nereaģē uz brīdinājumiem, sistēma automātiski aktivizē bremzes. Pie vējstikla piestiprinātā kamera un bamperī esošais radars nosūta saņemto informāciju tās tālākai apstrādei, kur sistēmas datubāzē tiek pārbaudīti gājēju ''silueti'', kas palīdz atšķirt gājējus no ceļmalā esošiem objektiem.
Ja automobiļa priekšā tiek uztverts gājējs un sadursme ir neizbēgama, vispirms sistēma izdod vizuālu un skaņas brīdinājumu. Ja autovadītājs nereaģē, sistēma saīsina bremzēšanai nepieciešamo laiku, samazinot attālumu starp bremžu klučiem un diskiem. Ja autovadītājs nereaģē arī tad, sistēma automātiski bremzē un samazina braukšanas ātrumu.
Sistēma ir testēta slēgtās trasēs, izmantojot reāla izmēra manekenus. Tāpat sistēma mēnešiem ilgi pārbaudīta un uzlabota uz īstiem ceļiem visā pasaulē, pārliecinoties par sistēmas uzticamību reālos braukšanas apstākļos. ''Būtiska izstrādes sastāvdaļa bija testēšana reālos apstākļos. Gājēji ir ļoti dažādi un var ieņemt neskaitāmas pozas,'' apgalvo Ford of Europe aktīvās drošības inženieris Gregors Aleksi. ''Lai pārliecinātos, ka gājēju uztveršanas funkcija ir pārbaudīta uz visdažādākajiem cilvēkiem un visdažādākajās situācijās, mēs nobraucām vairāk nekā 500 000 kilometru.''
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.