Autors: Jānis Pēteris Bērziņš
Avots: Baltictravelnews.com
Lēmumu par Bosfora tilta
būvniecību 1957. gadā pieņēma Turcijas premjers Adnans Menderess un
1968. gadā tika parakstīts projekta izstrādes līgums ar britu uzņēmumu "Freeman
Fox & Partners". Tilta projektu izstrādāja slavenais britu
arhitekts Sers Gilberts Robertss, kas iepriekš bija projektējis Hambera
tiltu, Severnas tiltu, Oklendas ostas tiltu un citus tiltus.
Tilta
celtniecība tika sākta 1970. gadā un pamatakmens ielikšanā piedalījās
Turcijas prezidents Dževdets Sunajs, kā arī premjers Sulejmans Demirels.
Pie projekta strādāja 35 inženieri un 400 strādnieki.
Reklāma
Tilta
būvniecība tika pabeigta 1973. gada 30. oktobrī, nākamajā dienā pēc
Turcijas Republikas dibināšanas 50. gadadienas un to atklāja prezidents
Fahri Koruturks kopā ar premjeru Naimu Talu. Tilta celtniecībai pavisam
tika iztērēti teju 200 miljoni dolāru.
Bosfora tilts ir
majestātisks savienojums starp Eiropā esošo Ortakējas mikrorajonu
(Bešiktašas rajons) ar Āzijā esošo Bejlerbeji mikrorajonu (Īskīdaras
rajons). Stambula ir vienīgā metropole pasaulē, kas atrodas divos
kontinentos.
Tilts ir iekārts tērauda balstos ar slīpiem āķiem.
Aerodinamiskais tilta klājs karājas pie zigzaga tērauda vantīm. Tilts ir
1,5 kilometru garš, bet tā klāja platums ir 39 metri. Attālums starp
abiem balstiem ir 1.07 kilometri un to augstums virs brauktuves ir 105
metri. Augstums no jūras līmeņa līdz tiltam ir 64 metri. Kad tilts 1973.
gadā tika uzbūvēts, tas bija 4. garākais vanšu tilts pasaulē.
Mūsdienās
pāri Bosfora Jūras šaurumam ved 3 tilti - iepriekš minētais Bosfora
tilts, otrs — 1090 metrus garais Sultāna Mehmeda Iekarotāja tilts
(uzbūvēts 1988. gadā), bet trešais tilts pār Bosforu ir nosaukts 16.
gadsimta osmaņu sultāna Selima Bargā vārdā. Šis sultāns savas astoņu
gadu ilgās valdīšanas laikā pievienoja Osmaņu impērijai tagadējās
Ēģiptes, Irākas, Irānas, Saūda Arābijas un Sīrijas teritorijas.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.