Autors: Aigars Štāls
Avots: www.liepaja.lv
2008.gada 10. oktobrī, plkst.16.00 Liepājas Tirdzniecības kanālā netālu no Tramvaja tilta pietauvojās hercoga Jēkaba laika burinieks "Libava". Pašvaldības vārdā kuģa kapteini Anatoliju Molokanovu sveica Domes priekšsēdētāja vietnieks Gunārs Ansiņš. Kuģim tika dāvāts pilsētas karogs.
Hercoga Jēkaba laika burinieka kopiju pēc A. Molokanova pasūtījuma sāka būvēt 2007. gada maija sākumā Karēlijā.
Lai arī kuģis nav tik varens kā 17. gadsimta fregate, tomēr tas ir būvēts pēc visiem tā laika kuģa būvniecības noteikumiem. Petrozavodskā būvētie kuģi ir labi pazīstami visā pasaulē. Šīs pilsētas kuģu būvētavā uzbūvēti daudzi burinieki, kuri līdz vissīkākajai detaļai atbilst senlaiku burinieku prototipiem.
Burinieka līdzīpašnieki ir A. Molokanovs un Vilnis Brikmanis, kurš pildīs kuģa stūrmaņa pienākumus. Abi ir piekrastes zvejnieki, ieguvuši jūrnieka izglītību.
Uzbūvēt šādu kuģi bijis sens A. Molokanova sapnis. Tas izmaksājis ap 350 000 eiro (245 000 latu). Daļa naudas sagādāta, likvidējot un sagriežot savu piekrastes zvejas laivu, par ko maksājusi Eiropas Savienība, bankā ņemts arī kredīts. Projekta īstenošanā atbalstu sniegusi arī pilsētas Dome. "Libava" piedalīsies regatēs un kalpos kā tūrisma kuģis.
Pirms kuģa projekta izstrādes un īstenošanas A. Molokanovs un kuģa būvētāji rūpīgi apzināja Liepājas un citu muzeju dokumentus, lai izveidotu senlaiku dekorus, kas bija hercoga Jēkaba burinieku atšķirības zīme.
Liepājas muzejā ir labi saglabājies 1681. gadā gatavots kara un tirdzniecības flotes fregates makets, kas kādreiz karājās pie Sv. Annas baznīcas griestiem un kalpoja aizlūgumos par bojā gājušajiem jūrniekiem. Arī ar šo paraugu iepazinušies "Libavas" projekta īstenotāji. Jaunuzbūvētā kuģa stūres ratu darinājuši Liepājas meistari.
"Libavai" ir arī 120 zirgspēku dīzeļdzinējs, kas kuģim ļauj sasniegt sešu mezglu ātrumu, buru laukums ir 102 kvadrātmetri, kuģa garums - 16,5 metri.
"Libava" projektēta kā tūrisma kuģis, kurā ir piecas divvietīgas kajītes. Ir arī kajītkompānija, kambīze, trīs dušas un tualetes, kā arī sauna.
"Libavai" atļautā kuģošanas zona ir divdesmit jūdžu attālumā no krasta, kas ir gluži pietiekami, lai apbrauktu kontinentu. Līdzīga veida burinieki vienmēr bijuši iecienīti visā pasaulē. Eiropā vien katru gadu notiek vairākas regates, kurās piedalās šādi kuģi.
"Arī tradicionālajā burinieku saietā "Baltic Sail" "Libava" noteikti piedalīsies. Līdz ar to Liepājā tiks sekmēta jūras tradīciju atjaunošana, jo mūsu ostai ir tikpat bagāta vēsture. (ENG)
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.