Autors: Gundars Venens
Avots: LSO
2009.gada 13. septembrī pl. 19.00 Liepājas Simfoniskais orķestris (LSO) atklās 2009/2010 g. koncertsezonu, kas notiks Liepājas Teātrī. Viessoliste – Ingrīda Kaizerfelde no Austrijas ar lielisko koloratūrsoprānu klausītāju atmiņās palikusi no Mocarta un Mālera mūzikas koncertiem, kā arī liepājnieku uzvestajā Mocarta operā „Bēgšana no serāla”.
2008. gads Ingrīdai Kaizerfeldei vairakkārt saistījās ar Rīgu un Liepāju, ar piedalīšanos diriģenta Imanta Rešņa lielajos projektos – Gustava Mālera 1., 2. un 8. simfonijā. Tad arī Ingrīda Kaizerfelde Imantam Resnim atklājusi, ka vēlas ar Liepājas Simfonisko orķestri nodziedāt Riharda Štrausa „Četras pēdējās dziesmas”. Imants Resnis, savukārt, domājot par veiksmīgo sadarbību un jaunām iecerēm nākotnē, rosināja mākslinieci iekļaut repertuārā arī kaut ko no latviešu mūzikas, kam diriģents allaž bijsi uzticīgs savās programmās.
Iespējams, I. Kaizerfeldei pirmajā mirklī Mediņa vārds nav izteicis to, ko Imantam Resnim, tomēr kā izaicinājums izcilajai mocartistei tas varētu būt pietiekami interesants. Tā arī tika ieskicēta sezonas atklāšanas koncerta koncepcija – sadzirdēt kopējo un atšķirīgo divu komponistu vokālajos darbos: Riharda Štrausa „Četrās pēdējās dziesmās” un Jāņa Mediņa „Solveigas vēstulēs Pēram Gintam”. Abos pa četrām dziesmām, abi tapuši sarežģītā vēstures periodā ar dažu gadu atstarpi.
Uz kara rēgu un jaunās reorganizētās pasaules notikumu fona, komponists sev raksturīgajā skaņu valodā liek arī pa eksistenciālam uzsvaram. Cilvēki un tautas jau bauda mieru – ANO pieņēmusi vispārējo cilvēktiesību deklarāciju, Londonā sākušās 14. Olimpiskās spēles, tomēr Ašhabadas zemestrīcē aizrautās 110000 cilvēku dzīvības, atgriež baisā realitātē.
R. Štrauss „Četras pēdējās dziesmas” sarakstīja 1948. gadā, gadu pirms savas aiziešanas mūžībā. Tās uzskatāmas par vienu no krāšņākajiem komponista darbiem. Emocionālā H. Heses dzeja, ieskauta R. Štrausa neatkārtojamā mūzikas valodā, pie klausītājiem nonāk kā skaudra meditācija par dzīves un nāves tēmu.
Jāņa Mediņa Solveigas dziesmas šajā laika posmā jau ir uzrakstītas. Skaņražiem nav bijis lemts tikties, tomēr latviešu komponists atzinis, ka domās un radošajā procesā arvien atgriezies pie R. Štrausa mūzikas. Tā viņu vienmēr saistījusi.
Arī Henrika Ibsena drāmai “Pērs Gints” ir nepārvērtējama ietekme uz dažādu žanru māksliniekiem. Tostarp uz latviešu liriķi Elzu Ķezberi, kas iedvesmota sarakstījusi brīnišķīgu dzejoļu ciklu “Solveigas vēstules Pēram Gintam”. Skaistā lirika mudināja Jāni Mediņu komponēt. Latvijā cikls nav bieži atskaņotas, bet Liepājā – skanēs pirmo reizi.
Abu komponistu vokālo mūziku sezonas pirmajā koncertā diriģents Imants Resnis papildinājis ar instrumentāliem opusiem: Jāņa Mediņa simfonisko tēlojumu „Imanta” un Riharda Štrausa visnotaļ sarežģītajām „Metamorfozēm”.
Jaunajā sezonā LSO saviem klausītājiem piedāvās dažādas iespējas biļetes iegādāties lētāk. Savlaicīgi plānojot koncertu apmeklējumu, būs garantēta iespēja nopirkt biļeti par akcijas cenu, kas būs uz pusi lētāka. Atliek vien sekot reklāmai.
Savukārt Liepājas pilsētas viesiem, kas jaunajā sezonā plānos apmeklēt kādu no orķestra koncertiem, piedāvāsim naktsmītnes par īpašām cenām. Dižķibeles apstākļos LSO rokas nenolaidīs, koncertu skaitu nesamazinās, un būs atvērts jaunām un nebijušām sadarbības iespējām.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.