Autors: Santa Bivbāne
Avots: Baltictravelnews.com/reuters.com
2019. gada 23. septembra rītā pasaulē vecākā tūroperatora "Thomas Cook" vadība paziņojusi par uzņēmuma bankrotu. Šī fakta dēļ ietekmēti vairāk nekā pusmiljons ceļotāju visā pasaulē.
Savukārt Lielbritānijas valdībai, lai nogādātu mājās daudzus tūkstošus ceļotāju, kas šobrīd atrodas ārzemēs šīs firmas organizētos braucienos, jāveic lielākā evakuācija kopš Otrā pasaules kara. Lielbritānijas valdība organizē ārkārtas pasākumus, lai nogādātu mājās aptuveni 150 000 "Thomas Cook" klientu, kas šobrīd atrodas ceļojumos. Šim nolūkam valdība noīrējusi vairākus desmitus lidmašīnu. Daļa klientu atgriezīsies Lielbritānijā ar regulārajiem reisiem.
Reklāma
"Thomas Cook" grupai pieder apmēram 200 viesnīcas, kas sadarbojas ar dažādiem zīmoliem un aptuveni 100 lidmašīnas, kas izmanto zīmolus "Thomas Cook" un "Condor". Kompānijai bija finansiālas problēmas jau vairākus gadus, taču pēdējos mēnešos situācija strauji pasliktinājās.
Kā galvenos finansiālo problēmu iemeslus uzņēmums minējis milzīgo konkurenci, ko rada ceļojumu organizēšanas iespējas internetā, kā drīzumā gaidāmais "Brexit", kuru dēļ daudzi potenciālie klienti Lielbritānijā atlikuši ceļojumu plānus. Tāpat britu tūristu pirktspēju ārzemēs samazinājis zemais mārciņas kurss.
"Thomas Cook" bankrota paziņošana ir smags trieciens Grieķijas tūrismam. Krētas Tūrisma organizācijas prezidents Mihalis Vlatakis stāsta, ka Grieķijas lielākajā salā "Thomas Cook" bijuši noslēgti līgumi ar aptuveni 70% viesnīcām. 2019. gadā pateicoties tūroperatoram "Thomas Cook" Krētā ieradušies 400 000 tūristu, no kuriem salā šobrīd joprojām atrodas aptuveni 20 000 ceļotāji.
Kā radās pasaulē vecākā tūrisma aģentūra?
Rietumu pasaulē modernās tūrisma industrijas pirmsākumi pamatā meklējami 19. gadsimtā. Līdz ar rūpniecības apvērsumu Amerikas Savienotajās Valstīs un Eiropā skaitliski pieauga vidusšķira un aizvien vairāk bija tādu cilvēku, kuriem bija gan nauda, gan laiks, lai ceļotu.
Turklāt strauji attīstījās masu transports. Jaudīgu lokomotīvju vilkti vilcieni pārvadāja pasažierus starp lielajām pilsētām, un lieli tvaikoņi īsā laikā nogādāja tos no viena kontinenta uz otru. Lai apkalpotu augošo ceļotāju plūsmu, pie dzelzceļa stacijām un ostām cita pēc citas tika atvērtas lielas viesnīcas.
1841. gadā angļu uzņēmējs un baptistu mācītājs Tomass Kuks saskatīja iespējas, kas pavērtos, ja šos elementus apvienotu. Viņš bija pirmais, kas piedāvāja klientiem pakalpojumu kompleksu, kurā ietilpa transports, naktsmītne un izklaides pasākumi. 19. gadsimta 60. gados britu valstsvīrs Viljams Gledstons izteicās: "Pateicoties Kuka kunga izveidotajai sistēmai, veselām šķirām pirmo reizi ir parādījusies iespēja viegli nokļūt svešās zemēs un iegūt par tām tuvāku priekšstatu tādā veidā, kas veicina sirsnību, nevis nicinājumu."
Kuks uzskatīja, ka lielākā daļa Viktorijas laikmeta sociālo problēmu rodas no pārlieku lielas alkohola lietošanas. Tāpat arī viņš domāja, ka cilvēku dzīves uzlabotos, ja tie alkoholu lietotu mazāk un būtu izglītotāki, tāpēc sāka organizēt un vadīt dažādās ekskursijas un izbraucienus, nemaz nedomājot par peļņu. Tikai pēc vairāku gadu entuziasma pilnas bezpeļņas darbības, Kuks nolēma, ka par saviem pakalpojumiem varētu prasīt arī samaksu.
Pirmais oficiālais ceļojuma maršruts, ko Tomass Kuks izstrādāja par samaksu, bija 1845. gada vasarā, un tas bija brauciens uz Liverpūli. Šim braucienam Kuks gatavojās īpaši kārtīgi ne tikai, izveidojot dažādas cenas pirmās un otrās klases ceļotājiem, bet arī cītīgi izpētot maršrutu un tādējādi izveidojot 60 lapu garu bukletu, kas bija pirmsākums ceļojumu brošūrām, ko pazīstam tagad. Savukārt pirmais ārzemju brauciens bija jau uz pasaules izstādi Parīzē 1855. gadā.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.