Foto: Baltictravelnews.com
Autors: Ilze Žunde
Avots: ECC Latvia
Bieži vien nākas dzirdēt patērētāju apgalvojumus par to, ka citviet Eiropas Savienībā (ES), atšķirībā no Latvijas, nav nekādu problēmu atgriezt jau iegādātu preci tirdzniecības vietā un saņemt atpakaļ samaksāto naudu, ja prece nav derējusi pēc izmēra, krāsas vai citiem ar preces kvalitāti nesaistītiem argumentiem. Eiropas Patērētāju centru tīklu (ECC-NET) izstrādātais informācijas apkopojums par 23 ES dalībvalstīm, atklāja, ka arī citās ES valstīs atteikuma tiesību nodrošināšana, preci iegādājoties patstāvīgajā tirdzniecības vietā, ir uzņēmumu brīvprātīga rīcība. Tikai Lietuvā šāds atteikuma tiesību periods ir noteikts ar likumu.
Tuvojoties atlaižu sezonai, arvien vairāk Latvijas iedzīvotāji apsver iespēju iepirkties ārpus Latvijas. Lai nenokļūtu nepatīkamās situācijās un iepirkšanās neradītu negatīvas emocijas, ECC-NET ir apkopojis informāciju pat atteikuma tiesībām ES valstīs, iegādājoties preces patstāvīgajās tirdzniecības vietās.
Pašreizējais normatīvo aktu regulējums Latvijā paredz, ka patērētājs ir tiesīgs atgriezt preci atpakaļ veikalam tikai gadījumā, ja prece ir līguma noteikumiem neatbilstoša (iegādāta ar ražošanas defektu). Tāpat patērētājam ir tiesības atteikties no preces 14 dienu laikā gadījumos, kad prece iegādāta ar distances saziņas līdzekļu starpniecību, piemēram, interneta veikalā, TV veikalā vai pasūtīta no kataloga. Ja prece iegādāta klātienē tirdzniecības vietā, likums neparedz veikala pienākumu pieņemt preci atpakaļ, ja patērētājs nav apmierināts ar preci dažādu personisku iemeslu dēļ (piemēram, krāsa, izmērs u.c.). Šādu tiesību piešķiršana ir katra veikala iekšējā politika jeb „brīvā griba”. Savukārt, ja pārdevējs uzņēmies šādu papildus saistību un rakstveidā informējis patērētāju par iespēju noteiktā periodā atteikties no pirkuma bez pamatota iemesla, tad šāds līguma noteikums ir saistošs.
Apkopojuma rezultātā secināts, ka lielākajā daļā ES dalībvalstu veikali šādas atteikuma tiesības piedāvā patērētājiem kā papildu servisu, piemēram, Ungārijā veikali šādu iespēju piedāvā īpaši pēc Ziemassvētku periodā. Atteikuma tiesību periods variē no 3 līdz 30 dienām. Pašreiz tikai vienā ES valstī, Lietuvā, šāds atteikuma tiesību periods ir regulēts ar normatīviem aktiem, paredzot 14 dienu periodu, kura laikā patērētājs ir tiesīgs preci atgriezt veikalā, pat ja tā iegādāta bez defekta, vienlaicīgi nosakot virkni ierobežojumu, uz kurām preču grupām atteikuma tiesības neattiecas, piemēram, smaržas, kosmētika, grāmatas, apakšveļa, bērnu drēbes u.c. Savukārt, Portugālē normatīvie akti nosaka, ka patērētājs ir tiesīgs atgriezt preci atpakaļ 7 dienu laikā, tikai gadījumā, ja, pirms pirkuma veikšanas, pārdevējs nav sniedzis pilnīgu informāciju par preces īpašībām.
Pilnu informācijas apkopojumu skatīt ECC Latvia mājas lapā.
Papildus informācija:
Patērētāju tiesību aizsardzības centra Eiropas Patērētāju informēšanas centrs
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.